• mikipiki

Äter jag fel? - Försöker gå ner i vikt.

Jag har nu ätit enligt min nya livsstil i två veckor lite drygt och ännu syns inget resultat på vågen. Jag räknar kalorier och skriver in det jag äter i telefonen i en app (shapeup där jag själv lagt in mina matvaror samt recept) som hjälper mig hålla reda på mitt intag.

Enligt appen ska jag äta:

1040 kalorier om dagen.
    46g protein.
    171g kolhydrater.
    32g fett.

För att gå ner i 1kg i veckan. Jag brukar äta något mer och landa på cirka 1300 kalorier om dagen, men förbränner cirka 400 av dessa.

En vanlig dag kan se ut såhär:

Frukost: En grov smörgås (cirka 110 kcal), skinka (10 kcal), ost (40 kcal), smör (25 kcal), ett glas mjölk (100kcal) samt en liter vatten om jag motionerat innan frukosten.
    Summa: 285kcal.

Lunch: Yougurt (160 kcal), fiberrika flingor (100 kcal) samt en halv liter vatten.
    Summa: 260 kcal.

Mellanmål: En morot (50 kcal) och ett glas vatten.
    Summa: 50 kcal.

Middag: 5 stycken prinskorvar (300 kcal), potatismos (130 kcal), ett glas mjölk (100 kcal) och gurka (15 kcal)
    Summa: 545 kcal.

Sedan brukar jag äta en banan (110 kcal) och dricka en liter vatten på kvällen efter att jag tränat, så dagsumman blir 1250 kcal, vilket är vad jag brukar sikta på. Dock överskrider jag 'fettgränsen' med nästan det dubbla i princip dagligen, men ligger å andra sidan mer än 50g under gränsen för kolhydrater. Kan detta ha någon inverkan? Äter jag för mycket fett? Jag intalar mig själv att det är bättre att äta 'normalfeta' produkter än att äta lightprodukter. Jag kanske äter fel slags fett? Grejen är ju att det jag äter nu håller mig mätt hela dagen, jag är pigg, mätt och nöjd, det enda jobbiga är ju det uteblivna resultatet på vågen.

Jag kan inte utesluta kolhydraterna helt (eller mer) då jag mår fruktansvärt dåligt när jag gör det. Jag vill ha en kost jag kan äta resterande av mitt liv och inte äta enligt en 'diet' som jag tröttnar på efter några veckor för att jag mår dåligt. Jag är även allergisk mot massa saker så anpassar min kost en hel del efter just det också.

Någon som är kunnig och kan peka mig i rätt riktning?

Tack på förhand Glad

• Svar på tråden Äter jag fel? - Försöker gå ner i vikt.
  • mikipiki
    Tulpanblomman skrev 2012-05-06 14:31:51 följande:
    Jag har gått ner 20 kilo i vikt sedan sep 2011. Jag äter precis som vanligt fast efter tallriksmodellen, halva tallriken med grönsaker och sallad och resten med kött och pasta el potatis el dylikt. Promenerar en halvtimme varje dag undviker alla sötsaker, godis, kakor osv unnar mig däremot en liten skål med chips eller annan snacks varje helg. Har funkat jättebra för mig. 
    Duktigt! Glad Det låter som att du lever, precis som jag vill leva. Hur brukade du äta innan du ändrade livsstil?
  • Koppkaka
    mikipiki skrev 2012-05-06 14:36:13 följande:
    Fast det gör det väl? Om jag brukar sova mellan exempelvis 23 och 9 på morgonen så borde väl mitt 'viloläge' inträffa senare än för en person som går och lägger sig två timmar tidigare och går upp klockan 7?

Och nu när du säger emot tallriksmodellen så dissar du det många dietister förespråkar. Får jag lov att fråga om du har någon slags utbildning inom området?
    Många dietister går fortfarande efter dom FALSKA amerikanska forskningsrapporterna om fett också..
    Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • mikipiki
    Koppkaka skrev 2012-05-06 14:40:12 följande:
    Många dietister går fortfarande efter dom FALSKA amerikanska forskningsrapporterna om fett också..
    Okej, men kan du motivera varför jag borde lyssna på dig och inte på dom? Glad
  • Koppkaka
    mikipiki skrev 2012-05-06 14:42:05 följande:
    Okej, men kan du motivera varför jag borde lyssna på dig och inte på dom? Glad
    Nä, du får tro på vad du vill. Men du lyssnar på dom nu och vågen visar ingen skillnad...
  • Tulpanblomman
    Koppkaka skrev 2012-05-06 14:32:13 följande:
    Tallriksmodellen är helt vansinnig.

Du behöver äta mycket kolhydrater om du är proffsidrottare typ, vardaglig motion eller stillasittande kräver INTE några mängder kolhydrater. Så njä.. Det beror inte så mycket på rutiner, nej.

Varför är tallriksmodellen vansinnig?
  • Koppkaka

För lite proteiner och för mycket kolhydrater.

• Tulpanblomman
    mikipiki skrev 2012-05-06 14:38:59 följande:
    Duktigt! Glad Det låter som att du lever, precis som jag vill leva. Hur brukade du äta innan du ändrade livsstil?

Tack! Åt alldeles för stora portioner, åt sötsaker osv. Motionerade inget. Men jag tror att det var portionsstorleken som var avgörande åt tex 3 korvar med bröd då 1 korv med bröd nu, 3 mackor då 1 macka nu osv, jag äter alltid bara 1 portion tar aldrig om någon mat.  
  • mikipiki
    Tulpanblomman skrev 2012-05-06 14:54:12 följande:
    Tack! Åt alldeles för stora portioner, åt sötsaker osv. Motionerade inget. Men jag tror att det var portionsstorleken som var avgörande åt tex 3 korvar med bröd då 1 korv med bröd nu, 3 mackor då 1 macka nu osv, jag äter alltid bara 1 portion tar aldrig om någon mat.  
  • JanaLiiN
    mikipiki skrev 2012-05-06 13:07:11 följande:
    Jag har dock hört att det är en myt? Det är ju inte logiskt. Människor som äter olika pulversoppar och liknande äter ju hälften så många kalorier som jag, borde inte deras kropp hamna i svältläge då?
    Jo absolut, det gör de, det är därför det är helt omöjligt att hålla vikten efter en pulverdiet. Helt förkastligt.
  • castafiore

Nu har jag bara läst ts, men rent spontant: prinskorv och potatismos? Varför?

Och flingorna kunde kanske bytas mot naturell musli?

Svar på tråden Äter jag fel? - Försöker gå ner i vikt.