Inlägg från: Anonym (Nyfiken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nyfiken)
    vetgirig skrev 2014-03-27 10:27:28 följande:
    Inga mediciner.

Nej, inga mediciner. Det är en självhjälp eller vad man nu ska kalla det. Hjälpte mig att ta reda på vad som orsakade mina besvär och sedan följde jag bara dem olika stegen i guiden som man får. Eftersom det inte var bakterier som orsakade mina besvär så var antibiotika helt meningslöst.
    Men vad orsakade besvären då? Och vad skulle du göra?
  • Anonym (Nyfiken)
    vetgirig skrev 2014-03-31 16:53:28 följande:
    I mitt fall ett ansträngt sympatiskt nervsystem samt rejäl fotsvamp. Om jag vore du skulle jag tagit reda på orsaken och sedan åtgärdat den. Jag vet inte hur dina symptom är men för mig så fanns det roligare saker att göra i livet än att brottas med prostatit. Så jag gick till botten med det genom att ta hjälp från folk som varit i samma sits, dvs sajten jag blev tipsad om från kompisen. Är ju helt omöjligt för mig att säga konkret vilka åtgärder du ska ta eftersom jag inte känner din kropp. Du själv känner din kropp bäst.
    Finns det några tankar där att utlösning sällan kan leda till prostataproblem?
  • Anonym (Nyfiken)
    vetgirig skrev 2014-04-01 00:09:47 följande:
    Utlösning kan aldrig vara orsaken till prostataproblemen. Däremot kan det vara en trigger, dvs något som triggar igång värk i prostatan pga att den är inflammerad eller irriterad. Detta eftersom prostatakörteln aktiveras i samband med utlösning. Vad som gör den inflammerad eller irriterad är orsaken. Enligt programmet består oftast orsaken av en kedja av flera saker.

OK, jag tänkte mera tvärtom, om brist på utlösning kan göra prostatan inflammerad eller irriterad.
  • Anonym (Nyfiken)
    vetgirig skrev 2014-04-01 15:27:11 följande:
    Nej det kan inte leda till inflammation i prostatan. Men har du inte haft utlösning på väldigt länge (månader, år) så lär det ju bli en chock för prostatan första gången eller gångerna. Men värken bör ju vara lindrig och främst sitta på framsidan av buken/urinblåsan. Sedan så bör ju värken gå över efter 2-3 utlösningar.

Jag lever utan sex nu och har inte haft utlösning på 10 månader. Jag funderar på om livet utan utlösning kan vara skadligt för prostatan på längre sikt. Men menar du att det är givet att det blir värk och besvär första gången man har utlösning efter en lång tid av avhållsamhet?
  • Anonym (Nyfiken)
    vetgirig skrev 2014-04-05 13:37:16 följande:
    En bra jämförelse är ett tufft träningspass efter 10 månaders sittandes i tv-soffan. Självklart blir det ansträngande för kroppen.

Hade jag varit du hade jag frågat någon som lever utan sex, tex en präst. Men att kroppen har funktioner där den tömmer och rensar även prostatan när man inte har utlösning på långa perioder är självklart. Givet att man inte stör den funktionen i kroppen.
    Präst, nja de flesta präster har väl sex lika mycket som andra. Kanske du tänker på katolska präster som ska leva i celibat. Nånstans läste jag ett påstående om katolska prästers prostata-körtlar. Att de var skrumpna eller mjuka eller vad det var. Man kan undra om det stämmer eller är bara en skröna.
Svar på tråden Prostatit?