• i1978

KUB

Gjorde KUB-test idag och resultatet blev 1:976 vilket jag blev så lättad över.
    Blir 34 år nästa vecka och detta är fjärde barnet. Har inte gjort nupp eller kub tidigare så jag har oroat halv ihjäl mig över detta. Vad har ni andra i min ålder fått för resultat om ni vill dela med er?

• Svar på tråden KUB
  • Jespis

Jag var lika gammal som du när jag väntade tredje barnet. Fick 1/2075 för ds och 1/9335 för turistminister 13 och 18.

• i1978

Hon sa bara 1:976 till mig och att det va bra

• darling76

Jag Gjorde mitt första kub nu, är 36 år och väntar nr 4;) fick 1:4100 . Tror att allt som är under 1:300 räknas som bra!

• Jespis

Ha ha, ber om ursäkt för turistministern - skulle vara trisomi. J-a autocorrect! Jag har också hört att om risken är lägre än 1/300 så är det bra! Grattis och lycka till med bebisen i magen!

• Run to the hills

Downs 1:14061
    Edwards: 1:183184
    Pataus: 1:254071

Fyller 32 år i år. Vet inte hur mycket två år extra i ålder hade påverkat..?

• i1978

Jämfört med era resultat så e ju mina usla Flört men jag e nöjd, hon sa ju att i min ålder så va sannolikheten 1:349 o då e ju 1:976 kanon.

• Run to the hills

Jo men det kanske inte spelar så stor roll om det blir 0,1% risk eller 0,007% risk (dina och mina siffror). Det är ju jättelågt hur som helst!

• Vendelsö

Jag tror inte man rekommenderar att gå vidare med fostervattensprov eller moderkaksprov om man har sannolikhet 1:200 eller lägre. 

Jag fick 1:8756 på downs och 1:20 000 på de övriga två. Det var helt makalöst låg risk tycker jag som är 37 år.  

• tilj75

Kan nån förklara för mig hur testerna går till och vilka tester som finns? Har varit gravid tre gånger och aldrig gjort nåt test. nup, kub, fvp. vad är vad och hur stora är riskerna? (sorry om detta är fel ställe, ville inte starta en ny tråd...)

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • Vendelsö

Nup står för nackuppklaring - vid ultraljud mäter man nackspalten på fostret. En bred nackspalt indikerar högre risk för kromosomavvikelser, bl.a. Downs syndrom.

I kub kombinerar man ovanstående undersökning med ett blodprov där man mäter nivån av två hormoner i mammans blod. Sen beräknas risken utifrån blodprov, nackspalt och ålder på mamman.

Ingen av ovanstående undersökningar ger något säkert resultat utan bara en sannolikhetssiffra. Vid högre sannolikhet kan man gå vidare och göra fostervattensprov som kan ge svar på om avvikelse faktiskt finns. Man kan också välja att göra fvp utan föregående nupp eller kub, men det är nog inte så vanligt numera då det innebär en risk för missfall på en halv till en procent.

Istället för fostervattensprov kan också moderkaksprov göras.

• tilj75

Vendelsö, tack!

Görs nup vid ett tidigt ultraljud eller vid det vanliga? Görs det alltid?
    I vilken vecka görs kub? Jag tänker på om man hittar fel...
    Jag är snart 37 så skulle jag bli gravid så antar jag att jag måste sätta mig in i det här ordentligt.

• Run to the hills

Blodprovet till kub tas vid inskrivning. Själva ultraljudet gjorde jag i v 14-15 om jag inte minns helt fel.

• Vendelsö

Nup görs vid tidigt ultraljud - kring vecka 11-14 tror jag. Det är helt frivilligt och vilka som blir erbjudna det varierar mellan landstingen. Googla på vårdguiden och fosterdiagnostik så hittar du bra information från Stockholms läns landsting.

Jag är också 37 och väntat mitt tredje barn. Det här är första gången jag gjorde kub. Jag fick låg risk.

• tilj75

Ska googla nån dag när jag är lite piggare. Känns inte så bråttom ännu, men hoppas snart på att bli gravid för fjärde gången, femte barnet, blir det en kille till? =)
    Tack för att ni svarat

Svar på tråden KUB