• Jessan

Semesterfunderingar...

Hej!
    Jag har läst flera trådar här om att åka utomlands med små barn och så vidare, och har hittat jättemånga bra tips, men det är en sak som jag inte har läst något om, och det är detta:
    vi ska åka till Mallorca med våran tjej som då kommer att vara 16 månader. Vi kommer typ att bo i vattnet (poolen) kan jag tänka mig då hon ÄLSKAR att bada, men hur gör man med blöjor och sånt?
    Vi har uv-kläder till henne som hon ska ha, men ska man alltså ha badbjöja under? Det måste vi ju ha, för det är inte så att hon kommer och säger att hon ska bajsa...  Jag har bara sett badblöjor som är väldigt små i storleken, finns det badblöjor för 12-kilos?

Sedan, är det "säkert" att äta frukt och grönsaker från bufféer? Dom lär ju inte vara sköljda i flaskvatten...

Och slutligen, tips på hur man underhåller en vild 16 månaders i 3 1/3 timme på planet mottages gärna (hon sitter inte still och tittar på film direkt...), och hur gör man för att underlätta eventuell smärta i öronen vid start och landning?

Tack tack och tack på förhand!

• Svar på tråden Semesterfunderingar...
  • Mälaröbo

Min äldsta var i ungefär den åldern när vi åkte utomlands första gången. Vi hade inte några badblöjor utan litade på att ev olyckor skulle hamna i byxorna. Dock hände det aldrig då kroppen inte gärna bajsar när man är i vatten.

På de stora hotellen är det oftast säkert att äta frukt och grönsaker. De vinner ju liksom inget på att fuska med hygienen.... Dock är det inte hela världen utanför hotellen heller.

Vid start och landning hade vi vatten i flaska + napp och sen gällde det att göra det man gör hemma när de måste sitta still, typ sjunga, hoppa, läsa bok, gå runt osv. Endel somnar också av vibrationerna!    

• Alexi

Vi har kört badbyxor, de från imse vimse. De är godkända att ha i pool på babysim osv och fångar alltså upp det som behövs. Det kan ju vara lite kallt i poolen så var inte helt säker på att hon kommer "bo där"... En del hotell (som Sunwing Alcudia vi var på 2009) hade tak över barnpoolen, jättebra.

Ge alvedon någon timma innan start och lite nässpray precis innan start är de råd vi fått och kört efter.

Vi hade dvd-spelare med film på när vi flög med dottern när hon var 1,5, hon tittade säkert en timma i sträck i alla fall, helt fantastiskt. Sen hade vi en liten tygpåse med roliga saker i, plastdjur och annat, som hon kunde ta upp en i taget och leka med. Sen små kex och sånt att muta med är bra.

• mia maria

Jag har varit utomlands med min lillkille när han var både 8 mån samt 1½ år o han ahr aldrig använt badblöja utan badbyxor som man har på babysim, dvs som sitter år ordentligt kring benen så att ev bajs inte ska komma ut.
    Dock bajsar inte lilleman mer än en gång per dag oftast, o det har nog aldrig hänt att han har bajsat just när han har badat, så jag tror inte att du behöver oroa dig!

När min son var 1½ så lekte han mest på stranden eller bredvid poolen, o då hade han vanlig blöja på sig oftast o sen satte jag på badbyxan när det var dags att bada!

Men det är ju oliak hur mkt barn gillar att vara i vattnet eller ej.

Det där med frukt har jag aldrig upplevt som ett problem, men kanske beror det på hur känslig mage man har??
    Men man borstar ju alltid tänderna i kranvattnet när man är utomlands, så för min del har jag inte ens funderat på att frukten kan vara sköljd i det!

• Billabong

Jag rekommenderar att ha mer än en UV-tröja till ett så litet barn. De blir snabbt nedkylda av att ha ngt blött på sig. Vi brukade ta på en ny torr när dottern skulle vara på land en stund och hänga den blöta på tork så att den hann torka till innan den skulle på igen. Vår dotter är badgalen och därför var det bra med många solhattar också, av samma anledning.
    Hade mest babysimbyxorna på henne men hade med en del badblöjor också.

Dricka ur sugrör eller nappflaska tryckutjämnar bra vid start/landning, eller napp som redan nämnts. 

• Jessan

Jättebra tips!!

Tackar så mycket, fyll gärna på med mer!

Svar på tråden Semesterfunderingar...