• ahj
    Äldre 6 May 22:35
    4988 visningar
    9 svar
    9
    4988

    Smakportioner! När? Hur? Vad?

    Jag har en pojke på 3½ mån och har börjat fundera på det här med smakportioner eftersom det snart kommer vara dags att börja med det också. Jag ammar inte utan han får ersättning. Han är ca 65 cm och väger runt 8 kg. 

    Nu undrar jag :


    - när ska man börja med smakportioner? - Hur mycket ska man börja ge och hur ofta? - vad är bäst att ge första gången? - köpa färdigt eller laga själv, vad är bättre/lättare? - när ska man börja ge de lite vatten? - när började ni med gröt? - när började era barn sitta i barnstol?  
  • Svar på tråden Smakportioner! När? Hur? Vad?
  • Mynta
    Äldre 6 May 22:54
    #1

    Vid 6 månader säger rekommendationen. Många BVC säger 4 månader, men det är gamla råd som slutade gälla för typ 10 år sedan.

    Vi började med hemgjorda puréer av morot och potatis. Koka mjukt (utan salt) och mosa med lite smör och bröstmjölk/ersättning. Till att börja med gav vi typ en-två teskedar innan vi sakta ökade mängden och införde fler olika grönsaker. Gröt började vi också med strax efter de första smakisarna.

    Satt i barnstol gjorde sonen från 4-5 månaders ålder, upp-pallad med handdukar.

    Vatten gav vi nog inte förrän han var typ 10-12 månader. Ersättning är utmärkt måltidsdryck och törstsläckare första året.

  • Äldre 6 May 22:54
    #2
    - när ska man börja med smakportioner?
    * Jag började ge min dotter smakportioner när hon var 4 månader gammal. - Hur mycket ska man börja ge och hur ofta?
    Började med en tesked. En gång om dagen. - vad är bäst att ge första gången?
    All tråkig mat. Potatis, morot, broccoli osv.
    Fast i början så får du ge t.ex potatis i en vecka i
    sträck för då märker du om barnet är allergisk mot något. - köpa färdigt eller laga själv, vad är bättre/lättare?
    Jag lagade själv. Fryste in i iskuber, för då var det bara att ploppa
    ut på en tallrik och värma upp.  Smidigt! - när ska man börja ge de lite vatten?
    Tösen fick vatten tidigt. Vid 1 månads åldern. Fast lite mellan måltiderna
    eftersom det var en riktig varm sommar och bröstmjölk/ersättning ville
    hon inte ha. Kokade vattnet innan också. - när började ni med gröt?
    När hon hade "lärt sig att äta riktig mat." Först smakportioner och sen riktiga
    måltider. - när började era barn sitta i barnstol?
    Fem månader. Fast då hade vi filt runtomkring henne som extra stöd.
    If someone's trying to bring you down, it only means that you're above them.
  • Äldre 6 May 23:02
    #3

    Jag började när dottern visade intresse för min mat. Det var ca 4 månader. Hon fick smaka från mitt finger, alltså inte ens en tesked. Så småningom, kanske vid 4,5-5 månader fick hon pulvergröt och katrinplommonpure. Väldigt små mängder i början. Hon fick även mat som hon kunde sitta och suga på eftersom hon var intresserad. En rejäl gurkskiva höll henne sysselsatt i en kvart. En majskrok likaså, och den fick hon till och med i sig delar av!


    42.
  • La Lola
    Äldre 6 May 23:02
    #4

    Läs här:
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/

    Läs först o främst under Pyttesmå smakprov.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Äldre 6 May 23:05
    #5

    Min BVC sa att när man ger dem från det doppade fingret är det så små mängder att man kan ge dem vad man själv äter oavsett om det är saltat och kryddat.


    42.
  • La Lola
    Äldre 6 May 23:07
    #6
    Ramborg skrev 2012-05-06 23:05:35 följande:
    Min BVC sa att när man ger dem från det doppade fingret är det så små mängder att man kan ge dem vad man själv äter oavsett om det är saltat och kryddat.
    Imponerad av ditt BVC! De verkar ju ha läst de nya rekommendationerna!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Äldre 6 May 23:15
    #7
    - när ska man börja med smakportioner? Vid 6 månader. Från tidigast 4 månader kan du ge pyttesmå smakprover i storleken kryddmått (eller ett doppat lillfinger i lite sås) om bebisen är intresserad. Men smakisar är inte aktuellt förrän runt 6 månader. - Hur mycket ska man börja ge och hur ofta? Börja med någon tesked och beakta reaktionerna. Om bebisen blir hård i magen så sluta omgående och avvakta någon vecka. Går det bra så kan du öka på men erbjud framförallt olika livsmedel till att börja med istället för att öka storleken. Börja med en gång per dag.

    - vad är bäst att ge första gången? Det spelar ingen roll. Många väljer potatis men det kan lika gärna vara köttbullar.

    - köpa färdigt eller laga själv, vad är bättre/lättare? Det beror helt på dig själv och bebisen. BLW blir allt mer populärt, dvs att man ger plockmat som bebisen äter själv redan från början (hemlagat då såklart eftersom det bara finns puré att köpa färdigt). Det körde vi med andra dottern och jag har bara positivt att säga om den "metoden". Googla gärna!

    - när ska man börja ge de lite vatten? Vissa ger inte vatten förrän bebisen blir närmare året! Det är helt onödigt att ge så länge du ger ersättning i samband med smakisen. När bebisen börjar få större portioner så småningom (dröjer länge ännu) så kan du börja testa erbjuda lite vatten till istället, men det är ingen stress.

    - när började ni med gröt? Med ena dottern började vi alldeles för tidigt, BVC tyckte vi skulle ge gröt för att hon skulle sova bättre, vilket inte alls blev fallet utan tvärtom fick hon en massa problem med magen istället... skulle inte råda att börja med gröt tidigt utan vänta tills 6 månader precis som riktlinjerna säger.

    - när började era barn sitta i barnstol? Vid 4-5 månader kan de flesta bebisar sitta med stöd, vid 6-7 månader sitter de flesta utan stöd. Våra har följt den utvecklingen.
  • Äldre 6 May 23:16
    #8
    Ramborg skrev 2012-05-06 23:05:35 följande:
    Min BVC sa att när man ger dem från det doppade fingret är det så små mängder att man kan ge dem vad man själv äter oavsett om det är saltat och kryddat.
    Helt korrekt, imponerad
  • Sun 28 Apr 2019 22:02
    #9

    Här tycker jag att dom beskriver bra vad man bör tänka på när man introducerar mat: bebisrecept.se/smakportioner-och-smaksensationer/

Svar på tråden Smakportioner! När? Hur? Vad?