• Lumo

Britax Max-way, Maxi-Cosi, Britax MT?

Min 3åring har både en Maxi cosi mobi o en MT (samma som på bilden ovan). Tyvärr måste jag säga att både maken o jag hatar MT, den är bänglig, svårknäppt bälte, dåliga axelband (för hårda), tjorvig att ta sig i o ur, vuxenbältet är i vägen (ja ni ser varför på bilden), stolen är hård att sitta i. Sonen är nu 102 cm o benen domnar jämt bort, han sitter nästan framåtlutad o har knapp plats för benen. Då är ändå stolen bakskjuten maximalt i vår Passat o jag som liten kvinna får knappt plats i framsätet. Så nej, jag är inte impad.

Maxi cosin är mycket bättre. Man sitter högt o bekvämt. Bra mjuka bälten, lätta att knäppa. Sover skönt o bakåtlutat. Känns rymligare i sittdelen. Funkade bra redan från 6 mån. Den börjar bli trång för benen med, men har hört att om man lyckas placera den i mittensätet o kilar fast den mellan sätena så får man rejält med plats (bäst i test läste jag). Hur man nu får in den i mitten, hehe...?! Vi ska testa flytta den nu o se om det funkar även med babyskyddet bredvid.
    Smaken är som baken vad gäller stolar, men eftersom jag haft båda dessa kan man inte låta bli att jämföra o reta sig på vissa brister. :)

Gällande att köpa vändbara stolar så rekommenderar man att man ändå köper riktig bältesstol istället. De väger hälften så mycket som en bilbarnsstol o denna vikt är tydligen jätteviktig då den vikten belastar barnet vid en krock.

På denna sida finns mycket intressant att läsa bloggen.fi/bilstolslotsen/
    :)

Svar på tråden Britax Max-way, Maxi-Cosi, Britax MT?