• Leija

Hur gör ni vällingen?

April barn skrev 2012-05-07 09:59:07 följande:
    Vi köper inte onödigt pulver Flört
    Kokar upp en flaska havremjölk och ca en matsked rågmjöl tillsammans, låter det koka en minut och sedan svalna.
    Är det samma näringsämnen i det som i välling? Och blir det billigare?
  • Leija

Sonen dricker BARA välling på tetra...... Suck....
    Bättre än inget... men ja, vi häller det i flaskan o sen in i micron ;oP

• Leija
    April barn skrev 2012-05-08 07:54:41 följande:
    Leia: ja så länge barnet äter en god och varierande kost är det där pulvret bara ett onödigt påhitt, alla dessa vitaminer och mineraler finns i vår mat om vi äter bra. Jag vet inte hur priset ligger på vällingpulver och så men det lär bli billigare att göra egen, 1 paket havremjölk räcker till tre flaskor och ett paket mjöl ca 2 månader. Vi gör även egen havregrynsgröt istället för pulver, känns mycket naturligare tycker jag :)
    Okej, ja, då tror jag nog jag måste fortsätta med vällingen till min skrutt, han är lite halv klen att få i mat oftast, så det känns som han behöver de där som finns i vällingen man köper.

Dock har jag blivit rådd att inte göra enbart havregrynsgröt, minns inte vart. här kanske det var...!?
    Hur som helst så är det inte så mkt 'bra saker' i havregrynsgröt om man inte tillsätter lite annat jox oxå själv. men det beror ju på hur gammalt barnet är tydligen.
    Min lille nu äter ingen gröt alls :o(
    Jag föredrar oxå att göra det emsta själv, därför jag blev nyfiken på din välling =)

• Leija
    April barn skrev 2012-05-08 21:37:23 följande:
    Okej, ja man får ju avgöra själv :) oj vart har du hört det? Havregryn är väldigt nyttiga och bra för mage och kropp, vi köper dessutom fiberhavregryn :) hur gammal är din lilla? Endel barn är ju bara kinkiga med maten, vår son petar också bara i det mesta :)
    JA, det var väl mest kanske att pulvergröten innehöll mera av det man behöver osv. 
    har för mig det var här, så man tar det ju med en nypa salt ;oP
    Min skrutt är 1 år nu, haft svårt att gå upp i vikt periodvis, så vi försöker få i honom så mkt näring som vi bara kan, han dricker mest välling & ersättning. Token.

Svar på tråden Hur gör ni vällingen?