Kan man ha pannkakssmet färdig i kylen några timmar??
Min har stått inne nu i en timme i en skål utan ngt på. Är det ok eller ska jag göra ny?
Min har stått inne nu i en timme i en skål utan ngt på. Är det ok eller ska jag göra ny?
Svärmors väninna gör smeten dagen innan för att få dom perfekta pannkakorna, o dom e kalasgoda!
Absolut! Den blir bara bättre om den får stå och sätta sig ett tag :)
Perfekt =) Tack..
Hittade en blogg för Ett tag sedan med en tjej som brukade göra smet och hålla upp i en gammal ketchupflaska. Enkelt att dosera samt höll sig i kylen i tre dygn
Jag sparar också pannkakssmet i kylen utan problem. Fast jag hade nog helst haft plastfolie eller lock på för att skydda smeten lite, men en timme spelar nog ingen roll
Vad smart!! Det ska jag göra nästa gång!
Du behöver inte ens ha det i kylen par timmar, utan bara låta stå framme.
Och pannkakssmet mår bra av att stå, då blir mjölet bättre.
Jag brukar röra i hop den på morgonen då är den perfekt när jag kommer hem från jobbet.
Vi äter ofta pannkakor till frukost och då gör jag smeten kvällen innan och steker snabbt på morgonen.
Ja, det händer inget med den, den kanske ser lite konstig ut efter några timmar men rör om bara så kan du börja tillaga
Som sagt, den kan förmodligen stå på köksbordet hela dagen utan att ngt händer. Innan man hade kylskåp stod allt i rumstemperatur (men man köpte ny mjölk tex varje dag).
Om man låter den stå ser pannkakorna lite annorlunda ut också, men det beror bara på att mjölet svällt.
Ja visst kan man det.
Ett tips bara - om du brukar ha smält smör i smeten så är det bättre att hälla i det precis innan du börjar steka. Annars klumpar det ihop sig i kylen och blir svårt att röra ut i smeten. Men det är ju hur eller hur smidigast att smälta det i pannan när man börjar steka, så det kanske du tänkt på i alla fall
Ja, det händer inget med den, den kanske ser lite konstig ut efter några timmar men rör om bara så kan du börja tillaga
Skulle säga olja är bättre än smör i själva smeten, den fördelar sig på ett bättre sätt än vad smält smör gör.
Sen steker man i smör.
Jag blandar alltid ihop smeten ett par timmar innan, och sen vid användandet så vispar man runt rejält en stund.