• Lillave

Uppkäftig 8-åring!

Vår 8-åriga dotter är inne i ngn sorts trots (?). Hon ifrågasätter, är uppkäftig mot oss föräldrar, svarar fult, gapar, skriker, snäser åt oss mm mm. Det gör mig fullständigt galen!

Är det ngn som känner igen sin 8-åring?

• Svar på tråden Uppkäftig 8-åring!
  • Erki

Haha...har du lånat min 8-åring eller? Låter som samma barn iallafall :)

• Lillave
    Erki skrev 2012-05-07 18:47:23 följande:
    Haha...har du lånat min 8-åring eller? Låter som samma barn iallafall :)

Åh, vad skönt att höra

Tycker det är döjobbigt....
  • IC76
    Lillave skrev 2012-05-07 18:18:06 följande:
    Vår 8-åriga dotter är inne i ngn sorts trots (?). Hon ifrågasätter, är uppkäftig mot oss föräldrar, svarar fult, gapar, skriker, snäser åt oss mm mm. Det gör mig fullständigt galen!

Är det ngn som känner igen sin 8-åring?

Sådant har min dotter varit sedan hon var 6 år(9 idag),dock svarar hon inte fult

Och vet du vad? Även om det är skitjobbigt så är det faktiskt bra att hon vågar göra detta.... betyder att hon känner sig trygg hos er.
    Det är bra att hon ifrågasätter,tänk vad tråkigt att ha ett barn som ALLTID gjorde det föräldrarna ville utan att ha en egen vilja!
    Mamma till A, A, A och V.
  • elinaehn

*räcker upp handen*

Hur hanterar ni det på ett bra sätt?? jag behöver verkligen göra det bättre! 

• mammatill3busungar

precis sådan  är våran 8 åriga dotter med.....svårt att veta hur man skall handskas med dom

• elinaehn

beställt böcker av jesper juul o lars h gustafsson för att få lite input...

• msmalin

Haha. Låter som min åtta åring, men då ska ni höra tolvåringen. Det blir inte bättre. Men jag tänker som så trygga barn trotsar så då är mina barn jävligt trygga ;)

• elinaehn

fast hur bemöter ni? hur väljer ni konflikterna (väljer bort)? och hur svarar ni/agerar ni rent konkret? vill gärna ha lite nya ideer liksom!

• Lillave
    elinaehn skrev 2012-05-09 23:22:19 följande:
    fast hur bemöter ni? hur väljer ni konflikterna (väljer bort)? och hur svarar ni/agerar ni rent konkret? vill gärna ha lite nya ideer liksom!

Ja , jag vill också ha nya idéer. Trött på att bara bli arg och skälla på henne.
  • CeeJay

Båda våra tjejer på 8 (idag ) och 6,5 år kan ha sånt beteende.

Vi bemöter det som vi alltid gjort när dom "gör nått som inte är ok" dvs vi säger det! Att det är ok att bli arg och känna sig besviken men inte ok att svara/fräsa, säga fula saker eller liknande. Att skrika är inte heller ok, men i vissa fall får man välja sina fighter.

Jag/vi väljer utifrån vad som hänt för att barnen ska bli så arg. Om vi känner att det är nått "stort" så pratar vi om hela situationen och om det är en struntsak så påpekar vi "bara" själva skrikandet.   

• 3 barns mamma84

Exakt så är min dotter JÖSSES jag kommer att ha grått hår innan jag blir 30
    Hon är inte 8 år gammal men blir hela 7 år i morgon .
    SHIT jag trodde det skulle vara änkelt att ha barn och så härligt osv men när hon är som hon är uppkäftig skriker smäller till dörrar osv och ''suckar'' när man frågar något osv shit !!!  
    Så ja detta är den goa åldern på våra barn tydlign men hennes trotts försvinnr banne mig ALDRIG !! 

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Uppkäftig 8-åring!