• Anonym

Blir kvar på småbarn-sidan....

Hej!
    Jag har en dotter som fyller tre år i september.. Hon går på en förskola där grupperna är uppdelade i "små-barn" 1-3 år och sedan större barn för sig. Som det är nu stormtrivs hon med sina kamrater.. Majoriteten är jämngamla och äldre än henne, många på hennes avdelning är redan 3,5 år.. Nu efter sommaren har jag fått höra att 10 barn från hennes avdelning ska byta till "stor-barnsidan". Min dotter blir kvar där hon är medan i princip alla äldre än henne byter avdelning och det fylls på med nyinskolningar..
    Jag börjar känna en oro för hennes trivsel och stimulering/utveckling efter sommaren!! Redan nu är hon inte alls mycket intresserad av att leka med de yngre barnen och aktiviteterna som måste anpassas även för de minsta börjar kännas "mesiga"..
    Till saken hör att jag/min sambo  kommer vara föräldra-ledig fram till nästa höst och vår dotter kommer endast få gå max 5 timmar om dagen på förskolan(troligtsvis bara ti-to). Därför känns det extra viktigt att den tiden blir meningsfull!
    Har pratat med förskole-personalen om hur jag känner men får inget annat svar än att det flyttas över eftersom det finns plats.. Att vår dotter kommer flyttas över nästa höst när hon ska fylla 4 år "som många andra barn har fått göra"..
    Vad kan jag göra?! Kan man ställa några krav? Är min oro befogad?

• Svar på tråden Blir kvar på småbarn-sidan....
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Det är ofta så att små barn väljer att leka med dem som är äldre då det ställer mindre krav på det yngre barnet då det ofta blir en "följare". Det är mer avancerat för äldre barn att anpassa sig till yngre och blir på så sätt mer utvecklande för dem då de ofta får ledarrollen och även leder språkligt.
    Kanske kan din dotter få prova på att vara äldst och se hur den rollen passar henne innan du gör förändringar .

Mvh Inger 

Svar på tråden Blir kvar på småbarn-sidan....