• vintersippan

Cykel med stödhjul eller springcykel till 3 åring?

jag röstar på springcykel av flera olika skäl. Har varit på föreläsning från NTF  om trafiksäkerhet och cykling. De säger att cyklar med stödhjul är inte att rekommendera alls! För det första lär sig inte barnet cykla på riktigt, dvs hålla balansen, utan enbart svänga och trampa,  så när man tar bort stödhjulen måste de börja om från början med balansträning.
    Dessutom rekommenderar man inte att barn cyklar på tvåhjuliga cyklar med trampor och kedja innan 5-6 års ålder eftersom de inte har tillräcklig mental mognad för att göra de bedömningar som behövs vid de höga farter de kan komma upp i med en sådan cykel som har "kugghjul". DVS "trafikvett". En trehjuling eller springcykel ger barnet större kontroll och är lättare att få stopp på samt går långsammare. 3 år är en perfekt ålder för att börja träna upp balansen med en springcykel. Vid 6 års ålder kan man byta till en riktig 2 hjuling utan stödhjul. Lycka till med dit val!  

• vintersippan
    Flickan och kråkan skrev 2012-05-08 21:28:38 följande:
    Vår äldsta är en liten 4-åring som har en 14-tummare. Och nej, skulle han trampa för fulla muggar så hinner jag inte med...och jag har fullkomligt normal fysik. Att hinna med en springcykel är däremot inga problem. Jag kan springa lugnt vid sidan om när de färdas så fort de kan.

Tycker du att det är vettigt och trafiksäkert att lära ett barn cykla genom att själv åka moped bredvid? Då har man verkligen full kontroll???

Små barn har inte bristande trafikvett för att de upplever att en springcykel är en lekhoj och en tvåhjuling med eller utan stödhjul är ett sofistikerat transportfordon. De har dålig trafikvett för att de inte har mognaden, erfarenheten och förståelsen för att förstå konsekvenserna av att inte ha trafikvett. En tvåhjuling med stödhjul = en fyrhjuling som saknar tvåhjulingens typiska karaktärsdrag är väl mer av en lekhoj än en springcykel?

Förstår på fullaste allvar inte på vilket sätt man färdas i mer ordnad transportform på en tvåhjuling som har trampor än en som förs fram genom att sparka? Min 4-åring cyklar på samma sätt med båda. Den enda skillnaden just nu är att jag måste ha mer koll på olika saker åt honom eftersom vanlig tvåhjuling fortfarande är ganska nytt för honom och han inte hanterar den lika klanderfritt som sin springcykel. Han måste koncentrera sig mer på själva cyklandet och då är han mindre uppmärksam på annat runt omkring sig.
    Kan bara hålla med allt du säger. Mängden trafikvett ett barn har beror knappast på vilken typ av cykel de använder. Det beror snarare på barnets ålder och mognad samt hur väl vi vuxna LÄR dem trafikvett. Jag lär min 1,5-åring trafikvett när han åker på sin bobbycar för sjutton gubbar
Svar på tråden Cykel med stödhjul eller springcykel till 3 åring?