• Alecto

EP -fråga

Ni som har barn med EP - efter en anfall har era barn fått feber då vid något tillfälle? Sonen fick ett anfall i morse och fick feber efter - kan ha varit feberkramp, kan ha varit ep...

Nu är han feberfri ialla fall... 

• Svar på tråden EP -fråga
  • Emmi27

Jag har inte barn med EP men en sambo som har det och han kan få feber efter ett anfall. Brukar dock gå över ganska snabbt, inte så att han blir sjuk.

• Kilsbergen

Man kan få ett anfall utan att ha epilepsi. För man flera anfall (två el mer) så bör det kollas upp. Så har jag läst iaf. Har en son som precis fått epilepsidiagnos men kan har inga kramper utan "bara" absensattacker.

• Alecto

Han har relativt nyligen fått diagnosen ep och har hitills bara haft en anfall på dagtid - resten är i sömnen så jag är helt ovan vid hur han blir efter. När han fått i sömnen så sover han vidare men just reaktionen på dagtid är jag helt ovan vid.

• La Lola

Kan inte minnas att Alma fick feber efteråt.

Hennes ep har tack o lov vuxit bort nu.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Alecto skrev 2012-05-06 19:21:05 följande:
    La Lola - vad skönt!

O ja! Det var 6 jobbiga år även om vi tack o lov inte behövde uppleva så många anfall.
    Men man kunde ju aldrig slappna av riktigt. Hennes anfall kom enbart på natten (precis innan hon somnade eller vaknade).
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Alecto

Låter som Linus i början - han fick (med största sannolikhet) ett riktigt stort för ca ett år sen i sömnen - då blev det helikopter in med en puls på 256 när ambulansen kom :(
    Sen fick han flera små under hösten i sömnen och i januari gjorde vi ett nytt EEG och fick då konstaterat förändringar som tydde på ep men just på dagtid känns läskigt Rynkar på näsan 

• Kilsbergen

Ok, ger ni någon medicin? Vår neurolog sa att man som biverkning av ep-medicin kan få fler anfall. Ni kanske ska höra med er läkare? Vår son har också mer ep-aktivitet vid sömn. Han sover otroligt hårt, men det kanske beror på EPn. Vi märker iaf inte av några attacker då.

• Alecto

Han har ergenyl och nitrazepam - ergenylen har han fått i lite över en vecka så det är inte omöjligt. får ringa hans läkare och kolla...

• Liten elak och intelligent

Infekion och feber sänker ju kramptröskeln så troligen var det det som hände. Er kille har ju redan en låg kramptröskel (han har ju EP) och så drog feber/infektion ner den mer.

Det stämmer att i princip alla EP-mediciner också har anfall som möjlig biverkning 

• Kilsbergen

Lycka till! Jag skulle också bli otroligt rädd om jag såg min son få kramper...

Vi har fått utskrivet diazepam för att ha i nödfall om han skulle få kramper som inte går över. Känns olustigt men det är väl bra att vara förberedd. Vi ger sen i förrgår karbamazepin.

• Alecto

Hej, 

Han har inte haft mer men tyvärr har han fått utslag som troligen beror på ergenylen så vi var tvungna att sluta och det är mycket bättre med utslagen. Jag skall ringa hans läkare i morgon så får vi se om vi skall få någon annan. Tur och tack för högkostnadsskyddet...

Svar på tråden EP -fråga