• EbbaLovisa

Behöver en bärsele ryggplatta? Nyfödd.

Jag har fått en bärsele av min en nära vän till mig som man kan ha direkt när barnet är fött och de tyckte den var jättebra. Men den är utan ryggplatta, är det bra eller dåligt?
    Jag har väl alltid tänkt att ha en med men om det fungerar lika bra uta så är det onödiga pengar och köpa en annan. 

• Svar på tråden Behöver en bärsele ryggplatta? Nyfödd.
  • Lena

En bra bärsele ska ha avlastarbälte till höfterna.

• Flickan och kråkan

Voill du bära så skaffa en ergonomisk bärsele med höftbälte. Värdelöst att bära med axlar och rygg,med eller utan ryggplatta.

• Persemona
    moggleif skrev 2012-05-09 06:20:40 följande:
    Ergonomiska selar har ingen ryggplatta. Varför? De har ett höftbälte.
    Bebisars ryggar är c formade inte raka. En ergonomisk sele är formad efter barnets rygg. För längre turer är de ergonomiska absolut bäst. Under kortare kan det dock vara bra med en med ryggplatta så att man kan ha bebisen framåt också. Vilket inte går i en ergonomisk och vakna bebisar ofta tycker om. Gäller dock inte nyfödda.
  • Persemona
    EbbaLovisa skrev 2012-05-06 09:36:18 följande:
    Jag har fått en bärsele av min en nära vän till mig som man kan ha direkt när barnet är fött och de tyckte den var jättebra. Men den är utan ryggplatta, är det bra eller dåligt?
    Jag har väl alltid tänkt att ha en med men om det fungerar lika bra uta så är det onödiga pengar och köpa en annan. 
    Är det något märke på den? Ergonomiska är ofta utan ryggplatta och det är enligt min mening mycket bekvämare både för dig och barnet. Är det bara under kortare turer spelar det dock mindre roll.
  • Machapuchare
    EbbaLovisa skrev 2012-05-06 09:36:18 följande:
    Menar du ryggplatta för barnet eller ryggplatta för bäraren?
  • EbbaLovisa
    Machapuchare skrev 2012-05-11 13:07:24 följande:
    Menar du ryggplatta för barnet eller ryggplatta för bäraren?
    ryggplatta för barnet. 
  • Dixie
    EbbaLovisa skrev 2012-05-11 15:22:43 följande:
    ryggplatta för barnet. 
    ryggplatta för barnet?? har aldrig sett någon bärsele som har det - vad är det för märke på den du har fått?
  • Hannathu
    ryggplatta för barnet. 
    Kan du visa någon som har det? För jag har aldrig sett någon...
  • Dr Mupp
    ryggplatta för barnet. 
    Finns det ens? 
    Varför skulle man vilja ha det?  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Machapuchare

Som Persemona skrev ovan så skall bebisars rygg inte vara helt rak utan c-formad. Så ryggstödet i selen skall inte vara stelt.

• EbbaLovisa

Jag är som sagt helt ny på detta, så att det inte ska vara ryggplatta till barnet chockade mig faktiskt.
    Jag vet inte riktigt vad det är för märke, o knappt hur den såg ut då den är kvar hemma hos min vän tills det närmar sig lite mer. Men var ingen hightech eller nyare variant, i jeanstyg bara.

• Machapuchare

Här är ett exempel på en ergonomisk sele (ergonomisk både för bärare och barn) med en lite större bebis i
    Selen heter Manduca.
    Här är ett exempel på en inte lika ergonomisk sele

Selen heter babybjörn.

Ingen av selarna har stel ryggplatta.

• Hannathu
    EbbaLovisa skrev 2012-05-14 13:50:51 följande:
    Jag är som sagt helt ny på detta, så att det inte ska vara ryggplatta till barnet chockade mig faktiskt.
    Jag vet inte riktigt vad det är för märke, o knappt hur den såg ut då den är kvar hemma hos min vän tills det närmar sig lite mer. Men var ingen hightech eller nyare variant, i jeanstyg bara.
    Förstår faktiskt inte alls vad du pratar om när du skriver platta.
    Är det babyinsatsen som finns för tex Ergo du tänker på (den är jättemjuk...)
Svar på tråden Behöver en bärsele ryggplatta? Nyfödd.