• Anonym (sluta snusa!)

Jag är super allergisk mot nikotin plåster, jag vill verkligen sluta hur gör jag nu??

Jag bestämde mig efter 13 år som snusare, ca 1 dosa om dagen. Att sluta. Jag hade prövat plåster en gång förr och visste dom funkade väldigt bra mot att sluta, men jag misslyckades då ändå pga av dålig karaktär.. Är jag utan snus så efter 2 timmar har jag spränghuvudvärk illamående,yrsel och ilska, jag kan inte fokusera alls, kan knappt tänka. Så mitt beroende är starkt..

Köpte plåster för ca 2 veckors sen 21mg först i början hade jag super abstinenes nu förstår jag varför iallfall.

21mg är för en snusare en snus var 6e timme
    14mg är för en snusare en snus var 12e timme
    7mg är för en snusare en snus per dygn.

Började med röda märken efter plåster, helt vanligt, sen vart dom rödare och rödare. Och sen nu svullna kliar och är jätte stora. Blivit avrådd att sluta med plåsterna då jag har kraftig allegi som exellererar. Hur fan gör jag nu? Jag vill verkligen sluta snusa! Men har familj hemma och kan inte sluta tvärt och få irretation och blir arg för minsta lilla med dom hemma..
    hur fan gör jag? Råd? Peppning, tips, någonting?

Hjälp snälla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-28 18:29
    Ville bara uppdatera lite att än så länge har jag inte tagit en enda snus! har hållit upp hela tiden!

Tuggar fortfarande vanligt tuggummi om dagarna när jag blir riktigt snus sugen. men jag har varit HELT nikotinfri sen den 6e maj, vilket är över en och en halv månad, jag började med plåster den 24 april, och slutade med dom den 6e maj, så utan snus har jag nu varit i 10 veckor om jag har räknat rätt haha.

vilketsom är jag väldigt stolt.

• Svar på tråden Jag är super allergisk mot nikotin plåster, jag vill verkligen sluta hur gör jag nu??
  • Anonym

Testat tuggummin, tabletter och inhalator?

• Border

Det är klart att du blir irriterad, arg, ofokuserad och allt annat du nämner. Jag slutade röka för 4 veckor sen, och har inte rökt ett bloss sen dess. Har varken använt tuggumi, plåster eller annat den här gången.
    Jag rekomenderar att du köper och läser boken "Äntligen icke-rökare" av Allen Carr. Även om titeln heter som den gör, så gäller den allt nikotinberoende. Läs den från pärm till pärm, och du kommer inte ha någon abstinens. Dessutom kommer du inse en viktig sak: Hur grundlurad du har varit under hela ditt snusande liv. 

• Anonym

Fungerar inget annat nikotinpreparat heller? Typ tuggumin?
    Börja snusa snus utan nikotin i?

Jag slutade röka efter 12 år, bestämde mig en dag och har inte tagit ett bloss eller liknande sedan dess så det går att sluta utan något hjälpmedel! :)
    Visst är man grinig och "all går åt helvette" första veckan men det GÅR ÖVER!

• Anonym (sluta snusa!)
    Anonym skrev 2012-05-06 10:44:56 följande:
    Testat tuggummin, tabletter och inhalator?

Tydligen är jag allergisk mot nikotin.. Hur det nu kan komma sig.. Jag som är snusare.. Så andra grejer går inte.. Kanske beror på att niktotinet är mer centrerat i nikotin avväjning än i tobak, vad vet jag? Men jag vill verkligen sluta nu känner det är rätt tid och har ju kört med plåster i två veckor så jag kan ju inte ge upp nu!
  • Border
    Anonym skrev 2012-05-06 10:49:55 följande:
    Fungerar inget annat nikotinpreparat heller? Typ tuggumin?
    Börja snusa snus utan nikotin i?

Jag slutade röka efter 12 år, bestämde mig en dag och har inte tagit ett bloss eller liknande sedan dess så det går att sluta utan något hjälpmedel! :)
    Visst är man grinig och "all går åt helvette" första veckan men det GÅR ÖVER!
    Ja, och när det går över får man nästan som en uppenbarelse! Allt känns så lätt, när man aldrig mer behöver gå ut och röka
  • Anonym

det är myyyyyycket svårare att sluta snusa än det är att sluta röka.. 

• Anonym

Det värsta går ju över ganska fort ändå bara man är ihärdig. Har själv hunnit skälla på min dotter och ligger nu och försöker bita ihop, tog sista snusen igår kväll.. Kan du inte se till att få komma bort och vara ifred lite tills det lugnat sig? Ta en promenad, eller gör nåt kul, tänk på annat.. Annars är det väl tabletter, tuggummin, som gäller. Finns ju även nån snus på apoteket som innehåller nikotin men inte tobak..

• Border
    Anonym skrev 2012-05-06 10:52:47 följande:

Kanske det. Jag har ingen aning eftersom jag aldrig har snusat. Jag kan tänka mig att det är svårare eftersom man alltid kan snusa i alla situationer. Varför tycker du att det är svårare att sluta snusa?
  • msmalin

Det är inte klistret på plåstret du är allergisk mot? För det kan jag reagera på.

• Anonym (sluta snusa!)
    Anonym skrev 2012-05-06 10:52:47 följande:

Ja... Vi räknade ut att eftersom jag snusar 1 dosa om dagen i nikotinmängd för en rökare skulle det vara 100 ciggaretter om dagen?! 5 paket ciggaretter om dagen helt galet! Sjukt mycket nikotin i snus. Men alla beroenden är svåra, så jag beundrar även rökare som slutar! Deras kropp är van vid dens mängd nikotin så det är nog precis lika svårt egentligen som fär en snusare.
Svar på tråden Jag är super allergisk mot nikotin plåster, jag vill verkligen sluta hur gör jag nu??