• Anonym

Det är bara på en statlig myndighet som man kan få kritik för att man jobbar "för mycket"

Jag har ganska lätt för att strukturera mig och arbeta effektivt men på min arbetsplats är det tydligen provocerande. Jag har många gånger gjort sammanställningar och grundarbeten som sparar tid och underlättar kollegernas arbete - alltså inte tagit över, beslutat åt någon annan, kört över någon etc. - utan enbart effektiviserat men det uppskattas inte.

Alla måste nämligen göra samma sak på mitt jobb - från början - oavsett om någon annan redan har gjort det. Så vi sitter och gör om det jag redan har gjort enbart för att komma fram till exakt samma slutsats och reslutat.

Jag ser verkligen värdet av medbestämmande och i vissa sammanhang är det absolut nödvändigt men ibland, som i de här fallen, så handlar det inte om det utan ett arbete som bara ska utföras.

Dessutom måste varje möte ta en evinnerlig tid för att alla egon ska klappas och min chef är totalt oförmögen att sätta rätt person på rätt plats. Alla ska göra allt på samma sätt. Jag får nässelutslag av ineffektivitet och det här stället tar priset. Jag undrar om folk som dammar runt i korridorena en gång resonerade som jag och sedan bara gav upp. Det blir ju varken uppskattning eller resultat av det.

Jag kommer att söka mig härifrån garanterat men det stör mig att skattebetalanas pengar går åt till onödigt arbete. Min sambo hävdar att jag måste arbeta för en privat arbetsgivare, som han gör själv, men jag ville verkligen göra mitt bästa här, inte minst av idealistiska skäl.

Nu har jag iaf skrivit av mig lite frustration. Det kanske finns fler i min situation här?  

• Svar på tråden Det är bara på en statlig myndighet som man kan få kritik för att man jobbar "för mycket"
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-07 21:11:39 följande:
    Jag har ganska lätt för att strukturera mig och arbeta effektivt men på min arbetsplats är det tydligen provocerande. Jag har många gånger gjort sammanställningar och grundarbeten som sparar tid och underlättar kollegernas arbete - alltså inte tagit över, beslutat åt någon annan, kört över någon etc. - utan enbart effektiviserat men det uppskattas inte.

Alla måste nämligen göra samma sak på mitt jobb - från början - oavsett om någon annan redan har gjort det. Så vi sitter och gör om det jag redan har gjort enbart för att komma fram till exakt samma slutsats och reslutat.

Jag ser verkligen värdet av medbestämmande och i vissa sammanhang är det absolut nödvändigt men ibland, som i de här fallen, så handlar det inte om det utan ett arbete som bara ska utföras.

Dessutom måste varje möte ta en evinnerlig tid för att alla egon ska klappas och min chef är totalt oförmögen att sätta rätt person på rätt plats. Alla ska göra allt på samma sätt. Jag får nässelutslag av ineffektivitet och det här stället tar priset. Jag undrar om folk som dammar runt i korridorena en gång resonerade som jag och sedan bara gav upp. Det blir ju varken uppskattning eller resultat av det.

Jag kommer att söka mig härifrån garanterat men det stör mig att skattebetalanas pengar går åt till onödigt arbete. Min sambo hävdar att jag måste arbeta för en privat arbetsgivare, som han gör själv, men jag ville verkligen göra mitt bästa här, inte minst av idealistiska skäl.

Nu har jag iaf skrivit av mig lite frustration. Det kanske finns fler i min situation här?  
  • Anonym (snart där)

Ska börja jobba statligt snart så vi får se om samma sak händer mig!
    Blir lite nyfiken på vad det kan vara för arbetsplats du är på. Har lite svårt att förstå vad du menar.
    Men ibland är det skönt att skriva av sig :)

• Ståaldrigstill

Statlig OCH kommunal. Kommer tidigare från restaurangbranschen och funderar å vad folk ägnar sig åt på sina kontor hela dagarna. Där jag jobbat tidigare var det ett sådant tempo att jag länge tyckte det var en överdådig lyx att ha en timmes lunch på samma tid varje dag. För att inte tala om alla fikaraster. Och att ha flera veckors semester på sommaren! Och om man väljer att inte gå och fika två tre gånger om dan så ses man som ett sär. Tillika om man skulle få för sig att ta emot samtal utanför telefontid etc. Och sen har vi ju det där med att saker ska skötas så som de alltid gjort.
    Märker dock hur en förändring är på väg så smått i samband med ett generationsskifte. Unga och lite flexiblare kollegor har fått gamlingarna, inte att snäppa upp sig, men att iaf sluta gnälla när andra hör. Och vad är det med att folk ska ha en massa jävla beröm hela tiden?? Har de inget självförtroende alls? I min värld är allt gott och väl så länge ingen säger något annat plus att man, om man gör något utöver det man ska får positiv feedback. Men att behöva höra att man är superduperbra bara för att man gör det som ingår i arbetsuppgifterna?
    Hoppsan! Behövde visst också gnälla av mig lite:)

• Anonym

Jobbar du kanske på migrationsverket? Har aldrig sett på maken till en så offektiv myndighet....

• Anonym
    Anonym (snart där) skrev 2012-05-07 21:20:44 följande:

Ska börja jobba statligt snart så vi får se om samma sak händer mig!
    Blir lite nyfiken på vad det kan vara för arbetsplats du är på. Har lite svårt att förstå vad du menar.
    Men ibland är det skönt att skriva av sig :)

Jag kan inte riktigt gå in på detaljer av uppenbara skäl. Hoppas att det är bättre på din kommande arbetsplats. Det är mycket en ledningsfråga också så det behöver inte vara så här överallt.
    Ståaldrigstill skrev 2012-05-07 21:27:26 följande:
    Statlig OCH kommunal. Kommer tidigare från restaurangbranschen och funderar å vad folk ägnar sig åt på sina kontor hela dagarna. Där jag jobbat tidigare var det ett sådant tempo att jag länge tyckte det var en överdådig lyx att ha en timmes lunch på samma tid varje dag. För att inte tala om alla fikaraster. Och att ha flera veckors semester på sommaren! Och om man väljer att inte gå och fika två tre gånger om dan så ses man som ett sär. Tillika om man skulle få för sig att ta emot samtal utanför telefontid etc. Och sen har vi ju det där med att saker ska skötas så som de alltid gjort.
    Märker dock hur en förändring är på väg så smått i samband med ett generationsskifte. Unga och lite flexiblare kollegor har fått gamlingarna, inte att snäppa upp sig, men att iaf sluta gnälla när andra hör. Och vad är det med att folk ska ha en massa jävla beröm hela tiden?? Har de inget självförtroende alls? I min värld är allt gott och väl så länge ingen säger något annat plus att man, om man gör något utöver det man ska får positiv feedback. Men att behöva höra att man är superduperbra bara för att man gör det som ingår i arbetsuppgifterna?
    Hoppsan! Behövde visst också gnälla av mig lite:)
    Skrattande Eaxkt! Jag känner igen det precis. Det är klart att man ska visa uppskattning men det där blir ju bara löjligt till slut. Min chef vågar inte ens säga ifrån när underlaget är uselt. Det måste lindas in till förbannelse trots att det är uppenbart att personen i fråga inte har ansträngt sig ett smack. Jag tar gärna konstruktiv kritik, klara direktiv och order. Det är en arbetsplats - inte en hobbyförening.

Ja, fikandet är ju en historia för sig. Jag jobbar hellre undan eftersom jag måste hämta barn och då blir man inte poppis. Jag har några trevliga kolleger men de gamla rävarna är inte roliga. Riktiga tjuvnyp kan man få, rena personangrepp som inte har med arbetet att göra.

Jag blir alltid lika glad när någon som du kommer in "utifrån" och har lite verklighetsförankring. Jag jobbade för en privat arbetsgivare tidigare och pendlar mellan att tycka att det är lyxigt och ha dåligt samvete för slöseriet med resurser. Hade det varit ett företag hade de konkat igår.

Gnäll av dig du! Det underlättar lite att ha en ventil.
    Anonym skrev 2012-05-07 21:31:25 följande:
    Jobbar du kanske på migrationsverket? Har aldrig sett på maken till en så offektiv myndighet....
    Nope. Men min väninna gjorde det tidigare och hon jobbade arslet av sig fast till ingen nytta. Hon fick samma bemötande som jag och trots att hon gjorde grundliga kartläggningar kunde Migrationsöverdomstolen mackulera rubbet och ge PUT ändå på helt orimliga grunder. Jag antar att du känner till Merit Wagers blogg. Intressant läsning. Man tror inte att det är sant men min väninna bekräftade den bilden rakt av.

• Mandy1981

samma gäller landstinget. fick oxå höra vid första medarbetarsamtalet att jag jobbar för mycket och för snabb. fortfarande tror dem att jag jobbar snabbt bara för att kunna gå tidigare eller vad vet jag. men så är det inte, jag jobbat för en privat i Tyskland tidigare. där fick vi jobba häcken av oss, och detta tempo har jag kvar, jag är bara sån. men tyvärr så tror folk ändå negativt om det. synd

• Anonym
    Mandy1981 skrev 2012-05-07 21:55:32 följande:
    samma gäller landstinget. fick oxå höra vid första medarbetarsamtalet att jag jobbar för mycket och för snabb. fortfarande tror dem att jag jobbar snabbt bara för att kunna gå tidigare eller vad vet jag. men så är det inte, jag jobbat för en privat i Tyskland tidigare. där fick vi jobba häcken av oss, och detta tempo har jag kvar, jag är bara sån. men tyvärr så tror folk ändå negativt om det. synd
    Vansinne. Hur kan det vara fel eller suspekt att arbeta effektivt??! Jag fattar det bara inte.
  • Ståaldrigstill

Att vara extra noga med att förklara för dem som kontaktar myndigheten vad de har rätt att få hjälp med i sitt ärende kan också vara ett effektivt sätt att jävlas med segpropparna. Sådant bör det ju talas tyst om då det kan innebära en del merjobb...

• Anonym (gravidot)

Hos oss är det snarare så att man inte får vara alltför noggrann. Att jobba snabbt och effektivt är bra för då kan alla gå hem tidigare eller hålla längre kaffepauser, men det är inte alltid så populärt om man vill lägga lite extra energi i att göra ett bra jobb, eller engagera sig lite extra.

Allt vi gör är lagarbete i princip, det finns få saker som man kan göra på egen hand (och inte ens dessa bör man göra alltför noggrant för då syns det ju mer hur mycket andra latar sig....). Därför kan det vara lite frustrerande om man själv tycker att "det här måste vi göra noggrannare" när ingen annan håller med - för då kan man ju inte göra något åt det. 

Kanske en lite tillspetsad bild, det finns iofs många som faktiskt lägger själ och hjärta i jobbet. Men jag kunde inte låta bli att kommentera och känna igen mig lite grann ändå. 

Fast jag trivs jättebra på mitt jobb, har varit här i snart åtta år.  

• Anonym (Myndighet)

Haha, det är lite samma här. Arbetar på en myndighet och får hela tiden höra av mina kollegor att jag är för snabb/effektiv. De tycker alltså att det är negativt - ja, för då framstår ju de som långsamma. Men de ÄR ju långsamma Fattar inte den där jävla Jante som nästlar in sig överallt.

Svar på tråden Det är bara på en statlig myndighet som man kan få kritik för att man jobbar "för mycket"