• Mamma till två gullegrisar

Kan man ha pannkakssmet färdig i kylen några timmar??

Min har stått inne nu i en timme i en skål utan ngt på. Är det ok eller ska jag göra ny?

• Svar på tråden Kan man ha pannkakssmet färdig i kylen några timmar??
  • p0o

Svärmors väninna gör smeten dagen innan för att få dom perfekta pannkakorna, o dom e kalasgoda!

• Klycka

Hittade en blogg för Ett tag sedan med en tjej som brukade göra smet och hålla upp i en gammal ketchupflaska. Enkelt att dosera samt höll sig i kylen i tre dygn

• frökenelisabeth

Jag sparar också pannkakssmet i kylen utan problem. Fast jag hade nog helst haft plastfolie eller lock på för att skydda smeten lite, men en timme spelar nog ingen roll

• HWR
    Klycka skrev 2012-05-06 17:01:50 följande:
    Hittade en blogg för Ett tag sedan med en tjej som brukade göra smet och hålla upp i en gammal ketchupflaska. Enkelt att dosera samt höll sig i kylen i tre dygn

Vad smart!! Det ska jag göra nästa gång!

• prop19

Du behöver inte ens ha det i kylen par timmar, utan bara låta stå framme.
    Och pannkakssmet mår bra av att stå, då blir mjölet bättre.

• BeanBag

Jag brukar röra i hop den på morgonen då är den perfekt när jag kommer hem från jobbet.

• mandelblomma

Vi äter ofta pannkakor till frukost och då gör jag smeten kvällen innan och steker snabbt på morgonen.

• ListenToMe

Ja, det händer inget med den, den kanske ser lite konstig ut efter några timmar men rör om bara så kan du börja tillaga

• 59TT44

Som sagt, den kan förmodligen stå på köksbordet hela dagen utan att ngt händer. Innan man hade kylskåp stod allt i rumstemperatur (men man köpte ny mjölk tex varje dag).

• 59TT44

Om man låter den stå ser pannkakorna lite annorlunda ut också, men det beror bara på att mjölet svällt.

• amia01

Ett tips bara - om du brukar ha smält smör i smeten så är det bättre att hälla i det precis innan du börjar steka. Annars klumpar det ihop sig i kylen och blir svårt att röra ut i smeten. Men det är ju hur eller hur smidigast att smälta det i pannan när man börjar steka, så det kanske du tänkt på i alla fall

• Aniiee
    ListenToMe skrev 2017-05-05 12:22:16 följande:

Ja, det händer inget med den, den kanske ser lite konstig ut efter några timmar men rör om bara så kan du börja tillaga

Grattis till veckans trådlyft.

Av ren nostalgi kommer jag dock ändå skriva nu.

Jag minns med glädje min mormors pannkakor. När jag var liten var höjdpunkten på veckan när hon kom med sin pannkakssmet i två stor glasflaskor. smeten gjorde hon dagen innan och ställde i en skål i kylskåpet hemma för att svälla. När hon kom ställdes flaskorna varsamt in i kylskåpet hemma hos oss med löfte om att om vi bara lät bli att gå i kylen tills middagen så fick vi smaka på smeten.

Det var otåliga ungar medan mamma och mormor tvättade och städade, vill jag lova.

Sedan stektes pannkakor (och så klart avsmakades smeten genom att alla ungar doppade en tesked i smeten, för att se att det var lagom balans mellan sälta och sötma) tunna och fint bruna, och pepprade med små, små hål, så man såg igenom pannkakorna. Under sommarmånaderna fick vi glass, rårörd sylt på vinbär, smultron eller krusbär eller smör och socker på, och vinbärs- eller rabarbersaft till. På vintern var det fryst äppelmos eller köpesylt och varm mjölk.

Summa sumarum: Ja, man kan ha färdig pannkakssmet i kylen inte bara några timmar, utan till och med några dagar. Men det hoppas jag att TS har listat ut på 5 år =P
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • klyban
    amia01 skrev 2017-05-06 01:09:13 följande:
    Ett tips bara - om du brukar ha smält smör i smeten så är det bättre att hälla i det precis innan du börjar steka. Annars klumpar det ihop sig i kylen och blir svårt att röra ut i smeten. Men det är ju hur eller hur smidigast att smälta det i pannan när man börjar steka, så det kanske du tänkt på i alla fall smile1.gif

Skulle säga olja är bättre än smör i själva smeten, den fördelar sig på ett bättre sätt än vad smält smör gör.
    Sen steker man i smör.

Jag blandar alltid ihop smeten ett par timmar innan, och sen vid användandet så vispar man runt rejält en stund.

Svar på tråden Kan man ha pannkakssmet färdig i kylen några timmar??