Inlägg från: Anonym (987) |Visa alla inlägg
  • Anonym (987)

Snälla hjälp mig inför semestern

Anonym (semester) skrev 2012-05-07 15:05:15 följande:
    FR sa att vi kunde åka då resan inte stör umgänget och att man får åka kortare resor utomlands, däremot ringde jag även en jurist som sa att båda måste komma överens om resan. Dock såg hon ingen anledning att säga nej till en sådan resa, utan tyckte att man skulle åka ändå för hon såg inte att de kunde bli några efterstek av de ändå?! Jag vet inte, det känns läskigt att åka mot den andra förälderns vilja.

Det är ju konstigt att en jurist anser att andra föräldern behöver tillfrågas om en veckas utlandssemester. Jobbar hon inom familjerätt eller inom ett annat område?

Om man ser det från andra hållet så brukar Tingsrätten se allvarligt på att ena föräldern nekat till pass för barnet. Då brukar det heta att den vägrande föräldern har typ nekat sitt barn en trevlig upplevelse och därför inte sett till barnets bästa. Föräldrar har faktiskt blivit av med vårdnaden om sina barn pga att de nekat skriva under passansökan.

Med det i åtanke så tror jag att det skulle vara till din fördel om du åket till tex Danmark eller Tyskland en vecka (utan att störa den andra förälderns tid med barnet) och sedan den andra föräldern drar igång en boende/vårdnadstvist. Just för att den andra föräldern förvägrar sitt barn en veckas "normal" semester.   
Svar på tråden Snälla hjälp mig inför semestern