dirpower skrev 2012-05-09 21:58:38 följande:
Moped är väl överdrivet men el-cykel då. Om du har problem att följa till fots rekommenderar jag främst cykel och om det ändå inte fungerar så antar jag att du behöver något extra. Precis som när man utbildar motorcyklister så bör man följa med i samma fart.
Personligen ser jag inte springcykel som ett transportfordon. Alla barn jag sett åka på sådana gör det utanför sitt hem eller så åker barnen i halvcirklar framför sina vuxna när de vuxna är ute och går. Det blir mer en leksak för att göra det roligare att följa med föräldrar till fots. Springcykel är en kul grej att ha men vill man kunna cykla till stranden eller dagis så ger nog en tvåhjuling mindre skavsår och kortare restid.
Just därför behöver man följa med i samma fart. Då duger det inte att knalla till fots. Man utvecklar dessa egenskaper undertiden man använder cykeln och därför är det bra om rätt vana sitter i från början.
Eftersom att mina barn aldrig har behövt koncentrera sig på cyklandet så har jag alltid kunnat uppmärksamma dem på faror och rätt körstil.
Eftersom att barnen redan kan balansera på tvåhjulingen när man plockar bort stödhjulen så är det en annan typ av balans de använder och det ser lite fult ut när de cyklar utan stödhjul i början men den körstilen försvann ganska snabbt och spelar egentligen ingen roll för balansen.
Ja, självklart behöver man följa med i samma fart. Att lära ett barn cykla på en tvåhjuling och samtidigt cykla bredvid själv är totalt ansvarslöst. Ett äldre barn som redan kan cykla - ja - men ett litet barn som håller på att lära sig - dårskap. Ja, det är väl självklart att man lär sig under tiden man cyklar (???)
Jag har aldrig stött på ett barn som medfött kunnat cykla. När de lär sig något nytt - precis som alla andra - så behöver de koncentrera sig på de de gör. Det gäller såväl barn som vuxna. Nybörjare på trehjuling, cykel med stödhjul, springcykel, tvåhjuling utan stödhjul, moped, bil etc. koncentrerar sig mer på själva framförandet av fordonet än den som är erfaren. Självklart koncentrerar sig ALLA barn på cyklandet när de lär sig cykla.
Att vissa föräldrar låter sina barn använda springcykel ansvarslöst handlar ju om något helt annat. Lika galet att ha dem susande långt framför sig på tvåhjuling med stödhjul. Det är väl snarare ett större problem att en stödhjulsburen cykel inte beter sig som en tvåhjuling om man vill att de ska lära sig cykelns karaktärsdrag? Trafikvett kommer inte nedfallande som en gudomlig ingivelse från ovan utan är något man lär barn. Det gör man när man går till fots eller tar sig fram med hjälp av något slags fordon.
På vilket sätt får man mer skavsår av springcykel

?