• Thodde

Flyga med helt nyfödda?

Hej, Sökt runt lite på olika forum och platser om att flyga med spädbarn. Alla påstår att kortflygningar är ok och ger tips påbud man underlättar babyns tryckutjämning. Men hittar inget om flygning vi en månads ålder. Jag själv har bf den 27/7 men blir igångsatt den 6/7 om jag lyckas gå så långt. Väntar tvillingar nämligen. Vi bokade en resa till Frankrike tillsammans med hela min familj och syskon den 12/8. Bo i eget hus så det blir lugn och skön miljö. Kan tillägga att vi inte visste om en graviditet vid bokningen. Bebisarna kommer därför vara minst en månad gamla vid avresan. Min tanke är ju att så länge båda jag och pojkarna mår bra, äter och växer utan kolik och sjukdomar, bord vi kunna åka. Eller är jag för naiv, ska man helt ställa in sig på att det inte blir någon resa? Stort tacksam för tips idéer och hjälp med hur vi ska göra.

• Svar på tråden Flyga med helt nyfödda?
  • Dixie

tror egentligen inte det är några problem för fullgångna bebisar - men dina tvillingar kommer väl att räknas som prematura, och då kan det vara andra regler. 

ni funderar inte på att köra till Frankrike - då kan ni ju ta det i er egen takt och dessutom behöver man ju ha med en massa saker till två barn! 

• Vaniljkex

Skulle kolla med din BM/forlossningslakare vad de tror om saken. Formodligen inga problem, men ni maste skynda er med passansokan. Utan pass, ingen resa. Lat din man ansvara for packandet, det ar otroligt jobbigt med en bebis, sa det maste vara annu varre med tva. Att bila hela vagen ar lite for langt for bebisryggar,  om ni inte lagger lang tid pa sjalva resan, sa flyga ar nog battre. Vet dock inte om jag skulle vilja flyga med helt ovaccinerade bebisar, men det ar jag det. Tur att det ar sommar, sa det ar lite farre baciller i omlopp iaf.

• Thodde

Stort tack för era åsikter. Jag vill nog hoppas in i det sista att vi kan flyga så jag väntar nog tills de är födda innan jag frågar BM eller läkaren. Får jag ett "glöm det" svar redan nu blir jag så besviken. Lättare att förstå och ta beslut när vi har pojkarna i famnen. :)

Om jag förstått det rätt är de bara prematur innan v 37, men det får vi såklart kolla när den tiden kommer. 37 är ju en fullgången tvillinggraviditet

Mannen får självklart stå för packning och allt administrativt med pass osv. han är ett jättebra stöd!

Att bila är inget alternativ. För långt för att vi ska orka och som vaniljkex skriver, tror jag inte bebisarna klarar det heller. Känns säkrare med flyg. Det går snabbt och va kan ha dem i famnen under färden. är inte så rädd för baciller, de kommer bara ammas och sova känns det som. Nog värre när de börjar krypa och stoppa saker i munnen. Men visst, är kanske naiv här. Hör med BM sen så klart.

• Anbe

Flög med min minste när han var 6 veckor. Gick hur bra som helst. Bokade en resa till Turkiet innan vi ens visste att vi väntade barn och ville inte gärna avboka eftersom vi har äldre barn som sett framemot denna resan men som sagt inga problem varken på nervägen eller hemvägen. På hemvägen somnade han på hotellet och vaknade när vi landat på LandvetterSolig

• Thodde

Står inför nya problem. Pojkarna föddes i v 29+6. Så väldigt tidiga men mår väldigt bra. Nu känns det ännu mer riskabelt att åka utomlands till värmen med dem väl?

Lutar nog mot att vi blir hemma tror jag. Prematura har ofta lättare att dra på sig sjukdomar. :/
    Blir också orolig, vad händer om de blir sjuka där nere.

• Billabong

Är deras lungor ens okej för att flyga???

Jag hade inte haft minsta tanke på att åka iväg på en nöjesresa med små prematurer. Det är så klart tråkigt att ställa in men det kommer bättre tillfällen i livet.

• Billabong

Glömde det viktigaste: Grattis! Så skönt att de verkar må så bra trots att de kom väldigt tidigt.

• Thodde

De hade cpap i ca 4 dagar till och från sen klarade de att andas själva så lungorna är hur bra som helst. Har aldrig intuberats eller så. Det enda är ju att de är extra känsliga mot infektioner. Och bakterier finns det ju gott om på flygplan har jag hört.

När resan blir av kommer de vara 13 v gamla. Enligt beräknad förlossningsdag är de 3 veckor då. Så de kommer inte vara prematurer vid det tillfället och klarar sig hur bra som. Men just det med infektioner skrämmer mig. Att resa och flyga med spädbarn ska ju inte vara några bekymmer alls, men om de kommit för tidigt. Frågan om man vågar.

Svar på tråden Flyga med helt nyfödda?