• Agdaa

Hur mycket lönar sig renovering inför försäljning egentligen?

Svårt att säga såklart men jag funderar på om det är värt att renovera för att få upp priset med några tusen? Skulle egentligen behöva måla el tapetsera varenda rum i min 3:a för att det ska se attraktivt ut men å andra sidan så brukar man ändå vilja renovera efter egen smak när man har köpt en ny lägenhet.

Vad tror ni? Är det värt besväret el kan man sälja till hyfsat pris ändå?
    Hur mycket tittar man egentligen på väggar?

• Svar på tråden Hur mycket lönar sig renovering inför försäljning egentligen?
  • Nean79

Som du säger, omöjligt att sia om egentligen.

Vi sålde vår lilla etta för några år sen och gjorde en rätt stor "flyttstyling" målade om, satte upp tapeter, tavlor, byte lampknappar och lister samt satte in en tvättmaskin som ingick i lägenheten. Det gick verkligen superbra och lägenheten gick upp med 800 000 kr över utgångspris. Sen hur och vida det var för renoveringen eller inte vet jag inte...

Jag tittar rätt mycket på hemnet och som småbarnsfamilj tittar vi ofta efter lägenheter som är "inflyttningsklara". Jag är inte jätteintresserad av att börja måla om och tapetsera, kanske barnens rum men helst vill jag bara kunna flytta in och kanske göra något när värsta "måla på väggar fasen" är över. ;)

• Miss Cee

Om det är helt och rent, inte solblekt osv men bara lite fantasilösa tapeter, så spelar det ingen roll.
    Men om det är skadade, blekta eller på andra sätt fula tapeter (eller hysteriska färger och tryck) så tjänar du på att renovera.

Som Nean79 säger så bör en köpare kunna flytta in utan att göra något och leva så i alla fall ett år utan att störa sig på väggarna. Visst vill många renovera, men de vill inte vara tvungna att göra det så fort de flyttat in!

Ordet
  • BuoBä

Hör med en mäklare, för det beror massor på läget, utbudet just nu och inte minst prisklassen på lägenheten. Det som alltid är smart att göra är att se till att inget hänger löst, tex lister, dörrar, luckor, gardinstänger, sladdar i taket osv. Saker som verkar trasiga ger ett väldigt dåligt intryck.

• Vinterankan

Beror helt på lägenheten. Säg att renoveringen gör att värdet stiger med 10%. Om din lägenhet är värd 100 000 så innebär det 10 000 i ökning och om den är värd 1 miljon så innebär det 100 000. Sedan så är det ju inte så enkelt att en åtgärd höjer en lägenhets värde med en viss procent. Men generellt så lönar det sig bättre att renovera ju dyrare lägenhet man har. Beror också på marknaden.

Vi sålde vår lägenhet när det var rätt trögt. den var tip top-renoverad och det blev budgivning trots att båda mäklarna vi haft där sa att det inte skulle bli någon budgivning med det utgångspriset vi satte (och vi var också beredda att gå ner i pris). Andra likadana lägenheter som såldes samtidigt såldes för några hundratusen lägre.

• Agdaa
    Nean79 skrev 2012-05-08 21:12:21 följande:
    Som du säger, omöjligt att sia om egentligen.

Vi sålde vår lilla etta för några år sen och gjorde en rätt stor "flyttstyling" målade om, satte upp tapeter, tavlor, byte lampknappar och lister samt satte in en tvättmaskin som ingick i lägenheten. Det gick verkligen superbra och lägenheten gick upp med 800 000 kr över utgångspris. Sen hur och vida det var för renoveringen eller inte vet jag inte...

Jag tittar rätt mycket på hemnet och som småbarnsfamilj tittar vi ofta efter lägenheter som är "inflyttningsklara". Jag är inte jätteintresserad av att börja måla om och tapetsera, kanske barnens rum men helst vill jag bara kunna flytta in och kanske göra något när värsta "måla på väggar fasen" är över. ;)

Wow! 800 tusen för en liten 1:a :)

Jag måste nog fixa väggarna då för jag har katter som har klöst lite på tapeten på vissa skarvar.
    Trist, för då måste man ju byta hela tapeten el måla.
    Barnen har rivit loss lite i vissa skarvar oxå och det är lite på varje tapet så det blir att byta
    samtliga då :(

Jag har egentligen ingen tid med renovering. varav frågan för jag har fullt upp med att tömma lägenheten så den ser någorlunda inbjudande ut.

Jag ska kolla med mäklaren imorgon men jag är tveksam till att det gör så mycket på priset.
    Lägenheterna runtomkring har gått för ca 1.5-1.6 för samma storlek som min och de flesta går för
    acceptpriset el något över. Ingen budgivning att tala om överhuvudtaget så därför känns det lite överkurs att lägga krut på renovering. Jag har som sagt fullt upp med rensning och städning å nu blev det lite mer bråttom med försäljningen än vad jag hade räknat med från början så detta projekt känns bara som stress just nu Skrikandes

Svar på tråden Hur mycket lönar sig renovering inför försäljning egentligen?