Att kalla sig änglamamma när man gjort abort!!
Jag tycker att begreppet "änglamamma" är fånigt överhuvudtaget. "Mamma" är ju en relationsterm. Man kan inte vara en "mamma" om man inte har någon att vara mamma till. Det håller bara kvar kvinnor i konstiga, sjukliga fantasier.
Tänker på en kvinna på ett annat föräldraforum till exempel. Hon hade haft ett sent missfall - i vecka 24 tror jag. Fostret levde aldrig utanför livmodern. Ändå hängde hon i åratal upp sitt liv på detta. Hon kallade fostret vid namn - låt oss säga "Tim" fast det var ett annat. Hon envisades med att bli erkänd som "mamma" - tjatade om detta dag efter dag. Hon pratade om "Tim" i presens - som om han skulle leva. Hon gav sig in i allehanda trådar som rörde föräldraskap.
Till exempel: om någon frågade "tvingar ni era barn att borsta tänderna". Då kunde hon svara: "ja varje morgon och kväll flyger jag upp till himlen och fångar in Tim. Han är ju så busig, men till slut får mamma honom alltid att borsta tänderna.."
Detta pågick i åratal. Det var ju inte friskt. Och det värsta var att en del då understödde henne i de här fantasierna genom att jamsa med: "tänk att du har en så busig grabb! Hälsa honom från mig! " och liknande. Det gjorde ju bara saken värre. Den kvinnan hade behövt någon som hade ruskat om henne i stället, och sagt åt henne att ta vara på det enda liv hon hade...