Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Cykel med stödhjul eller springcykel till 3 åring?

Springcykel, skippa stödhjulen. Finns ju gott om begagnade cyklar till ett facilt pris.

• Flickan och kråkan
    dirpower skrev 2012-05-08 00:05:43 följande:
    Make your business a great business.

Min syn på trehjuling är att lära sig trampa.

Min syn på cykel med stödhjul är att nu kan man åka med och lära ut rätt i ett tidigt stadie.

Min syn på springcykel är leksak där man sällan åker med utan låter barnen hållas och färdas helt ansvarslöst men inom begränsade områden. Inget trafikvett.

Jag har använt min metod med att höja stödhjulen ca två gånger innan jag tar bort dem helt. Har använt metoden lyckosamt på två barn och därmed behärskar barnet att sakta ner i nedförsförsbacke och att hålla balansen innan de kör helt tvåhjuligt. Dessutom har barnen från början lärt sig att alltid åka på höger sida och iaktta försiktighet vid skymda kurvor och korsningar eftersom barnen tar cyklarna till dagis och jag åker med. Jag har dem under uppsikt och kan säkerställa att de kör på rätt vis från dag ett.

När man utbildar nya motorcyklister så åker man med. Då kan man instruera och rätta felen så att man lär sig rätt från början. Den metoden har jag duplicerat utan att ens tänka på det för det kändes naturligt att vara med när de fortfarande är så omogna.

Jag har väl också haft tur med att vi har en relativt trygg väg till dagis.
    Huruvida man låter ett barn köra helt ansvarslöst med springcykel eller inte handlar ju om föräldern. En barn kan ju cykla precis lika ansvarslöst på en tvåhjuling med stödhjul. Jag har haft två barn på springcykel varav 4-åringen numera har en vanlig tvåhjuling utan stödhjul. Om man inte släpper dem i världens nedförsbacke på springcykel så kan man alltid springa med en springcykel, de kommer inte upp i högre hastigheter än så även om det kan gå fort. På en vanlig tvåhjuling så kan de cykla ifrån en. Vill man ha kontroll och lära dem att verkligen cykla så är ju springcykel att föredra.
  • Flickan och kråkan
    Fröken Susidus skrev 2012-05-07 18:57:28 följande:
    Vår son har en springcykel men använder den aldrig. Han tycker att den är otäck och önskar sig en vanlig cykel istället.
    Men har också hört att det är bra för balansen med balanshoj.. Tror dock inte att det gäller när ungen inte använder cykeln i fråga ;)
    Poängen med det är väl att han faktiskt inte är redo för en tvåhjuling ännu. Båda mina fick springcykel i 2-årspresent. Yngsta hoppade upp direkt, äldsta gick och klappade på den ett år innan han vågade använda den. Han började som 3-åring istället. Idag är han 4 år och cyklar på vanlig cykel utan stödhjul. Lillebror är 3 år och skulle teknikmässigt kunna cykla på en vanlig cykel utan stödhjul han med. Han tycker dock att storebrors tvåhjuling är stor och läskig och vill inte prova. Han är inte redo helt enkelt utan så nöjd och glad med sin springcykel.
  • Flickan och kråkan
    goabarn77 skrev 2012-05-07 21:02:01 följande:
    Hmmm... En pojke i området har en springcykel och han kommer upp i helt otroliga hastigheter och har inte alls så bra kontroll över cykeln jämt. Ramlar ofta och har otaliga gånger kört på andra barn. Så min bild ser annorlunda ut måste jag säga.
    Man måste ju som förälder lära dem hur man beter sig på cykel....oavsett cykel. Fort kan det gå med springcykel, men inte fortare än att man som förälder kan hänga med. Det gäller inte cykel med kedja av logiska skäl.
  • Flickan och kråkan
    dirpower skrev 2012-05-08 15:47:52 följande:
    Ja, lär dem, men om du inte kan komma ikapp en ynklig 16tummare eller mindre med kedja så får du väl införskaffa moped. Även om man börjar med springcykel så tror jag att man måste kunna följa med när det är dags för tvåhjuling för det är ett mer optimerat transportfordon där man ska kunna några regler innan man har trafikvett. Trafikvett är nog svårare att ta till sig på en lekhoj där man cirkulerar kring föräldrar istället för att färdas med dem i ordnad transportform.
    Vår äldsta är en liten 4-åring som har en 14-tummare. Och nej, skulle han trampa för fulla muggar så hinner jag inte med...och jag har fullkomligt normal fysik. Att hinna med en springcykel är däremot inga problem. Jag kan springa lugnt vid sidan om när de färdas så fort de kan.

Tycker du att det är vettigt och trafiksäkert att lära ett barn cykla genom att själv åka moped bredvid? Då har man verkligen full kontroll???

Små barn har inte bristande trafikvett för att de upplever att en springcykel är en lekhoj och en tvåhjuling med eller utan stödhjul är ett sofistikerat transportfordon. De har dålig trafikvett för att de inte har mognaden, erfarenheten och förståelsen för att förstå konsekvenserna av att inte ha trafikvett. En tvåhjuling med stödhjul = en fyrhjuling som saknar tvåhjulingens typiska karaktärsdrag är väl mer av en lekhoj än en springcykel?

Förstår på fullaste allvar inte på vilket sätt man färdas i mer ordnad transportform på en tvåhjuling som har trampor än en som förs fram genom att sparka? Min 4-åring cyklar på samma sätt med båda. Den enda skillnaden just nu är att jag måste ha mer koll på olika saker åt honom eftersom vanlig tvåhjuling fortfarande är ganska nytt för honom och han inte hanterar den lika klanderfritt som sin springcykel. Han måste koncentrera sig mer på själva cyklandet och då är han mindre uppmärksam på annat runt omkring sig.
  • Flickan och kråkan
    dirpower skrev 2012-05-09 21:58:38 följande:
    Moped är väl överdrivet men el-cykel då. Om du har problem att följa till fots rekommenderar jag främst cykel och om det ändå inte fungerar så antar jag att du behöver något extra. Precis som när man utbildar motorcyklister så bör man följa med i samma fart.

Personligen ser jag inte springcykel som ett transportfordon. Alla barn jag sett åka på sådana gör det utanför sitt hem eller så åker barnen i halvcirklar framför sina vuxna när de vuxna är ute och går. Det blir mer en leksak för att göra det roligare att följa med föräldrar till fots. Springcykel är en kul grej att ha men vill man kunna cykla till stranden eller dagis så ger nog en tvåhjuling mindre skavsår och kortare restid.

Just därför behöver man följa med i samma fart. Då duger det inte att knalla till fots. Man utvecklar dessa egenskaper undertiden man använder cykeln och därför är det bra om rätt vana sitter i från början.

Eftersom att mina barn aldrig har behövt koncentrera sig på cyklandet så har jag alltid kunnat uppmärksamma dem på faror och rätt körstil.

Eftersom att barnen redan kan balansera på tvåhjulingen när man plockar bort stödhjulen så är det en annan typ av balans de använder och det ser lite fult ut när de cyklar utan stödhjul i början men den körstilen försvann ganska snabbt och spelar egentligen ingen roll för balansen. 
    Ja, självklart behöver man följa med i samma fart. Att lära ett barn cykla på en tvåhjuling och samtidigt cykla bredvid själv är totalt ansvarslöst. Ett äldre barn som redan kan cykla - ja - men ett litet barn som håller på att lära sig - dårskap. Ja, det är väl självklart att man lär sig under tiden man cyklar (???)

Jag har aldrig stött på ett barn som medfött kunnat cykla. När de lär sig något nytt - precis som alla andra - så behöver de koncentrera sig på de de gör. Det gäller såväl barn som vuxna. Nybörjare på trehjuling, cykel med stödhjul, springcykel, tvåhjuling utan stödhjul, moped, bil etc. koncentrerar sig mer på själva framförandet av fordonet än den som är erfaren. Självklart koncentrerar sig ALLA barn på cyklandet när de lär sig cykla.

Att vissa föräldrar låter sina barn använda springcykel ansvarslöst handlar ju om något helt annat. Lika galet att ha dem susande långt framför sig på tvåhjuling med stödhjul. Det är väl snarare ett större problem att en stödhjulsburen cykel inte beter sig som en tvåhjuling om man vill att de ska lära sig cykelns karaktärsdrag? Trafikvett kommer inte nedfallande som en gudomlig ingivelse från ovan utan är något man lär barn. Det gör man när man går till fots eller tar sig fram med hjälp av något slags fordon.

På vilket sätt får man mer skavsår av springcykel ?
  • Flickan och kråkan
    goabarn77 skrev 2012-05-10 09:30:58 följande:
    Jag önskar jag kunde visa rörliga bilder på hur det kan se ut när pojken i området kommer i FULL fart på sin springcykel och ner för backen. Det GÅR inte att följa med som vuxen om han bestämmer sig för att köra på. Men det är ju klart att det beror på vilket barn vi pratar om och jag håller med om att vi vuxna har ansvar att lära barnen trafikvett. Jag skulle iaf säga att om man har ett väldigt rörligt och aktivt barn så kan man överväga att ändå ta stödhjulsvarianten. Detta för att det inte ska gå för fort och bli för farligt helt enkelt. Sedan tror jag som många andra att balanscykel kan vara jättebra. Jag vet iaf att jag och min lillebror inte hade några som helst problem att lära oss cykla efter stödhjulen. Mamma har berättat att min bror hajade direkt och hon var livrädd för att han skulle bara dra iväg...

Är man så dum att man släpper lös ett litet vilt barn utan kontroll och trafikvett (vilket små barn inte har) på springcykel nerför en brant backe så säger det mer om föräldrana än cykeln . Man hinner ju inte mer med samma barn på en tvåhjuling (med eller utan stödhjul) om han/hon trampar för livet.
Svar på tråden Cykel med stödhjul eller springcykel till 3 åring?