Inlägg från: xerox |Visa alla inlägg
  • xerox

Att kalla sig änglamamma när man gjort abort!!

médaillon skrev 2012-05-09 13:35:21 följande:
    Haha kan hålla med om det. Inget ont mot "änglamammor" men hela begreppet ter sig rätt fjantigt i mina ögon också.

Var snäll och förklara vad det är som är så fjantigt.
  • xerox
    médaillon skrev 2012-05-09 14:18:50 följande:
    Det är en åsikt, jag säger inte att det är så men för mig framstås det som det för mig. Du skulle nog behöva vara jag för att förstå det.

Vilket svar.. Förstår såklart att det är en åsikt. För många är begreppet en tröst när ens älskade barn dött, man känner sig inte riktigt som en "vanlig" mamma, och man klassas inte som en heller. Men orka förklara för någon som ser det som fjantigt.
  • xerox
    médaillon skrev 2012-05-09 15:10:28 följande:
    Men låt mig tycka som jag tycker, säger inte att du inte får använda det uttrycket. Jag förstår innebörden av ordet så du behöver inte förklara det för mig, är inte det som det handlar om. Men släpp det som sagt, OT.

Jag tyckte bara att din åsikt kändes tagen ur luften, inte med någon verklig eftertanke. Ja det är OT , du kanske skulle tänkt på det innan du kläckte ur dig kommentaren om att det var ett fjantigt begrepp.
  • xerox
    médaillon skrev 2012-05-09 16:09:03 följande:
    Var ju försej någon annan som "kläckte ur sig det" vilket jag tyckte var kul, och ja får väl skratta till någon annan om jag vill eller är du forumpolis kanske.

Lustigt för jag tyckte det var ditt namn intill kommentaren. Såg även att någon före dig skrev detta, vilken du höll med. Skratta åt någon som förlorat sitt barn? Forumpolis? Konstigt att sådana inlägg ska komma så fort man känner sig lite trängd. Moralkärring eller bitterfitta kanske är ord som passar in på mig också?
  • xerox

Änglamamma är inget jag skulle kalla mig om jag frivilligt aborterat ett barn. Däremot kan jag tycka att det är ett fint begrepp för någon som fölorat sitt barn sent i graviditeten/under förlossning eller som helt enkelt förlorat ett barn vilken ålder än barnet har.

• xerox
    wesdxc skrev 2012-05-09 16:39:39 följande:
    ...De som blir tvingad till en sen abort då?

Skillnad på att göra det frivilligt och att tvingas till sen abort. Vet några som fått göra det och de kallar sig änglamammor.
  • xerox
    médaillon skrev 2012-05-09 16:46:01 följande:
    Jag är medveten om vad jag skrev och har inte förnekat att jag kommenterat det. Skratta åt ngn som förlorat sitt barn? Jag skrattade med en annan person och inte åt någon. Ja du kommenterar ju min och andras åsikter om ordet "änglamamma" och tydligen fick man inte göra det, enligt forumpolisen.

Då har du missuppfattat. Självklart får du kommentera, det är ju det detta forumet är till för. Det jag reagerade på var att du kallade begreppet fjantigt när du uppenbarligen aldrig förlorat ett barn. Att du sedan skrattar åt begreppet änglamamma kan tolkas som att du skeattar åt någons sorg, där begreppet änglamamma är en tröst och ett sätt att känba samhörighet med andra i liknande sorg. Forumpolis eller ej så lägger jag inte ner mer kraft och energi på dig nu.
  • xerox
    Miss Behave skrev 2012-05-09 17:15:45 följande:
    Om diskussionen legat under "Känsliga rummet, sorg" så hade nog inte den aspekten kommit upp. Men nu ligger den under Etik, under vilken man debatterar. Klarar man inte av att folk har åsikter så bör man hålla sig borta från debattrummen. Att det finns folk som inte gillar ordet "änglamamma" och tycker att det är ett fjantigt uttryck har inget att göra med vad vi tycker om folk som förlorat sina barn. Precis som att vissa gillar ordet så är det vår rättighet att ogilla det. Eftersom frågeställningen gäller just ordet så måste man även få kommentera ordet och inte bara användningen av det.  Faran i att sätta ett för högt värde i ett ord är just att man då gör sig öppen att ta illa vid sig om någon (enligt ens egen uppfattning) använder detta ord fel.  
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel

Åsiker har ju alla, vilket skulle innbära tomma forum om man resonerar som du gör. Men då känns ju detta med öpoet forum ganska meningslöst. Visst accepterar jag åsikter, annars hade jag inte suttit här, det jag tyckte var kostigt var att kalla det fjantigt. Som precis allt i livet så finns det för och emot, det är ju det som är tjusningen? Illa vid mig tog jag verkligen inte.
  • xerox
    médaillon skrev 2012-05-09 21:04:32 följande:
    Nej jag har inte missuppfattat. Du vet ingenting om vad jag varit med om. Man kan tolka saker hej vilt om man vill, och det verkar ju tydligen vara din hobby. Jag vet redan vad ordet betyder så behöver inte få det förklarat av dig.

Synd du inte kom på innan du skrev inlägget att du inte skulle lägga ner någon mer kraft och energi..
    Nej du har rätt, jag har ingen aning om vad du har gått igenom. Jag tolkar inte saker hej vilt, du har varit ganska tydlig i ditt sätt att se på saken. Jag vidhåller att din kommentar var ogenomtänkt och omogen, ordet "fjantig" låter fjortis och inget som jag anser att man använder i ett sådant här sammanhang. Vad du tycker får stå för dig, men innan man kommenterar i ett forum så får man vara beredd på mothugg.

Kom ihåg att jag inte argumenterat emot dig för att du inte är berättigad en åsikt, utan för att jag ville höra ett argument för varför du tyckte att det var ett fjantigt begrepp.
  • xerox
    médaillon skrev 2012-05-11 21:03:04 följande:
    Ja jag har varit tydlig men ändå tycks det vara så svårt för dig att ta in det jag säger. Jag är inte intresserad av vad du anser, det om något verkar ogenomtänkt att tro av dig. Du tycker att jag inte skulle ha sagt att jag tycker ordet är fjantigt, och du får tycka det. Vet inte bara vad du vill att jag ska göra av den informationen när du nu sagt det ett antal gånger. Jag förstod första gången, men jag bryr mig bara inte. Du kan upprepa det 100 ggr till, jag kommer inte bry mig mer för det.
    Jag förstår inte vad det är jag upprepar enligt dig? Vad är ogenomtänk av mig att tro?
Svar på tråden Att kalla sig änglamamma när man gjort abort!!