Göra hårförlägning på en 3 åring
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article14781425.abVad har hänt m Carola,har hon blivit helt galen eller
Man börjar undra.Varför inte bara låta barn vara barn..
Hon har ju varit störd längre. Och vadå skämmas för sitt barn,kunde inte ens visa upp henne,förräns hon hade fått sitt hår:(
Kulturkrock.
Det är väldigt vanligt att man gör detta på barnen i Sydafrika och dessutom ville ju dottern själv ha dessa långa lockar.
Nåväl. Det är ju inte som att Carola stuckit kniven i barnet direkt...
Se här vad Carola själv skriver om detta:
http://blogg.mama.nu/carola/2012/05/04/prinsessa-med-peruk-eller-loshar/
Och för den som inte orkar klicka på länken ovanför så står det såhär:
Den största skillnaden är att löshår sitter kvar lite längre som en bestående frisyr och som går att duscha med än en peruk. Egentligen skulle jag kunna stanna här. Men.. jag vill tillägga lite mer och förklara mig då det tom varit ett debattprogram om detta i svensk tv. (My word.. Har man inget annat att debattera om så ser man till att skapa nåt verkar det som!).
Jag vill dock förklara hur det blev så att jag gick till frisören i Cape Town med lilla Zoe som är som alla andra 3 åringar som drömmer om att en dag få bli en riktig prinsessa. Än idag har jag inte sett en enda sagobok med en korthårig prinsessa… Fråga mig inte varför, men man måste ju ändå vara ärlig och erkänna att det ser vackert ut med ett långt och vågigt hår, trots allt. ; )
Zoes korkskruvar är anpassade efter ett barns frisyr och är gjort på en Afro hårsalong i Sydafrika på inrådan av en professionell frisör. Hennes förlängningar är inte fästa med några som helst andra material än flätade in i hennes egna hår. Varken clips eller metall har använts, eller limmats el bränts fast.
Jag rådfrågade flera svarta kvinnor hur man brukar göra med barns hår och frisyrer i Afrika när de är små och dess kvalité mm. De svarade med att de är som alla barn som vill sätta i en tofs eller blomma, hårspänne el liknande. I de flesta fall flätar man det hår som barnen har och i mån av resurser köper man förlängning även till barnen för att ge dem en mer bestående frisyr då afro -hår oftast växer långsamt och blir sällan långt. Idag förstår jag att faktiskt DE FLESTA SVARTA kvinnor jag ser på stan har extensions. Även de som bor i Afrika. Inklusive barn. Och har man inte resurser till löshår så flätar man det man har i alla möjliga varianter. Tar lång tid och det läggs ned mycket kraft och stolthet i det. Även bland män. (Det var nästan bara män som kom in på salongen vi var på och de tog mycket tid på sig.) Lite annan kultur kring detta i Afrika än hemma i Sverige och i Europa förstår jag nu.
Jag vill dock här och nu tillägga att jag kan förstå att det väckts en viss förundran och ett ifrågasättande om det är bra överhuvudtaget att sätta i förlängning (fläta in i deras egna hår på löshår..) på små barn, en 3 åring i detta fall. För innan vi gick till salongen för att rådfråga kring detta så funderade jag själv kring detta och undrade om det var bra eller inte osv. Bollade frågan med väninnor i SA, både svenska väninnor och sydafrikaner.. Och de var positiva och tyckte jag skulle kolla med en salong. Att de flesta gör extensions osv. Jag ville inte att det skulle bli något onaturligt för Zoe!
Men vad är onaturligt egentligen i dagens samhälle och var går gränserna och vem bestämmer ålder för olika saker och frisyrer på olika kontinenter egentligen.. Till slut måste det väl ändå hamna på förälderns ansvar. I detta fall mig.
Well, efter att ha umgåtts och lärt känna mitt barn i dryga två veckor innan vi gick till frissan så insåg jag direkt att hon älskade allt som var typiskt flickigt och vackert, som långa klänningar och rosetter i håret mm. Då hon inte hade mycket hår alls för att ens kunna sätta i ett spänne gjorde att det blev band och diadem. Jättefint och för mig så kunde hon gärna haft kvar den ‘frisyren’. Jag är lika stolt över henne i kort hår som i korkskruvar. Hon är så strålande oavsett!
Då dagarna började närma sig för hemresa ville jag ta henne till en Afro salong för att rådfråga dem överhuvudtaget om tex vilken kam jag borde använda, schampo, hur gör jag ev frisyrer när och om håret skulle bli något längre.. Som vilken normal mamma som helst hade gjort. Allt får man ju inte reda på från barnhemmet! Bara att hennes hår växte väldigt väldigt långsamt och är kort väldigt kort.
På salongen gav de mig olika förslag och jag frågade frisörskan Pauline om det var farligt för Zoes hår att ev göra förlängning eller ovanligt på mindre barn då jag tror Zoe hade gillat det men hon reagerade inte varnande på någon av frågorna. Utan hon satte Zoe i stolen och drog igång och visade olika varianter hur man kunde göra med en mycket förväntansfull och glad liten tjej i stolen… Zoe fick det de flesta svarta flickebarn vill ha när de är små, lockar.
Inte speciellt långt hår fick hon då det skulle klia på nacken sa Pauline och för att det oxå skulle se för lill-gammalt ut på henne.. Så hon visste vad hon gjorde! Det kändes skönt. För jag ville ju bara se vad det fanns för möjligheter. Och det finns faktiskt några stycken. Jag valde dock korkskruvarna – för de var fina! Och för att Zoe gillade dem oxå såklart!
Som jag skrivit förut så handlar det ju så mycket om vad gäller barn att man berättar och förklarar vad och varför man gör eller inte gör saker. I hennes fall låter jag henne veta att hon är minst lika vacker i mina ögon utan korkskruvarna och att de bara sitter där temporärt. (kanske inte använder just det ordet.. ha ha.)
Jag kan tänka mig att låta ta bort förlängningen snart och vara utan någonting ett tag. För att sedan kunna få testa något annat, göra flätor tex. Som de flesta barn, och även mammor vill göra! Inget konstigt med det!
Och det viktigaste är väl att man kollar upp att metoden inte skadar barnets egna hår. Eller gör det för någon annans skull än barnets! Det är barnets väl som kommer i första hand. Och jag ser inte just nu att det inte skulle gjort det. Tvärtom. Och som tur var kan hon inte läsa ännu eller se programmet vid den tidpunkten. ; )
Att komma hem till Sverige och möta nya barn med fler frisyrer än de barnen hade på barnhemmet (dvs inga alls) gjorde att jag ville se mig om vilka möjligheter jag hade innan vi kom hem. Så vi tog den möjligheten och testade! Och vi gillar det stenhårt. Hon har varit Såå stolt över sin nya frisyr att varje vän vi träffade dagarna efter vi var på salongen så var det första hon sa till dem: look look, look at my hair .. och visade med hela handen på sin frisyr.
Skulle kunna skriva länge kring detta märker jag men det får räcka här så länge! Tack till alla som på ett respektfullt sätt uttalat sig med sina tankar, både för och emot. Det uppskattar jag. All överdrivenhet från folk el sk ‘vetare’ som inte har den korrekta informationen eller upplysningen som jag har kring just Zoes frisyr bör tänka sig för fler än en gång innan man uttalar sig anser jag!
Det gäller ju för övrigt det mesta i livet. En gyllene regel. Men jag fattar att d såklart blivit uppiskat extra mycket av en kvällstidning i detta fall och som i sin tur får till rubriken ‘Folkstorm’ där TV hakar på det tidningen skrivit om… För att kunna ha något att hänvisa till i rutan!!
C’mon, I know the drill.
Är det inte det ena så är det det andra.
Hon är älskad oavsett! Och kommer alltid att vara en äkta liten prinsessa i mina ögon. Med både kort eller långt hår!
Carola
Mycket väsen för ingenting...
Ja att rådfråga en hårfrisörska i Afrika om vad som är lämpligt för en rotlös nyadoterad treåring som ska finna sig en identitet är ju vansinnigt begåvat. Appropå princessböckerna där man illustrerar prinsessor med långt hår, så är det ju heller inte så ofta man får se en svart prinsessa så om 3 åringen själv hade efterfrågat en ljus hy, som tyvärr ofta är idealet i Afrikanska länder, så kanske Carola på inrådan av lite lokala handlare även införskaffat lite hudblekningsmedel....Nej, det är säkert inte hela världen för denna unge, just denna hårförlängning, men det väcker ju onekligen en oro omkring hur Carola framöver kommer att fungera som adotivförälder, då den basala insikten och det vanliga sunda förnuftet helt enkelt inte verkar finnas för människan.
Jag känner en hel del Afrikanska (svarta) kvinnor och ingen av dem verkar vilja ha ljus hy, och ja, vi har diskuterat det ämnet många gånger.
Jag vet inte vilket land i Afrika du talar om men ingen av mina vänners länder är "idealet" vit hy.
Om något så stör de sig på att folk håller kvar i uråldriga stereotyper.
Det finns många länder i Afrika, runt vad är det 53-56? Olika kulturer, traditioner och språk och för att inte tala om utseenden.
Min närmsta väninna kommer från ett land i Öst Afrika och hon solar för att bli brunare!
Det som jag tror många svarta kvinnor stör sig på är dessa myter, ett av dem är att deras hår inte växer lika snabbt eller långt som vitas. Detta är fel.
Det är ingen skillnad där utan det handlar om deras hårtyp, krulligt, tighta korkskruvar som gör så att det ser ut som att deras hår inte växer lika fort.
Min väninna från Syd Afrika plattade sitt hår en dag och vi trodde att det var extensions hon hade i, men icke...hon hade bara tagit till plattången vilket gjorde att håret såg längre ut, duh.
Jag tycker Carola gör fel i att sätta i löshår på sin lilla dotter, om hon bara låter det vara naturligt så kommer det växa långt.
Sen så finns det en svart disney prinsessa. Princess Tiana ;)
Jag känner en hel del Afrikanska (svarta) kvinnor och ingen av dem verkar vilja ha ljus hy, och ja, vi har diskuterat det ämnet många gånger.
Jag vet inte vilket land i Afrika du talar om men ingen av mina vänners länder är "idealet" vit hy.
Om något så stör de sig på att folk håller kvar i uråldriga stereotyper.
Det finns många länder i Afrika, runt vad är det 53-56? Olika kulturer, traditioner och språk och för att inte tala om utseenden.
Min närmsta väninna kommer från ett land i Öst Afrika och hon solar för att bli brunare!
Det som jag tror många svarta kvinnor stör sig på är dessa myter, ett av dem är att deras hår inte växer lika snabbt eller långt som vitas. Detta är fel.
Det är ingen skillnad där utan det handlar om deras hårtyp, krulligt, tighta korkskruvar som gör så att det ser ut som att deras hår inte växer lika fort.
Min väninna från Syd Afrika plattade sitt hår en dag och vi trodde att det var extensions hon hade i, men icke...hon hade bara tagit till plattången vilket gjorde att håret såg längre ut, duh.
Jag tycker Carola gör fel i att sätta i löshår på sin lilla dotter, om hon bara låter det vara naturligt så kommer det växa långt.
Sen så finns det en svart disney prinsessa. Princess Tiana ;)
Sen undrar jag hur Carolas dotter är rotlös? Hon vet ju var hon ursprungligen kommer ifrån...Syd Afrika. Förhoppningsvis lär Carola henne det när hon blir äldre.
Jag känner mest Öst Afrikaner men de är iofs inte så mörka om man jämför med Väst Afrikaner.
Förhoppningsvis lär Carola sin dotter att hennes hudfärg duger som den är.
Vi lever tyvärr i en värld där de flesta vi ser på TV, på mode magaziner osv är vita men det betyder ju inte att man inte kan uppfostra en svart flicka, bara att man måste jobba hårdare, t.ex omringa henne med dockor eller barbies som ser ut som henne. Få henne att se positiva bilder av svarta människor istället för vandrande stereotyper eller svältdrabbade Afrikanska barn.
Sen undrar jag hur Carolas dotter är rotlös? Hon vet ju var hon ursprungligen kommer ifrån...Syd Afrika. Förhoppningsvis lär Carola henne det när hon blir äldre.
Jag tyckte faktiskt att Carolas förklaring var bra, fullständig och fin. Jag tycker inte att det är konstigare att ge ett barn hårförlängning (särskilt inte ett afrikanskt barn som har hår som lämpar sig för detta) än att ge ett barn andra hårprydnader eller frisyrer, så länge man använder en bra metod och det inte är farligt för barnet.
Jag måste erkänna att jag inte förstår problemet i det hela. Hur skiljer det sig från att ge sitt barn en prinsessklänning eller klippa en cool frisyr?
Håret växer även om det sitter extensions i, och har man gjort det bra så blir det ingen eller minimal skada på håret. Jag ser inte hur detta är värre än att klippa alla möjliga konstiga frisyrer (t.ex. pottfrisyr) som andra föräldrar får för sig.
Vill barnet se ut som en prinsessa - låt henne. De ser lyckliga ut ihop.
Grattis till barnet och till en snygg frisyr.