• Catox9

Kliande hårbotten och tappar mycket hår... Hjälp!

Jag har sen flera veckor tillbaka haft klåda i håttbotten och tappar enorma mängder hår...
    Vad kan man göra åt detta?!

Håret är typ torrt och känns lite sisådär...   

Bakgrund;
    Jag har hela livet typ färgat och fixat å trixat med håret, det har alltid hållit ;) 
    Men nu verkar det vara på upphällningen..
    Blekte håret/utväxten kanske ett par veckor innan klådan kom. Använde Moods blekning, den har alltid funkat förut. Sen har jag använt ett silverschampoo från Schwartzkopf (med reservation för stavningen..) och även en hårinpackning från samma märke.
    Detta varvar jag med andra schampoon som finns hemma för tillfället, ibland Head&Shoulders, ibland ett schampoo från Matrix som är för färgat hår.
    Brukar inte använda så mkt mer i håret ibland ibland har jag i en vax/gel som jag köpt hos min frisör. Kommer inte ihåg vad den heter.
    Brukar tvätta håret typ varannan dag eller var tredje dag, beroende på om det geggar ihop sig eller inte (typ om jag använder vaxgrejen).     

Jag tappar hår hela tiden, mycket mycket mer än vad jag brukar göra. Jag har tjockt hår men nu börjar det tunnas ur, det känns lite obehagligt.
    När jag duschar så kan jag dra loss många många hårstrån, jag brukar trassla ihop det till en tuss, på sistone har tussarna blivit större och större.

Efter duschen när håret torkar så lossnar det mer.
    När håret är torrt så kan jag få loss ännu mer! Att kamma eller borsta är numera rena mardrömmen.
    Hur kan jag stoppa detta!?!?!?

Snälla hjälp, det känns som att jag kommer bli kal till sommaren :(        

• Svar på tråden Kliande hårbotten och tappar mycket hår... Hjälp!
  • before

Hade något liknande när jag var i tonåren, fast utan att jag färgat håret. Kanske ska du kolla med en doktor om det finns något kortisonpreparat du kan använda för hårbotten/klådan, plus fråga om du behöver något vitamintillskott. Kanske inte använda så mycket produkter under en tid, men kolla med experterna.

• Catox9

Bra ide med ett läkarbesök, man kan bli lite blind ibland och se håret bara som "skönhet" men det sitter ju ihop med resten av kroppen och behöver ju oxå tas omhand på riktigt!
    Har skurit ner på användandet av produkter länge nu, sen det började klia ordentligt för flera veckor sen.. Använder bara schampoo och inga stylingprodukter alls.

Men idag när jag tvättade håret så tänkte jag, vad fan det blir inte bättre av att utesluta skiten så jag provar; testade att ha i en inpackning i håret och tro på fan, det kliar mindre nu!!!
    Kan det vara så att det var så torrt i hårbotten så det kliar av det? Fast det rasar fortfarande lika mycket hår :(

Finns det någon huskur att ha i håret/hårbotten emot klåda?!
    Vill inte överdosera av inpackningen och det kliar fortfarande men inte lika mycket!

• before

Du kan ju prova denna produkt mot eksem (länk) som jag hittade på Apoteket. Det är i webbshoppen så om du beställer har du det i brevlådan om 2-3 dagar.

• Solaika

Dåligt hår och dåliga naglar hänger ofta ihop o kan bero på B-vitaminbrist.

• before

Ja, jag tänkte också på det, så du, TS, kanske ska rannsaka ditt samvete och fundera över om du behöver något allmänt vitamintillskott av den typen man tar varje dag med blandade vitaminer.

• Catox9
    Solaika skrev 2012-05-06 19:11:11 följande:
    Dåligt hår och dåliga naglar hänger ofta ihop o kan bero på B-vitaminbrist.
    before skrev 2012-05-06 19:15:09 följande:
    Ja, jag tänkte också på det, så du, TS, kanske ska rannsaka ditt samvete och fundera över om du behöver något allmänt vitamintillskott av den typen man tar varje dag med blandade vitaminer.
    Fast naglarna är det inget fel på vad jag vet, de växer som vanligt och är hårda och fina :/
    Hur vet man att man har dåliga naglar?

Kan kanske vara bra med ett vitamintillskott ändå men gillar inte att knapra tabletter :/
    Kan en läkare svara på om man har någon brist? Vad ska man be dem att göra? En hälsokontroll??    

• Solaika

Det behöver inte märkas så tydligt på naglarna. Mina växer o är hårda men skivar sig rätt så lätt och hörnen går lättare av än vanligt.
    Vitamintabletter är ju ofarligt. Men visst kan du be en läkare att göra en hälsokontroll med provtagning.

• before

Du kan ju prova med hårpreparatet en vecka och se om det händer något.

Svar på tråden Kliande hårbotten och tappar mycket hår... Hjälp!