Inlägg från: Eris |Visa alla inlägg
  • Eris

Smart eller stöld?

Ebba Caroline skrev 2012-05-06 17:11:52 följande:
    När är stöld rätt?
    Skatt skulle man väl kunna se som en typ av stöld som de flesta tycker är rätt. Jag menar staten tar ju ändå något som är mitt vare sig jag vill det eller inte.
  • Eris
    Ebba Caroline skrev 2012-05-06 17:19:34 följande:
    Skatt är inte stöld, på intet sätt... Du äger inte de pengar du (egentligen arbetsgivaren) "ger till staten".
    Varför är inte de pengarna mina? Jag har ju arbetat för dem. Dessutom finns det många andra typer av skatt, exempelvis vinstskatt vid försäljning av lägenheter. Om jag säljer min lägenhet och är tvungen att betala en del av det som skatt, hur kan det då inte betraktas som stöld? Jag säger inte att jag tycker att skatt är fel, för det tycker jag inte, men det är ändå stöld.
  • Eris
    Themis skrev 2012-05-06 17:26:43 följande:
    Av det uttalandet kan man bara dra den logiska slutsatsen att du inte tycker stöld är fel.

Hoppsan!
    Haha där fick jag! Helt ärligt tycker jag dock inte att all stöld nödvändigtvis behöver vara fel även om den oftast är det.

Angående skatt kan jag för att utveckla min åsikt säga att jag anser att den till viss del är nödvändig för att få ett fungerande samhälle, funktionen den fyller rättfärdigar alltså stölden (till viss del).
  • Eris
    puss skrev 2012-05-06 17:26:20 följande:
    Eris det är inte stöld eftersom reglerna är såna. Rätt enkelt
    För mig bestäms inte stöld av skrivna lagar. Stöld är när någon tar något från mig utan min tillåtelse vare sig det regleras i en lagtext eller inte.
Svar på tråden Smart eller stöld?