• Lieea

3 månaders i cykelkärra? Hur ska vi göra..

Vi bestämde oss för att skaffa en cykelkärra så att hela familjen kan åka på små utflykter nu under sommaren. Sönerna är 3 år, 2år och en på 3 månader. Vi har en cykel med barnstol och den andra saknar pakethållare. Sagt och gjort nu har vi skaffar cykelkärra och har den bak på sambons cykel. Så tanken är äldsta sonen i barnstolen bakom mig och dom två yngsta i cykelkärran. Men nu när satt jag här och planerade utflykt kom jag på en sak. Hur gör man med hjälm till en 3 månaders???? Dom äldre har hjälm men finns det så små hjälmar och blir inte det för ansträngande för nacken på en så liten?? Någon som vet??

• Svar på tråden 3 månaders i cykelkärra? Hur ska vi göra..
  • Camillapunktslut

Är det inte 18 månaders gräns på såna kärror?

• solfrost

De ska kunna sitta stadigt själva om de ska sitta i cykelkärra.
    Hjälm finns nog inte till så små.
    Jag såg att någon satt fast bilstolen i kärran till en mini bebis, om et är lagligt vet jag inte.
    Vi har cykelkärra och vår minsta var 8 månader när vi började använda den, han satt jätte illa när han somnade kan jag tala om. Annars vid vaket tillstånd fungerade det bra.

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Caladhiel

Häromkring har jag sett att folk har spänt fast ett babyskydd i cykelkärran. Jag har ingen aning om det är bra eller godkänt att göra så, men jag har sett det några gånger här i stan...

• solfrost

I cykelsits ska de vara 10 månader iaf:)

• viseversa
    Camillapunktslut skrev 2012-05-06 15:00:15 följande:
    Är det inte 18 månaders gräns på såna kärror?
    Fast jag har sett inlägg för spädbarn till såna kärror. Om det nu är 18mån gräns varför finns då dessa inlägg alls?
  • Frontline

Jag hade nog försökt att sätta fast ett babyskydd så den sitter stadigt.
    Se om du kan hitta en billig på blocket som ni kan sätta fast permanent..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • cosinus

Vi har kört med babskyddet bakåtvänt i cykelkärran från nyfödd. Men cyklat väldigt lungt och försiktigt. Då rymms bara ett barn. Jag tycker inte de sitter bra själv i cykelkärra föränn närmare året. Det går fortare att de sitter bra i cykelsadeln då det inte är lika lätt att hasa ner där.

Finns inte cykelsitsar som inte kräver pakethållare (eller har jag helt drömt) och annars köp en snorbillig skrotcykel på blocket och fäst en sits på. Det är ju ändå inte så man cyklar fort med alla ungarna.

• solfrost

Det är inte ålders gräns på dem. bara krav på att de ska kunna sitta stadigt

• cosinus
    cosinus skrev 2012-05-06 15:16:03 följande:
    Vi har kört med babskyddet bakåtvänt i cykelkärran från nyfödd. Men cyklat väldigt lungt och försiktigt. Då rymms bara ett barn. Jag tycker inte de sitter bra själv i cykelkärra föränn närmare året. Det går fortare att de sitter bra i cykelsadeln då det inte är lika lätt att hasa ner där.

Finns inte cykelsitsar som inte kräver pakethållare (eller har jag helt drömt) och annars köp en snorbillig skrotcykel på blocket och fäst en sits på. Det är ju ändå inte så man cyklar fort med alla ungarna.
    googlade lite nu och det är tydligen så att man bör ha en pakethållare under som extra säkerhet. Men däremot går det tydligen bra att montera en stol fram (iaf upp till 15 kg). Så det skulle kanske vara ett alternativ på den ena cykeln.
  • Coyote

Äsch, det finns cykelsitsar att köpa som man inte måste ha pakethållare för att använda. Att sätta i fram rekommenderas inte, tyngdpunkten blir helt fel.

Ts, sätt minstingen i cykelkärran, i babyskyddet, och de andra två i varsin cykelsits.

• Guld gossarnas Super Mamma

Men...det finns ju baby säte från 0-10 månader,är som en hängmatta och sen så finns extra babystöd,ang hjälm är det värre med.

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • Lieea

Får väl fortsätta klura. Vart kan man få tag på er sånt där baby säte?

• viseversa
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2012-05-06 15:43:38 följande:
    Men...det finns ju baby säte från 0-10 månader,är som en hängmatta och sen så finns extra babystöd,ang hjälm är det värre med.
    Ja det var en sån jag menade. 
  • tundra

Ska i framtiden cykla med bebis till storebrors dagis så ska i veckan beställa en Chariot cykelvagn med tillhörande bäbysäte/hänggunga. Men de är inte helt billiga. Runt 9000 kr går den lös på. Men då sitter bäbis bra och säkert.

• Stampan

Det finns visst ett säte man kan sätta fram som funkar! Vi har en Wee ride, man sätter dit en extra bar mellan styret och sadeln och sätter sätet där, funkar kanon! Den är säker också eftersom de andra sätts fast på styret och det är inte särskilt smart.

Om ni ville ha babyn själv i cykelkärran och de andra barnen i säten.

Svar på tråden 3 månaders i cykelkärra? Hur ska vi göra..