• mikipiki

Äter jag fel? - Försöker gå ner i vikt.

Jag har nu ätit enligt min nya livsstil i två veckor lite drygt och ännu syns inget resultat på vågen. Jag räknar kalorier och skriver in det jag äter i telefonen i en app (shapeup där jag själv lagt in mina matvaror samt recept) som hjälper mig hålla reda på mitt intag.

Enligt appen ska jag äta:

1040 kalorier om dagen.
    46g protein.
    171g kolhydrater.
    32g fett.

För att gå ner i 1kg i veckan. Jag brukar äta något mer och landa på cirka 1300 kalorier om dagen, men förbränner cirka 400 av dessa.

En vanlig dag kan se ut såhär:

Frukost: En grov smörgås (cirka 110 kcal), skinka (10 kcal), ost (40 kcal), smör (25 kcal), ett glas mjölk (100kcal) samt en liter vatten om jag motionerat innan frukosten.
    Summa: 285kcal.

Lunch: Yougurt (160 kcal), fiberrika flingor (100 kcal) samt en halv liter vatten.
    Summa: 260 kcal.

Mellanmål: En morot (50 kcal) och ett glas vatten.
    Summa: 50 kcal.

Middag: 5 stycken prinskorvar (300 kcal), potatismos (130 kcal), ett glas mjölk (100 kcal) och gurka (15 kcal)
    Summa: 545 kcal.

Sedan brukar jag äta en banan (110 kcal) och dricka en liter vatten på kvällen efter att jag tränat, så dagsumman blir 1250 kcal, vilket är vad jag brukar sikta på. Dock överskrider jag 'fettgränsen' med nästan det dubbla i princip dagligen, men ligger å andra sidan mer än 50g under gränsen för kolhydrater. Kan detta ha någon inverkan? Äter jag för mycket fett? Jag intalar mig själv att det är bättre att äta 'normalfeta' produkter än att äta lightprodukter. Jag kanske äter fel slags fett? Grejen är ju att det jag äter nu håller mig mätt hela dagen, jag är pigg, mätt och nöjd, det enda jobbiga är ju det uteblivna resultatet på vågen.

Jag kan inte utesluta kolhydraterna helt (eller mer) då jag mår fruktansvärt dåligt när jag gör det. Jag vill ha en kost jag kan äta resterande av mitt liv och inte äta enligt en 'diet' som jag tröttnar på efter några veckor för att jag mår dåligt. Jag är även allergisk mot massa saker så anpassar min kost en hel del efter just det också.

Någon som är kunnig och kan peka mig i rätt riktning?

Tack på förhand Glad

• Svar på tråden Äter jag fel? - Försöker gå ner i vikt.
  • JanaLiiN

1040 kalorier om dagen låter på tok för lite. Även 1300 är väldigt lite. Det som händer är att kroppen hamnar i svält, och då blir det svårare att gå ner i vikt och omöjligt att hålla vikten. Risken för att falla in i "ätstört" beteende är stort.

Prova att äta ganska vanligt, tex medelhavsmat eller GI (hoppa över "startfasen" då man ska in i ketos). Då är din chans att gå ner långsamt och kunna hålla din vikt relativt stor, då det är ganska enkelt att fortsätta äta på detta sätt resten av livet.

Försök få tag i boken "Klaras goda GI-dagar" som är menyer för sex veckor. Jag åt enligt denna i ett år, har nu gått över till "GI-liknande mat". Gick ner allt jag behövde, har hållit vikten i ett år utan att anstränga mig alls. Jag cyklar till jobbet (ca en halvtimme per dag), i övrigt ingen speciell träning. 

• Ståaldrigstill

Har du kollat ISO dieten? Går ut på att man äter lika delar fett, kolhydrater och protein. Funkade klockrent. När jag ville bli av med de sista gravidkilona och är uppbyggd så att man när man gått ner kan anpassa den så att man kan äta nyttigt på sikt. Goda recept! En bra start bok med viktminskningsprogram finns på pocket för en femtiolapp.

• mikipiki

Vill helst inte äta enligt någon 'diet' utan vill kunna äta det jag tycker om, men i lagom mängder. Därför undrar jag om det jag äter nu är helt fel eftersom jag står totalt stilla..

• fill hith

Helt galet att du inte går ned när du käkar så lite kalorier. Har du vägt dig rätt då? Vägt dig varje dag och du har inte gått ner alls? Fortsätt i tv¨veckor och är det fortfarande ingen visuell eller kroppslig skillnad så får du fan ta och testa något annat. Spontant skulle jag säga färre kalorier men du äter redan väldigt lite. testa lite mer då och kolla om det fungerar.

• stikkem
    fill hith skrev 2012-05-06 01:17:52 följande:
    Helt galet att du inte går ned när du käkar så lite kalorier. Har du vägt dig rätt då? Vägt dig varje dag och du har inte gått ner alls? Fortsätt i tv¨veckor och är det fortfarande ingen visuell eller kroppslig skillnad så får du fan ta och testa något annat. Spontant skulle jag säga färre kalorier men du äter redan väldigt lite. testa lite mer då och kolla om det fungerar.
    Hon ater for lite.

Jag gar inte ner ett gram nar jag ater sa lite, oavsett hur lange jag haller pa (levde pa Cambridge soppor i 2 manader, -1kg var resultatet). Kroppen staller in sig pa svalt och gar pa saprlaga.

Jag gar ner i vikt (langsamt, ca 0.5kg i veckan) genom att ata ordentligt men halla koll pa hur mycket och vad. Kolhydrater i overflod funkar daligt, men ar ingen fara om det bara hander nagongang. Foljer VV, och snalar inte pa pointsen alls.
  • mamman i skogen

Du äter på tok för lite. För att lyckas gå ner och behålla vikten så ska du kunna leva på den kosthållningen livet ut tycker jag är en bra tumregel. Kan du leva på denna kalorireducerade kost ett helt liv? Förmodligen inte då du svälter. 

Alla behöver inte äta lchf, viktväktare, gi iso etc men det måste vara hållbart och du måste må bra.

Det finns egentligen två sätt att "banta" den ena är kaloribantning och den andra är någon form av lågkolhydratskost. Läs på och förstå vad som händer i kroppen vid de olika varianterna. 

Själv äter jag LCHF sedan länge och mår fantastiskt.           

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • DanM

Äter man för lite och motionerar så går kroppen in i svältläge och behåller all energi den kan. Att äta för lite kan därför vara nästan lika illa som att äta för mycket. Och jag tycker det låter som om TS äter på tok för lite.

• Ellaria

Du äter för lite kalorier och på tok för mycket kolhydrater.

You know nothing, Jon Snow
  • mikipiki
    mamman i skogen skrev 2012-05-06 08:32:08 följande:
    Du äter på tok för lite. För att lyckas gå ner och behålla vikten så ska du kunna leva på den kosthållningen livet ut tycker jag är en bra tumregel. Kan du leva på denna kalorireducerade kost ett helt liv? Förmodligen inte då du svälter.
    Ja, som det känns i dagsläget så känns det som att jag kan leva med den här kosten resten av mitt liv. Jag är pigg, mätt och mår bra Glad
  • mikipiki
    DanM skrev 2012-05-06 10:11:53 följande:
    Äter man för lite och motionerar så går kroppen in i svältläge och behåller all energi den kan. Att äta för lite kan därför vara nästan lika illa som att äta för mycket. Och jag tycker det låter som om TS äter på tok för lite.
    Jag har dock hört att det är en myt? Det är ju inte logiskt. Människor som äter olika pulversoppar och liknande äter ju hälften så många kalorier som jag, borde inte deras kropp hamna i svältläge då?
Svar på tråden Äter jag fel? - Försöker gå ner i vikt.