Jag vill inte tvinga dottern längre!
Jag har en 6-årig dotter som sedan ett par år tillbaka bor varannan vecka hos sin pappa (innan dess heltid med mig och umgänge med pappan ungefär varannan helg). Det har aldrig fungerat särskilt bra, dottern har alltid varit ledsen och orolig vid lämning och frågat varför hon måste dit. Pappan hade under en period sambo och då var det mycket bättre, min dotter älskade henne och jag vet att hon var en bra person i min dotters liv. Lämningarna fungerade då mycket bättre. Sen det tog slut för ca. ett år sen har det blivit jobbigare och jobbigare.
Dottern är helt hysterisk dagen (ibland dagarna) innan lämning, och nu är hon så stor att hon verkligen vill ha svar på varför hon måste iväg till pappan. Jag pratar alltid gott om pappan, berättar hur roligt de kommer att ha där o.s.v. men hon blir bara arg på mig och tycker bara att jag är elak som tvingar iväg henne. Och när hon kommer tillbaka efter pappa-vecka är hon en helt annan person, arg, bråkig och orolig. Det tar ungefär tre dagar innan jag känner igen henne och hon är avslappnad och glad igen.
Jag har försökt prata med pappan om detta och om att jag tror att hon behöver bo mer hos mig (men självklart med regelbundet umgänge) men han tvärvägrar. Han förnekar att det är några problem hos honom, trots att hon oftast gråter när vi pratar i telefon under hans veckor. Enligt honom är hon helnöjd och glad och det är i mitt huvud allt sitter. Dottern har själv sagt till honom att hon vill bo hos mig (jag tjuvlyssnade när de pratade i telefon när hon var här) men han säger ändå att jag hittar på.
Vill inte gå in på för många detaljer, men pappan har många sociala problem och en missbrukarbakgrund, och även om han verkar må mycket bättre är jag väldigt orolig. JAg känner att jag har gjort allt jag kan för att detta ska fungera, men nu vill jag faktiskt inte mer. Jag vill inte tvinga iväg min dotter till en plats hon verkligen inte vill vara på, med en vuxen som jag vet inte kan tillgodose hennes behov.
Nu till frågan: MÅSTE jag lämna dottern till pappan på "hans" veckor? Det finns inget skriftligt avtal, vi har gemensam vårdnad och dottern är skriven hos pappan sedan 3 år tillbaka (han ville det för det skulle underlätta så han fick pengar av soc, jag ville inte bråka om den saken). Vad händer om jag nästa gång inte tvingar henne, kan jag bli anmäld för något? Snälla hjälp mig, är helt förstörd efter att ännu en morgon ha tvingats se min dotter i upplösningstillstånd eftersom hon nu har en pappavecka framför sig...