Äter jag fel? - Försöker gå ner i vikt.
Jag har nu ätit enligt min nya livsstil i två veckor lite drygt och ännu syns inget resultat på vågen. Jag räknar kalorier och skriver in det jag äter i telefonen i en app (shapeup där jag själv lagt in mina matvaror samt recept) som hjälper mig hålla reda på mitt intag.
Enligt appen ska jag äta:
1040 kalorier om dagen.
46g protein.
171g kolhydrater.
32g fett.
För att gå ner i 1kg i veckan. Jag brukar äta något mer och landa på cirka 1300 kalorier om dagen, men förbränner cirka 400 av dessa.
En vanlig dag kan se ut såhär:
Frukost: En grov smörgås (cirka 110 kcal), skinka (10 kcal), ost (40 kcal), smör (25 kcal), ett glas mjölk (100kcal) samt en liter vatten om jag motionerat innan frukosten.
Summa: 285kcal.
Lunch: Yougurt (160 kcal), fiberrika flingor (100 kcal) samt en halv liter vatten.
Summa: 260 kcal.
Mellanmål: En morot (50 kcal) och ett glas vatten.
Summa: 50 kcal.
Middag: 5 stycken prinskorvar (300 kcal), potatismos (130 kcal), ett glas mjölk (100 kcal) och gurka (15 kcal)
Summa: 545 kcal.
Sedan brukar jag äta en banan (110 kcal) och dricka en liter vatten på kvällen efter att jag tränat, så dagsumman blir 1250 kcal, vilket är vad jag brukar sikta på. Dock överskrider jag 'fettgränsen' med nästan det dubbla i princip dagligen, men ligger å andra sidan mer än 50g under gränsen för kolhydrater. Kan detta ha någon inverkan? Äter jag för mycket fett? Jag intalar mig själv att det är bättre att äta 'normalfeta' produkter än att äta lightprodukter. Jag kanske äter fel slags fett? Grejen är ju att det jag äter nu håller mig mätt hela dagen, jag är pigg, mätt och nöjd, det enda jobbiga är ju det uteblivna resultatet på vågen.
Jag kan inte utesluta kolhydraterna helt (eller mer) då jag mår fruktansvärt dåligt när jag gör det. Jag vill ha en kost jag kan äta resterande av mitt liv och inte äta enligt en 'diet' som jag tröttnar på efter några veckor för att jag mår dåligt. Jag är även allergisk mot massa saker så anpassar min kost en hel del efter just det också.
Någon som är kunnig och kan peka mig i rätt riktning?
Tack på förhand