• IC76

Cykel med stödhjul eller springcykel till 3 åring?

Springcykel!
    Barn som lär sig att cykla med stödhjul måste ändå lära sig att cykla med bara två hjul och då är det lika bra att börja med en balanscykel/springcykel på en gång.

Mamma till A, A, A och V.
  • IC76
    pappapappa12 skrev 2012-05-09 13:20:00 följande:
    Det där förstår jag inte riktigt.

Som jag minns det från min egen barndom så hade jag stödhjul tills jag bad pappa att han skulle ta bort dem för de var i vägen då jag ville svänga. Det var ju en sport att få upp farten oc sen försöka balansera på två hjul utan att stödhjulen rörde marken. Det funkade dock inte i kurvorna.

När jag hade mognaden att cykla på en tvåhjuling så var inte stödhjulen en hjälp längre utan ett hinder.

Nu vet jag inte om jag var 4, 6 eller 8 när stödhjulen togs bort i och för sig... Skulle gissa på 6 nånting..

Är det inte så det funkar normalt sett?

Nej, stödhjulen ger en annan typ av balans.....
    Vänta lite så länkar jag så att du kan läsa vad jag menar.
  • IC76
    pappapappa12 skrev 2012-05-09 13:20:00 följande:
    Det där förstår jag inte riktigt.

Som jag minns det från min egen barndom så hade jag stödhjul tills jag bad pappa att han skulle ta bort dem för de var i vägen då jag ville svänga. Det var ju en sport att få upp farten oc sen försöka balansera på två hjul utan att stödhjulen rörde marken. Det funkade dock inte i kurvorna.

När jag hade mognaden att cykla på en tvåhjuling så var inte stödhjulen en hjälp längre utan ett hinder.

Nu vet jag inte om jag var 4, 6 eller 8 när stödhjulen togs bort i och för sig... Skulle gissa på 6 nånting..

Är det inte så det funkar normalt sett?

http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_barn/utrustning/dags_att_koepa_cykel?/
Svar på tråden Cykel med stödhjul eller springcykel till 3 åring?