• Pajama

Vill inte ha kalsonger o gå utan blöja

Min 3½ åring kissar duktigt på pottan om man säger till honom / lockar / uppmanar honom till det. Ibland på eget bevåg också. Ofta säger han dock att han inte vill när jag uppmanar honom och då har jag de senaste dagarna börjat bli lite mer bestämd och begärt att han ska göra det ändå. Han kan bli lite sur men det brukar sluta med att han glad i hågen kissar en liten skvätt i alla fall.

Vi har hållt på ett halvår ungefär och jag behöver hjälp hur vi ska gå vidare! 

Jag har tagit bort blöjan och satt på kalsonger några gånger. Första gången gick det jättebra hela eftermiddagen, inga olyckor. Dagen efter blev det 3 olyckor och efter det vill han absolut inte gå utan blöja. Gillar motivet på kalsongerna, men genomskådar dem och vill inte ha dem på.
    Jag vill inte tvinga honom?! Eller ska jag ta bort blöjan trots protester? Han kan springa helt bar en stund, men inte ha kalsingar eller bara mjukisbyxor. Om jag säger att blöjorna är slut så skulle han nog bli väldigt ledsen. Ska jag utsätta honom för det?
    Han klarar inte av att kontrollera bajset ännu. Inte ens med godismuta, så det är jag ganska säker på. Det kanske gör honom osäker också. 

Är jättetacksam för tips och stöd här! 

• Svar på tråden Vill inte ha kalsonger o gå utan blöja
  • js4

Vi håller på att potträna vår snart 3 åriga kille.. Vi har hållt på i ca 5 dagar och idag var första dagen det inte kommit nåt i kalsongerna.. Vi kör med klistermärken samt glass och massa beröm och uppmuntran och man ser tydligt efter varje gång det kommit i pottan att han växer lite och blir stolt! Då har jag kört stenhårt utan blöja och till i med chansat med bara kalsonger i bilen samt besök till affär o doktor..det viktigaste tror jag är att visa att det faktiskt inte gör något om det hamnar ett par gånger i kalsongerna eller på golvet... Sen fick han välja ett gäng kalsonger han tyckte var fina! Lycka till! "min pottbok" är ett tips att köpa, i den får man klistermärken med och min son gilla den skarpt! :)

• I969

Det kommer gå jättebra!

Men du behöver tro på att det är odramatiskt och visa att det inte är farligt att det blir olyckor. Han är stor nog för en förklaring, berätta att när man slutar med blöjor så kommer det i byxan ibland, men det gör absolut ingenting Vi bara byter. Och nu är det så att det finns bara nattblöjor och gå-på-stan-blöjor (om man vill vara lite på den säkra sidan ett tag)

Jag skulle välja att vara hemma en helg, gärna ytterligare någon dag. Ta in en massa skoj på toan, böcker, såpbubblor och ett klistermärkesschema så att det finns något festligt att se fram emot. Då kan du säga att OM du vill gå på toa så gör vi det och blåser några bubblor också  
    Du kommer snart att märka signalerna för när han är kissnödig (drar sig mest troligt i snoppen), då kan du själv säga OOO vad kissnödig jag är - följer du med och kissar? Så blir det en påminnelse utan tjat.
    När han går och allra helst när det kommer grejer så kan man kosta på sig att vara löjligt glad och stolt, ÅÅÅÅ så fint kiss och vad BRAA att det kom i pottan, nu måste vi välja ett fint klistermärke och blåsa några kalas-såpbubblor  
    Låt honom ha en väldigt lös byxa eller gå utan, om man har tight kalsong så tror man lätt att det är en blöja på.

Att han inte klarar bajseriet på en gång är inte konstigt alls. Vår lille bajsade i byxan i typ 2 veckor från det att vi konsekvent släppte blöjan, trots att kisseriet gick jättesnabbt att på pejl på. Men hux flux så gick det, lite senare på dagis och ytterligare lite senare på allmän plats.

Lycka till 

• Pajama

Tack för svar js4!
    Jag kör också med klistermärken och en massa beröm och han är glad när han kissat på pottan.

Var din pojke med på att gå utan blöja eller protesterade han? Hur hanterade du i så fall det? För det är där mitt problem är.

Godis har jag bara gett när det har kommit bajs i pottan, vilket bara har skett ett par gånger av en slump tror jag. Klistermärken får han för att bara sätta sig på pottan, men han kissar nästan alltid.
    Kanske jag ska muta med glass eller godis just för att gå utan blöja... det var en tanke! Eller för att gå på pottan när han går utan blöja.  

• I969
    Pajama skrev 2012-05-07 22:40:04 följande:
    Var din pojke med på att gå utan blöja eller protesterade han? Hur hanterade du i så fall det? För det är där mitt problem är.
    Vår lille har också hävdat att han vill ha blöja och jag har bara sagt att nu har du kalsong istället  
    Inga krusiduller, bara självklart som vilken annan vardaglighet som helst. Sen snabbt byta ämne, typ KOM ska jag visa dig hur man bygger en lastbil av lego (eller vad sjutton som helst)
  • dontworrybehappy

När våra blev blöjfria så tog vi bort blöjan, uppmärksammade "olyckan", berömde att dom hade kissat eller bajsat men hänvisade helt enkelt till toaletten istället för att kissa eller bajsa på mattan/soffan/golvet.
    Nästa gång det inträffade en "olycka" så sa vi bara samma sak och sa att det är bättre att det kommer i toaletten så att vi kan spola ner det istället för att mamma och pappa ska torka golven :)

Båda prövade nog att bajsa direkt på golvet ett par gånger innan dom var redo att gå till toan.. Men på den vägen gick det snabbt för våra barn att lära sig. Lycka till!

• js4

I början så protesterade han på morgonen när det var dax att ta av blöjan, mest av ren trötthet tro jag.. Men jag ville ta av den så fort dom möjligt för jag visste han oftast är kissnödig på morgonen och försöka få det hamna i pottan :) men jag sa typ att men nu har du ju valt såå snygga kalsonger, synd om dom bara ska ligga i lådan och då gick det bra :) jag har hållt han hemma från dagis tills jag känner att han kan! Imorse satte han sig på pottan när blöjan åkte av och kissade utan problem.. Det kommer gå bra, bara kämpa på! :)

• Pajama

Tack snälla gulliga ni för allt stöd och alla tips!! {#emotions_dlg.flower}
    Jag får nog våga bestämma att nu ska blöjan av och vara beredd med en massa spännande, avledande manövrar... Vi är hemma 4 dar i stöten ibland, så då får vi ta det.

• Pajama

Ok, nu är jag ledig i 4 dagar och har pojken hemma.

Blöjan är av och det gick tämligen smärtfritt - de var nämligen "slut." 
    Första dagen i dag. 

Jag började med att påminna om att gå på pottan, försökte roliga knep, pottan pratar och ropar på honom, klistermärken, jag är kissnödig själv m.m. Men han är mycket svårövertalad, vill inte gå på pottan, går tillslut med på det under protest. Jättestolt när han kissat där, vilket han gör varje gång. Jag är då jätteglad och han får klistermärken. 
    Flera gånger har han hunnit kissa i byxorna innan jag påminner, vilket jag gör en gång i timmen.

Istället för att påminna, som blir tjat, försökte jag vänta in honom själv. Men han säger inte till när han behöver och inte ens när det har kommit i byxorna. Det är  nästan lika svårt att få honom att byta våta byxor som att gå på pottan. (Det blir helt enkelt för ofta för honom. 3-4 gåner per dag har funkat bättre förut. då blir det kul med alla små finter jag kör med.)

Är han inte redo än helt enkelt?
    eller ska vi knega på? Kanske det tar några dar?
    Nu har jag ställt en klocka. När den ringer är det pott dags. Försöker med det. 
    En möjlighet är också att muta med godis, det har jag inte gjort än.   
    Känner att jag är dålig på det här!!!

Är jättetacksam för mera input! Jag vill inte sabba o göra det värre för honom!   

• I969
    Pajama skrev 2012-05-17 14:09:48 följande:
    Jag började med att påminna om att gå på pottan, försökte roliga knep, pottan pratar och ropar på honom, klistermärken, jag är kissnödig själv m.m. Men han är mycket svårövertalad, vill inte gå på pottan, går tillslut med på det under protest. 
    Jag tänker att detta är problematiskt, att du inte vågar avstå från tjatet. Du kan behöva bygga på förtroendet ordentligt efter detta. Han är 3,5 och kommer lära sig känna nödigsignalerna på nolltid, men låt honom vara.

När du tidigare svarade att du redan kört klistermärken och allt skoj så var faktiskt min tanke att då får man byta strategi.

Jag har en bok av Tracy Hogg där hon skriver att när man kommit så upp i åldern och gör i byxan så KAN det bero på att man använder kiss/bajs-i-byxan som protest. Hon menar att man då ska satsa på att bygga upp förtroendet. Jag tror det ligger mycket i detta. Om jag var du skulle jag ägna de här dagarna åt att låta honom göra saker, hjälpa till att laga mat/baka, duka, städa/tvätta, tända/släcka/spola, hämta grejer åt dig och ALLT du kan komma på att fråga om hjälp med. Tjosta riktigt mycket om hur svårt saker är och tacka så översvallande du bara kan. Han ska känna att du verkligen inte skulle klara dig utan honom!

Låt honom gå utan kalsong, han kan ha en stor tröja på sig och höga sockar så blir han inte kall. Säg till när du själv går på toa, men försök inte få med dig honom.

Den rädsla du har, att sabba för honom, är ett onödigt spöke. Han blir inte traumatiserad av att råka kissa på golvet någon gång, däremot kan det bli jobbigt för er om det blir en stridsfråga så undvik det.

Lycka till!
  • Pajama

Tack snälla du för att du vill försöka hjälpa oss!

Det du säger om förtroende och protest kan ju vara mycket tänkvärt! Det ska jag ha i bakfickan! Börja be om hjälp mer genast också.

I eftermiddag har det funkat lite bättre. Jag ställer äggklockan och talar om för honom varför. När den ringer protesterar han lite, men då ropar pottan själv på honom och då kommer han nästan jämt. Han har nog börjat vänja sig vid att det ska kissas i tid och otid också...?? Hoppas jag...

Han var lite sen med språket och på förskolan använder de tecken och bilder till honom och schemalägger dagen. Han pratar nu alltså ganska bra (och mycket!) men just att ta in vad någon säger funkar mycket bättre genom att förstärka med bilder speciellt. Därför chansar jag med äggklockan - nu är det dags - precis som schemat på förskolan.   
    Jag kör vidare med det lite till, och har dina tankar i minnet. 

Har egentligen mer att skriva, men hinner inte nu... 

Svar på tråden Vill inte ha kalsonger o gå utan blöja