• Sweetmind

Hjälp med tolkning av hyreskontrakt!

Jag har min häst uppstallad i ett privatstall. Dock har jag fått en bättre stallplats i ett annat stall och vill flytta, jag trivs dessutom inte i nuvarande stall. 
    I mitt befintliga kontrakt, som skrevs 16/2 står det såhär under § Avtalstid:
    "Detta avtal löper tillsvidare. Om avtalet sägs upp av endera parten upphör hyresavtalet tidigast vid månadsskiftet som infaller 2 månader efter uppsägning.

Avtalet omfattas av 6 mån prövotid från datumet då kontraktet skrivs. 

I de fall hyrestagaren har, uppsåtligt eller av oaktsamhet, lämnat felaktika eller utelämnat uppgifter av väsentlig betydelse för upplåtaren eller om hyrestagaren bryter mot andra bestämmelse äger upplåtaren rätt att säga upp detta avtal med omedelbar verkan. "

Det jag funderar på nu är om jag på något sätt kan få det till att jag endast har en månads uppsägningstid eftersom det är prövotid? Det står ju ingenting i kontraktet vad prövotiden FAKTISKT innebär, varken för hyrestagaren eller upplåtaren. Finns det några generella regler för sådant? 

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp med tolkning av hyreskontrakt!
  • Johan70

Prövotid innebär ofta att man under den tiden kan säga upp avtalet med omedelbar verkan. Annars har du ju två månaders uppsägningstid, vilket inte verkar vara farligt mycket.

• Angie99

Väldigt konstigt kontrakt eftersom det står både "löper tillsvidare" och "prövotid". Gick du inte igenom det innan du skrev på? Jag hade pratat med hyresvärden och förklarat situationen. Sånt där brukar alltid gå att lösa.

Svar på tråden Hjälp med tolkning av hyreskontrakt!