Smart eller stöld?
Bonanza skrev 2012-05-05 21:56:48 följande:
Här ute där jag bor finns det mängder av övergivna hus och förfallna små torp. Dessa har ju trädgårdar som i princip har vuxit igen, men trots det går det att skönja att någon en gång i tiden planterade buskar, växter och blommor där. Min mamma och jag har planer på att åka till vissa av dessa torp/hus och gräva upp några plantor för att ta till min trädgård. Ingen påverkas, växterna får uppskattas och vi slipper betala dyrt för att få liknande växter från typ Plantagen.
Men! Eftersom man på FL är en alkoholist om man dricker ett glas vin till maten finns det säkert folk här som tycker att vi borde åka i finkan för detta. Allra minst.
Vad tycker du?
Äppelträd? Vinbärsbuskar?
Det måste ju vara någonting stort om ni bemödar er om det. Ett gäng tulpanlökar kostar ju inte många kronor och sååå snåla är ni väl ändå inte?
Allemansrätten gäller för övrigt inte. Den avser skog och mark (inte tomter med hus) och bara ingrepp som inte ger "åverkan" är OK. Jag ser att länken redan är given:
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
”Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till bruk, dömes för åverkan”
Att torpet är öde innebär heller inte att det saknar en ägare - en ägare som kanske har planer att renovera elelr vad som helst. Han/hon blir kanske ledsen då om äppelträdena är borta.