KUB
Jag tror inte man rekommenderar att gå vidare med fostervattensprov eller moderkaksprov om man har sannolikhet 1:200 eller lägre.
Jag fick 1:8756 på downs och 1:20 000 på de övriga två. Det var helt makalöst låg risk tycker jag som är 37 år.
Jag tror inte man rekommenderar att gå vidare med fostervattensprov eller moderkaksprov om man har sannolikhet 1:200 eller lägre.
Jag fick 1:8756 på downs och 1:20 000 på de övriga två. Det var helt makalöst låg risk tycker jag som är 37 år.
Nup står för nackuppklaring - vid ultraljud mäter man nackspalten på fostret. En bred nackspalt indikerar högre risk för kromosomavvikelser, bl.a. Downs syndrom.
I kub kombinerar man ovanstående undersökning med ett blodprov där man mäter nivån av två hormoner i mammans blod. Sen beräknas risken utifrån blodprov, nackspalt och ålder på mamman.
Ingen av ovanstående undersökningar ger något säkert resultat utan bara en sannolikhetssiffra. Vid högre sannolikhet kan man gå vidare och göra fostervattensprov som kan ge svar på om avvikelse faktiskt finns. Man kan också välja att göra fvp utan föregående nupp eller kub, men det är nog inte så vanligt numera då det innebär en risk för missfall på en halv till en procent.
Istället för fostervattensprov kan också moderkaksprov göras.
Nup görs vid tidigt ultraljud - kring vecka 11-14 tror jag. Det är helt frivilligt och vilka som blir erbjudna det varierar mellan landstingen. Googla på vårdguiden och fosterdiagnostik så hittar du bra information från Stockholms läns landsting.
Jag är också 37 och väntat mitt tredje barn. Det här är första gången jag gjorde kub. Jag fick låg risk.