• goabarn77

Cykel med stödhjul eller springcykel till 3 åring?

vintersippan skrev 2012-05-07 19:32:13 följande:
    jag röstar på springcykel av flera olika skäl. Har varit på föreläsning från NTF  om trafiksäkerhet och cykling. De säger att cyklar med stödhjul är inte att rekommendera alls! För det första lär sig inte barnet cykla på riktigt, dvs hålla balansen, utan enbart svänga och trampa,  så när man tar bort stödhjulen måste de börja om från början med balansträning.
    Dessutom rekommenderar man inte att barn cyklar på tvåhjuliga cyklar med trampor och kedja innan 5-6 års ålder eftersom de inte har tillräcklig mental mognad för att göra de bedömningar som behövs vid de höga farter de kan komma upp i med en sådan cykel som har "kugghjul". DVS "trafikvett". En trehjuling eller springcykel ger barnet större kontroll och är lättare att få stopp på samt går långsammare. 3 år är en perfekt ålder för att börja träna upp balansen med en springcykel. Vid 6 års ålder kan man byta till en riktig 2 hjuling utan stödhjul. Lycka till med dit val!  

Hmmm... En pojke i området har en springcykel och han kommer upp i helt otroliga hastigheter och har inte alls så bra kontroll över cykeln jämt. Ramlar ofta och har otaliga gånger kört på andra barn. Så min bild ser annorlunda ut måste jag säga.
  • goabarn77

Jag önskar jag kunde visa rörliga bilder på hur det kan se ut när pojken i området kommer i FULL fart på sin springcykel och ner för backen. Det GÅR inte att följa med som vuxen om han bestämmer sig för att köra på. Men det är ju klart att det beror på vilket barn vi pratar om och jag håller med om att vi vuxna har ansvar att lära barnen trafikvett. Jag skulle iaf säga att om man har ett väldigt rörligt och aktivt barn så kan man överväga att ändå ta stödhjulsvarianten. Detta för att det inte ska gå för fort och bli för farligt helt enkelt. Sedan tror jag som många andra att balanscykel kan vara jättebra. Jag vet iaf att jag och min lillebror inte hade några som helst problem att lära oss cykla efter stödhjulen. Mamma har berättat att min bror hajade direkt och hon var livrädd för att han skulle bara dra iväg...

• goabarn77
    Flickan och kråkan skrev 2012-05-10 13:45:52 följande:

Är man så dum att man släpper lös ett litet vilt barn utan kontroll och trafikvett (vilket små barn inte har) på springcykel nerför en brant backe så säger det mer om föräldrana än cykeln . Man hinner ju inte mer med samma barn på en tvåhjuling (med eller utan stödhjul) om han/hon trampar för livet.

Jovisst. Glad Men den här killen tar sig fram bra mycket fortare än de andra barnen med stödhjul. Fast det kan ha mer med motoriskt barn o göra än med cykeln. Vad vet jag. Hur som helst får jag ofta hjärtat i halsgropen.
Svar på tråden Cykel med stödhjul eller springcykel till 3 åring?