• Anonym (undrar)

Barn på dagis när man är sjukskriven ??

Jag har varit sjukskriven sen 11 jan. Barnen har då gått på dagis tiden då deras pappa jobbar nästan bara det att de fått börja lite senare på dagarna. 
    Jag orkar inte ta hand om mina barn mer en en stund pga mitt mående.
    Men för 2 veckan sen sa en dagis fröken att jag inte får ha barnen på dagis mer en 15 tim per vecka nu efter nästa schema vi ska skriva för att jag varit hemma så länge.. 
    Men jag mår verkligen så dåligt att jag inte orkar, och jag skulle inte ha dem på dagis om jag orka, och jag skulle inte vara sjukskriven om jag orkade, jag skulle inte ta tabletter om jag orkade och jag skulle inte gå hos läkare, pshykologer om jag orkade.. Men dagis förstår inte att jag mår så dåligt. 
    Jag är en person som heller inte visar öppet för folk jag inte känner att jag mår dåligt. Och när vi hämtar barnen på dagis är jag jätte glad för det för jag saknar dem ändå super mkt fast jag mår dåligt.
    Men de är de ända jag lever för. 
    Men får det vara så här. Har ångest över att denna vecka och resterande får barnen bara vara 15 tim per vecka.
    Hade inte gjort något om jag fått ha dem iallafall 25 tim per vecka. 
    Vad gör jag :( 

• Svar på tråden Barn på dagis när man är sjukskriven ??
  • Litet My

Prata med rektorn och ta med ett läkarintyg om du har. Ibland kan man få beviljat mer tid om behovet finns.

• Hedebris

Jag fick lämna barnen efter min makes tider då jag sov hela dagarna pga av smärta och tabletter. Personalen föreslog 9-15 men när jag pratade med chefen så hon att lämna läkarintyg så sa hon att vi följer makens tider. Nu när jag mår lite bättre sa jag att jag klarar hämta kl 15 så de går 8-15

• Anonym (undrar)
    Litet My skrev 2012-05-06 20:35:40 följande:
    Prata med rektorn och ta med ett läkarintyg om du har. Ibland kan man få beviljat mer tid om behovet finns.
    Rektorn vet jag inte hur man får tag på är det inte kommun man pratar med då eller ?? jo får ju läkarintyg hela tiden så det har jag.. 
  • Alexi

Självklart ska de få gå heltid om du behöver det, annars riskerar su ju att bli av med sjukpenningen, dvs fk kan bedöma att orkar du barnen kan du jobba. Personalen bör ju inte kunna bestämma en sån grej så där.

• Anonym

Vad gjorde du innan du vart sjuskriven??
    Jobbade du ?? 

• Anonym (förskollärare)

Har aldrig varit med om att man bara får ha 15 timmar/vecka när man är sjukskriven.
    Har haft många föräldrar som varit långtidssjukskrivna och det är efter de gamla scheman man går alt. så är det upp till dem själva att bestämma vilka tider barnet ska gå. Tycker du ska ringa deras chef eller kommunen och kolla vad som gäller för just din förskola!

• TildisVildis

Såvitt jag förstår om sjukskrivning (om du som förälder är sjukskriven) så du får ha ditt barn de tider som du annars skulle ha arbetat. Jag vet dock inte hur det fungerar om du var arbetssökande innan du blev sjukskriven. 

Du är hemma sjuk, inte ledig, så dina egentliga arbetstider ska gälla. 

• Litet My
    Anonym (undrar) skrev 2012-05-06 20:37:36 följande:
    Rektorn vet jag inte hur man får tag på är det inte kommun man pratar med då eller ?? jo får ju läkarintyg hela tiden så det har jag.. 
    Kolla med personalen vad hon/han heter, annars brukar det stå om man söker på förskolan via komunens hemsida eller dyl.
  • Astarte
    Alexi skrev 2012-05-06 20:38:32 följande:
    Självklart ska de få gå heltid om du behöver det, annars riskerar su ju att bli av med sjukpenningen, dvs fk kan bedöma att orkar du barnen kan du jobba. Personalen bör ju inte kunna bestämma en sån grej så där.

Fast det där är en myt. Man behöver inte ha barnen på förskola alla om man inte vill för FKs del.
  • Coyote

Innan du lämnar in några som helst sjukintyg till förskolan så ring kommunen! Tidigare var det så i min kommun att när man är sjukskriven längre än en månad så hade man bara rätt till 15 timmar i veckan, men det har ändrats, nu är det självklart att man har rätt att ha sina barn på förskolan efter det vanliga schemat.

Jag är sjukskriven på heltid och kan verkligen inte jobba, och inte heller ta hand om vår 1.5-åring, därför är han förstås på förskolan de tider hans pappa jobbar. Jag har inte behövt lämna något sjukintyg överhuvudtaget, och det ska inte du heller behöva göra.

• Anonym (undrar)
    TildisVildis skrev 2012-05-06 20:41:11 följande:
    Såvitt jag förstår om sjukskrivning (om du som förälder är sjukskriven) så du får ha ditt barn de tider som du annars skulle ha arbetat. Jag vet dock inte hur det fungerar om du var arbetssökande innan du blev sjukskriven. 

Du är hemma sjuk, inte ledig, så dina egentliga arbetstider ska gälla. 
    jag jobbade men sa upp mig från jobbet så sista dagen gick ut den sista april då jag visste att när jag väl blir frisk är det inte det jobbet jag vill komma tillbaka till då det var en av orsakerna till att jag mådde dåligt.
    Men det är så mkt mer var hos läkaren i fredags och är fortsatt sjukskriven i 1 månad till.

När jag fick höra det ifrån dagis fröken vart jag jätte ledsen för hade aldrig hört något liknande. Tyckte det var jätte konstigt.
    Ringde med i måndags och fråga om jag ville börja sommar jobba hos dem. 
    Tänkte att jag provar för jag mår dåligt av att jag inte orkar göra ngt alls. Provade i 2 dagar och det sa jag till dagis men det jobbet fick mig bryta ihop totalt.. Dagis tror att jag är helt frisk och ska sommarjobba.
    Men som sagt var jag hos läkaren i fredags och berättade allt men de sa att jag inte kommer klara av att jobba på ett bra tag att det är mkt jag behöver hjälp med men att det är som många säker att jag ser ut att må bra men när jag berättar så förstår man vad dåligt jag mår. 
  • Astarte

Om du är arbetslös i botten har du bara rätt till 15 timmar på dagis. Vill du ha mer behöver du ett så kallad paragraf 9-intyg. Det kan läkaren skriva åt dig, men förskolan har ingen skyldighet att följa det. För det mesta brukar de ju ändå göra det och då kan du ha barnen på heltid.

• Anonym (undrar)
    Astarte skrev 2012-05-06 20:48:38 följande:
    Om du är arbetslös i botten har du bara rätt till 15 timmar på dagis. Vill du ha mer behöver du ett så kallad paragraf 9-intyg. Det kan läkaren skriva åt dig, men förskolan har ingen skyldighet att följa det. För det mesta brukar de ju ändå göra det och då kan du ha barnen på heltid.
    men jag behöver inte ha barnen på heltid bara så de går varje dag iallafall 5 timmar. De behöver det och framför allt jag.. Jag vet att jag inte kommer orka även om jag så gärna vill och har dåligt samvete för barnens skull.. 
    Så jag får prata med läkaren då..  
  • Alexi
    Astarte skrev 2012-05-06 20:44:19 följande:
    Fast det där är en myt. Man behöver inte ha barnen på förskola alla om man inte vill för FKs del.
    Fast det beror ju på diagnos.
  • Astarte
    Anonym (undrar) skrev 2012-05-06 20:51:21 följande:
    men jag behöver inte ha barnen på heltid bara så de går varje dag iallafall 5 timmar. De behöver det och framför allt jag.. Jag vet att jag inte kommer orka även om jag så gärna vill och har dåligt samvete för barnens skull.. 
    Så jag får prata med läkaren då..  

Nej, du känner ju själv. Jag menade bara att du kan ha den upp till heltid.
Svar på tråden Barn på dagis när man är sjukskriven ??