• Sanda

Säger ni till?

Du går in på Stadium.Köper en cykel för 600kr till ditt barn och en tröja för 299kr till dig själv. Du ställer cykelpaketet på disken och tröjan framför kassörskan, hon slår bara in tröjan och störs sen av en kollega. När hon vänder sig om tar hon betalt utan att registrerat cykeln. Frågan är: säger du till? Vilken motivering har du?

Adrian 060206 Agnes 070413 = Kärlek
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger ni till?
  • nana01

själv klart säger jag till

• Benjy

Japp. Jobbar själv i affär och vet hur dåligt man mår när man kommer på att man glömt att slå in en vara. 

• Queenie70

För stor grej för att jag skulle våga gå ut och låtsas som ingenting. Däremot är det högst troligt att jag inte skulle upptäcka att det inte är inslaget. Kollar aldrig på summan, utan har fullt upp med att kolla på ungen och snabbt knappa in koden.

• Sisisisi

Ja, jag kan inte va tyst! Idag sa jag till när kassörskan glömde slå in godis för 20 kr. Har gjort så många gånger och undrar alltid efteråt varför jag är så ärlig

• Pickeli

Ja det skulle jag absolut gjort. Kanske skulle "ångrat" mig i efterhand men jag hade inte kunnat gått därifrån med cykeln om jag inte betalt för den.

Det har dock hänt att jag handlat och sedan sett på kvittot att någon vara av mindre värde inte blev inslagen. Det brukar jag inte bry mig om.

• Themis

Ja.

Jag tror knappast att någon expedit skulle vinka ut mig ur butiken med en cykel utan att komma på sitt misstag, och jag skulle dö av skam när de påtalar det eftersom jag som kund mycket väl måste upptäcka ett så stort fel om jag inte är helt ding eller full som ett ägg.

Jag menar man tror väl inte att veckohandlingen på Ica ska sluta på 150 kr heller? Obestämd

(men okej, jag kan ursäkta jäktade föräldrar som storhandlat med tre barn under 7 år, då är man nog inte riktigt hemma heller... )

You're not REALLY here for the hunting, are you?
  • tahira

Ja, jag skulle sagt till. Tror att jag haft en otrevlig klump i magen annars varenda gång cykeln skulle användas.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Maryam88

Man ska göra rätt för sig.. Jag är jätte noga med de.. Eller jag försöker iallafall.. Påminner om de missas, lämnar tillbaka om de blir för mycket växel och åker tillbaka om jag missat betala något.. Och som tidigare talare sagt.. Skulle inte kännas bra att använda cykeln efter de..

• Khaleesi

Ja. Dels för att inte vara taskig med kassörskan, men så är jag också så ego att jag vill ha ett kvitto på cykeln så att jag kan komma tillbaka med den om den visar sig ha något fel.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Ajkje

Jag säger till för annars hade samvetet gnagt gode illa.

• Kattdamen

Ja, naturligtvis säger jag till.

De skulle upptäcka det ganska fort, om man plockade med sig en cykel som man inte betalade för. Plus att jag vill ha ett kvitto.

En kopp te, tack.
  • Johan70

Det är klart att jag säger till. Jag vill ju ha cykeln också. Skulle jag bara lämna den där?

• Sanda

Johan: nej tanken är att du isåfall går iväg med den med tycker att de får skylla sig själva som inte tog betalt

• Sanda

Jag kan ligga till att detta hände en kompis kille till mig och vi hamnade i en stor diskussion. De tycker att affären får skylla sig själva och jag anser att det är stöld.

• Johan70
    Sanda skrev 2012-05-11 21:49:03 följande:
    Johan: nej tanken är att du isåfall går iväg med den med tycker att de får skylla sig själva som inte tog betalt
    Om jag vet med mig att jag inte har betalt cykeln så tar jag ju inte med mig den. Vill jag ha den, så säger jag förstås till så att jag kan betala för den. Enda möjligheten för mig att ta med mig en vara utan att betala för den, vore om både jag och kassabiträdet av någon tankspridd anledning skulle missa betalningen för den.
  • Johan70
    Sanda skrev 2012-05-11 21:50:31 följande:
    Jag kan ligga till att detta hände en kompis kille till mig och vi hamnade i en stor diskussion. De tycker att affären får skylla sig själva och jag anser att det är stöld.
    Klart att det är stöld. Det är inget man kan ha åsikter om; det är så.

En annan sak är att dina bekanta tydligen tycker att stöld är OK under omständigheterna, d.v.s. när ägaren inte var tillräckligt uppmärksam. Det kan man diskutera, men där tycker inte jag heller att det är acceptabelt.

Det skulle aldrig falla mig in att låta det vara. Möjligen om det gällde någon vara till riktigt lågt pris som jag själv inte upptäcker att de har missat betalningen för förrän jag kommer hem, säg att jag har köpt tre tomater men butiken bara har tagit betalt för två, men absolut inte en cykel.
  • Elaifiknow

Ja, jag säger till. Hade inte kunnat leva med mitt samvete efteråt om jag inte gjort det.

Svar på tråden Säger ni till?