• vetgirig

Prostatit?

Råkade ut för samma sak i december. Körde hela antibiotika-resan men hjälpte inte. Blev tipsad av en kompis att kolla in www.prostatithjalpen.se. Blev av med alla mina besvär och har varit symptomfri sedan dess. Hoppas att det kan vara till hjälp.

• vetgirig

Inga mediciner.

Anonym (Nyfiken) skrev 2014-03-21 07:42:08 följande:

Vad bygger denna hjälp på i stora drag? Mediciner? Kostvanor? Livsstil? Sexvanor?

Nej, inga mediciner. Det är en självhjälp eller vad man nu ska kalla det. Hjälpte mig att ta reda på vad som orsakade mina besvär och sedan följde jag bara dem olika stegen i guiden som man får. Eftersom det inte var bakterier som orsakade mina besvär så var antibiotika helt meningslöst.
  • vetgirig
    Anonym (Nyfiken) skrev 2014-03-27 10:30:00 följande:
    Men vad orsakade besvären då? Och vad skulle du göra?
    I mitt fall ett ansträngt sympatiskt nervsystem samt rejäl fotsvamp. Om jag vore du skulle jag tagit reda på orsaken och sedan åtgärdat den. Jag vet inte hur dina symptom är men för mig så fanns det roligare saker att göra i livet än att brottas med prostatit. Så jag gick till botten med det genom att ta hjälp från folk som varit i samma sits, dvs sajten jag blev tipsad om från kompisen. Är ju helt omöjligt för mig att säga konkret vilka åtgärder du ska ta eftersom jag inte känner din kropp. Du själv känner din kropp bäst.
  • vetgirig
    Anonym (Nyfiken) skrev 2014-03-31 17:44:44 följande:
    Finns det några tankar där att utlösning sällan kan leda till prostataproblem?
    Utlösning kan aldrig vara orsaken till prostataproblemen. Däremot kan det vara en trigger, dvs något som triggar igång värk i prostatan pga att den är inflammerad eller irriterad. Detta eftersom prostatakörteln aktiveras i samband med utlösning. Vad som gör den inflammerad eller irriterad är orsaken. Enligt programmet består oftast orsaken av en kedja av flera saker.
  • vetgirig
    Anonym (Nyfiken) skrev 2014-04-01 07:50:10 följande:

OK, jag tänkte mera tvärtom, om brist på utlösning kan göra prostatan inflammerad eller irriterad.
    Nej det kan inte leda till inflammation i prostatan. Men har du inte haft utlösning på väldigt länge (månader, år) så lär det ju bli en chock för prostatan första gången eller gångerna. Men värken bör ju vara lindrig och främst sitta på framsidan av buken/urinblåsan. Sedan så bör ju värken gå över efter 2-3 utlösningar.
  • vetgirig
    Jonnynilsson skrev 2014-04-01 11:28:09 följande:
    Hej,

Jag levde i många år med liknande besvär. Ungefär 10 minuter eller så efter utlösning kände jag mig först väldigt kissnödig och det gick senare över i en helvetisk värk inne i buken nedre regioner. Pinsamt värre och inget jag sökte hjälp för.

Men så en dag råkade jag ut för en riktigt elak "musarm". Värsta inflammationen gjorde höger arm mer ller mindre obrukbar och jag blev sjukskriven två veckor med medicinering. Jag fick Diklofenak och Alvedon utskrivet i en ganska hög dos. Kommer inte ihåg exakt (var 7-8 år sedan) men armen läkte och till min stora förvåning hade smärtorna efter utlösning helt försvunnit!

Jag har råkat ut för att liknande, men inte lika kraftiga, smärtor återkommit och har då köpt receptfria värktabletter med diklofernak och medicinerat mig själv med stor framgång.

Testa! Den enda biverkningen jag har noterat är att jag blir lite risig i magen när jag överskrider rekommenderad (recptfri) dos.
    Här kommer en kommentar bara innehållande välvilja så jag hoppas att den tas emot positivt.

Att du får återkommande symptom trots att du behandlar det gång på gång tyder ju på att du aldrig blir av med orsaken utan bara maskerar symptomen.

Visst, kan tänka mig att det är skönt att bli av med dem på kort sikt men på lång sikt gräver du bara ett djupare hål.

Antibiotika dödar bakterier men även dina friska celler. Detta för att cellernas kraftverk, mitokondrier, liknar bakterier till uppbyggnaden. Detta betyder att för varje gång du äter antibiotika så dödar du många friska immunceller, celler av immunförsvaret. Forskning visar att immunförsvaret försämras med ca 25 % efter omgång med antibiotika.

Så kort och gott, anledningen till att du blir lite risig i magen är för att magen är immunförsvarets centrum. Med sämre immunförsvar så kan du själv klura ut hur framtiden ser ut.
  • vetgirig
    Jonnynilsson skrev 2014-04-03 13:41:46 följande:
    Tack för din omsorg.

Men diklofenak är inflammationshämmande och inte antibiotika. Och finns i bland annat i voltaren. Det är flera år sedan jag hade några känningar så jag anser mig mer eller mindre botad. Så för min del var det förmodligen en inflammation och inte bakterier som ställde till det.
    Du har helt rätt. Blandade ihop Diklofenak med Doxyferm. Skönt att höra att du blev av med det.
  • vetgirig
    Anonym (Nyfiken) skrev 2014-04-02 11:29:53 följande:

Jag lever utan sex nu och har inte haft utlösning på 10 månader. Jag funderar på om livet utan utlösning kan vara skadligt för prostatan på längre sikt. Men menar du att det är givet att det blir värk och besvär första gången man har utlösning efter en lång tid av avhållsamhet?
    En bra jämförelse är ett tufft träningspass efter 10 månaders sittandes i tv-soffan. Självklart blir det ansträngande för kroppen.

Hade jag varit du hade jag frågat någon som lever utan sex, tex en präst. Men att kroppen har funktioner där den tömmer och rensar även prostatan när man inte har utlösning på långa perioder är självklart. Givet att man inte stör den funktionen i kroppen.
Svar på tråden Prostatit?