• Jempa

Tips på god, enkel smörgåstårta?

Jag har åter igen lovat för mycket.
    Gubben min fyller 25 på lördag och jag har lovat att göra smörgåstårta, problemet är att jag aldrig gjort det förr och nu känner jag hur paniken stiger.

Någon som har något bra, relativt enkelt recept på en god smörgåstårta som vill dela med sig? :)

• Svar på tråden Tips på god, enkel smörgåstårta?
  • Skarpa

Mitt latrecept är köpt bröd (stor polarkaka, vetekaka eller rostfranska med avskurna kanter), två lager med köpt räksallad, ett lager där jag har blandat burktonfisk med  lite vispad grädde (för konsistensen). Täcker med kaviargrädde (vispad grädde med tubkaviar) och dekorerar med grönsaker, skinkstrutar och liknande Enkelt, men alltid lika gott!

Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • Loojsen

Jag gör en enda smet som innehåller:

Vispad grädde
    Purjolök
    Tonfisk
    Kaviar
    Majonäs
    Lite ketchup
    Frusen dill
    Pepparmix
    Lite salt

Hönökaka passar perfekt, då blir de en rund och fin kaka.

• LinasKvällsbok

Hacka gurka eller äpple för att få lite krisp i lagerna! satsa mer på snygg dekor- men ska du servera flera dagar skippa bland annat salladen, den vissnar och blir ful. 
    Och jag måste säga att du får räkna med att det blir ganska dyrt :(. Gå på den absolut billigase affären du har i närheten:)

• tro  hopp  kärlek

Lager 1
    smör
    leverpastej
    gurksallad

Lager 2
    smör
    1 burk cremefraiche
    1 dl majonäs
    1 dm hackad purjolök
    1 burk tonfisk i vatten
    2 hackade kokta ägg
    dill
    (Blanda ihop allt förutom smöret)

Smörj på med smör samt majonäs och garnera med skinka runt kanten.
    Lägg en ring först med gurka, sen med tomat och sist med ägg, Lägg en hög med räkor i mitten.
    Garnera med lite citronskivor, dill, persilja, apelsin,( lax , rom) 

Den här är väldigt smakrik och min absoluta favorit och folk som normalt inte tycker om smörgåstårta tycker om denna just för den blir inte så mäktig som den kan bli med mimosa och räksallad), fyll alltid tårtan dagen innan du gör den oavsett vilken tårta du gör, och garnera samma dag som du ska äta. 
    Gör du storlek långpanna så räcker den till 15-20 pers  och går åt ca 15 skivor skinka runt omFlört
    Summan på denna brukar bli beroende på botten och garnering mellan 200-300 kr.

Svar på tråden Tips på god, enkel smörgåstårta?