Inlägg från: ForReal |Visa alla inlägg
  • ForReal

Att välja kattmat (torrfoder)

Glad Gbg skrev 2012-05-07 23:21:10 följande:
    Ta ett foder med mkt fett o protein och lite spannmål, kattens tarm är bara en meter lång en hunds är sju meter och en människas 24 meter. Det är därför kattmaten är dyrare än hundmaten, pga all avel får djuren sämre o sämre gener och behöver bättre o bättre foder.... 

Om djurägare inte har råd med bra foder skall man inte ha djur.....
    De flesta katter är inte avlade på öht, så jag förstår inte påståendet alls. Och det sista var väl bara onödigt? Du skriver ju i en tråd där en person vill ge katten det bästa denne kan hitta.
  • ForReal
    Glad Gbg skrev 2012-05-08 00:31:16 följande:
    men de har ju fortfarande sina revir och defekterna av avel kickar redan in efter andra generationens avel. Det är ju rätt så stor sannolikhet att de bär med sig gener.Detta är av samma anledning som att det bara finns ett land i hela världen som det går att finna renrasiga ikke defekta schäferhundar Ryssland. Trotts all försiktighet som tas i bruk kommer det alltid finnas defekter.

"Ta ett foder med mkt fett o protein och lite spannmål, kattens tarm är bara en meter lång" sedan förklarade jag varför.... det är vad jag kallar ett gott råd eller?  Sedan förklarade jag varför......

Det sista var bara för att jag vet själv av egen erfarenhet att du tar det billigaste fodret när du väl står i affären. Fick dock byta tebax till det dyrare för att hundens päls blev förstörd av det "billiga" har en hund som tillhör en av de raserna som har stressmage.  

Jag fattar fortfarande inte vad avel har med detta att göra. Du skriver ju att pga aveln får de sämre gener och behöver bättre foder, och att det är därför kattfoder skulle vara dyrare. Jag undrar alltså varifrån du fått den infon, då jag aldrig tidigare stött på den? Du pratar om sönderavlade djur, något som knappt finns i kattvärlden men få undantag. Det går inte att jämföra katt- och hundvärlden.

Ja det var ett bra råd efter det, men alltså det där med aveln... :)

OK, men det var inte det du skrev och därför jag frågade - det kan uppfattas ganska konstigt att gå in i en tråd om foder och påpeka att man inte bör ha djur om man inte har råd, när hon redan skrivit att hon funderat på Eukanuba.

Svar på tråden Att välja kattmat (torrfoder)