• Anonym (nojan)

När räknas man som vuxen?

När räknas man som vuxen enligt dig?

Måste man passera en ålder?
    Eller göra något "vuxet" ?

När går man över från barn/ungdom till vuxen?

• Svar på tråden När räknas man som vuxen?
  • katalysator

När man har flyttat hemifrån och försörjer sig själv på ett eller annat sätt, tycker jag. (Undantag kan så klart finnas.)

• Frontline

När man kan sköta sig självt.
    Absolut inte vid nån speciell ålder, jag har en kusin som är 30 och han är inte vuxen för 5 öre en annan är 17 år och han klarar sig helt själv både ekonomiskt och med boende...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Beror)

Det beror på hur man menar med vuxen. Juridiskt vuxen? Socialt vuxen? osv

• wesdxc

När man kan ta vara på sig själv och resonera på ett moget sätt.
    Man behöver inte ha flyttat hemifrån, men oftast så växer man väldigt mycket när man gör det. Många som har flyttat hemifrån och bor i en svinstia räknas heller inte som vuxna i mina ögon. :) 

• Anonym

Juridiskt vuxen är du vid 18. Socialt vedertaget vuxen är du när du tar hand om dig själv. När du passerat 30 och du inte klarar det så är du en omogen vuxen (man kan ju inte räknas som barn för alltid)

• Mrs Green

När man inte längre är tonåring, dvs när man fyllt 20 år. Att bete sig som en vuxen är ju däremot en helt annan sak, det kan ju hända både tidigare och senare.

• Anonym (nojan)
    Anonym (Beror) skrev 2012-05-05 18:02:37 följande:
    Det beror på hur man menar med vuxen. Juridiskt vuxen? Socialt vuxen? osv

Det du tycker. Sen om du tycker det är socialt eller om man räknas som vuxen vid en viss ålder?
  • Anonym (nojan)
    Anonym skrev 2012-05-05 18:05:03 följande:
    Juridiskt vuxen är du vid 18. Socialt vedertaget vuxen är du när du tar hand om dig själv. När du passerat 30 och du inte klarar det så är du en omogen vuxen (man kan ju inte räknas som barn för alltid)

intressant.. Men man är inte betrodd att handla på systembolaget vid 18 år, fast man räknas som vuxen enligt "lag".
  • prop19
    Mrs Green skrev 2012-05-05 18:05:16 följande:
    När man inte längre är tonåring, dvs när man fyllt 20 år. Att bete sig som en vuxen är ju däremot en helt annan sak, det kan ju hända både tidigare och senare.
    Man är vuxen när man är tom 25år, före detta ungdom.
    Sen hur man är mentalt är en helt annan fråga.
  • Anonym (nojan)
    wesdxc skrev 2012-05-05 18:02:45 följande:
    När man kan ta vara på sig själv och resonera på ett moget sätt.

Man behöver inte ha flyttat hemifrån, men oftast så växer man väldigt mycket när man gör det. Många som har flyttat hemifrån och bor i en svinstia räknas heller inte som vuxna i mina ögon. :) 

Även om personen som inte städar är typ 60 år?
  • Danitra

Beror på i vilket avseende man menar:

Juridiskt: 18 år (med vissa undantag)
    Biologiskt: Stor variation
    Psykologiskt/neurologiskt: Varierar så klart men sista tillväxten av prefrontala cortex sker vid 25 års ålder
    Socialt: Beror på samhällets krav och normer
    Individuellt: Ja, även där varierar det så klart.

• Danitra

Och det innebär även att man kan vara vuxen i vissa avseenden men inte i andra. Därav uttrycket "är det inte dags att växa upp" som yttras till personer som helt uppenbart slutat växa egentligen.

• MoaElis

18-20 år.. Om man beter sig som en vuxen är ju en annan sak, men jag räknar alla människor över 20 som vuxna.

• Anonym (18 år)

Jag anser att man är vuxen, när man är 18 år. Under 18 år - barn. Över 18 år - vuxen. Sedan kompliceras det lite av att många fortfarande bor hemma och går i skolan vid 18 års ålder (det gjorde jag själv också) med risk för att man hålls kvar i barnsligt beteende.

• Anonym (Kelly)

Forskare har kommit fram till att man är vuxen vid 30. Några säger att hjärnan inte är fullvuxen förrän man är 25.
    En kvinna som är 30, hon är vuxen då alltså?
    Det är en kvinna jag velat skriva till men inte vågat. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Kelly) skrev 2020-03-02 09:02:24 följande:

Forskare har kommit fram till att man är vuxen vid 30. Några säger att hjärnan inte är fullvuxen förrän man är 25.

Håller med om att man är vuxen först vid 25-30. Det har jag sagt länge :)
  • Anonym (H)
    Anonym (Kelly) skrev 2020-03-02 09:02:24 följande:

Givetvis är hon vuxen vid 30, vad tror du?
  • Anonym (Kelly)
    Anonym (H) skrev 2020-03-02 09:11:23 följande:
    Givetvis är hon vuxen vid 30, vad tror du?
    Jag tror att kvinnor är vuxna vid 30.
Svar på tråden När räknas man som vuxen?