• NinaJournalist

Varför föda barn på sommaren?

Hej alla blivande mammor och mammor!
    Jag är reporter på tidningen Fokus. Jag vänder mig till er som fött/ska föda barn under sommaren. Var detta planerat? Varför är sommaren en bra period att föda barn under?
    Handlar det om att planera föräldraledigheten?

Vänligen,
    Nina
  • Svar på tråden Varför föda barn på sommaren?
  • Khaleesi

Varför föda på sommaren? Kan det vara dagens mest korkade fråga. För att man blev på smällen på hösten kanske?

Det är för övrigt ett helvete att vara höggravid i sommarhetta.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • j 3 n N y

Håller med om att frågeställningen är aningen knepig.

Jag har fött ett barn mitt i högsommaren 2010 och gick höggravid hela sommaren 2008. Detta planerades inte utan jag blev gravid efter 3-5 månaders försök. Har inte lidit av värmen utan njutit av svala kjolar, bad och flip-flops.

• NinaJournalist

hmm.. Kanske skulle formulerat mig lite mer exakt.
     Hela 1900-talet har flest barn fötts på våren. Men för några år sedan vände plötsligt siffrorna och flest barn föds i juli månad. Enligt statistiker är inte detta en slump, någonting borde ligga bakom förändringen men vad vet man inte.
    Därför frågar jag er mammor/blivande mammor om det ligger någon särskild tanke bakom att föda barn i juli?
    Allt fler planerar in när de vill skaffa barn så därför tänkte jag att man såg vissa fördelar med att föda barn under sommaren.

Vänligen,
    Nina

• KimPossible

Tja, jag födde på sommaren eftersom barnen behagade komma ut då. Glad

• NinaJournalist
    KimPossible skrev 2012-05-09 10:24:56 följande:
    Tja, jag födde på sommaren eftersom barnen behagade komma ut då. Glad
    Men var det planerat i förväg att du ville föda barn på sommaren av praktiska skäl?
  • Toboas
    NinaJournalist skrev 2012-05-09 10:26:40 följande:
    Men var det planerat i förväg att du ville föda barn på sommaren av praktiska skäl?
    Jag gissar att det är mest praktiskt att föda efter ungefär nio månader.
  • KimPossible
    NinaJournalist skrev 2012-05-09 10:26:40 följande:
    Haha, nej inte alls. Mina barn är p-pillerbarn.  

Jag känner nog ingen som planerat att bli gravid och föda en viss tid. Det fenomenet har jag bara stött på här på FL, alltså människor som sitter och räknar ut när de ska ha sex för att bli på smällen och föda barn en viss tid på året. Mycket märkligt, enligt mig.
  • NinaJournalist
    KimPossible skrev 2012-05-09 10:29:23 följande:
    Haha, nej inte alls. Mina barn är p-pillerbarn.  

Jag känner nog ingen som planerat att bli gravid och föda en viss tid. Det fenomenet har jag bara stött på här på FL, alltså människor som sitter och räknar ut när de ska ha sex för att bli på smällen och föda barn en viss tid på året. Mycket märkligt, enligt mig.
    Haha okej. Jag förstår. men tydligen finns de här människorna då. Varför tycker du att det är märkligt förresten?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

En fråga: Varför riktar sig den här frågan till "mammor/blivande mammor" istället för till "föräldrar"?

Nog för att kvinnan som är gravid tar "smällen" av att vara gravid men har det verkligen med planerande och dina följdfrågor att göra?

sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • KimPossible
    NinaJournalist skrev 2012-05-09 10:30:49 följande:
    Haha okej. Jag förstår. men tydligen finns de här människorna då. Varför tycker du att det är märkligt förresten?
    Varför det är märkligt? Mja, vill man ha barn så spelar det väl ingen roll vilken tid på året barnet kommer?

Det känns superkonstigt att sitta och planera "jaha, på lördag ska vi ha sex, för då har jag ägglossning och det passar bra om barnet föds i februari precis som din mamma" alternativt "nehej, vi kan ju inte ha sex NU! Då föds ju barnet i februari och får kanske dela födelsedag med moster Bärta!".

Tycker du själv det låter normalt?
Svar på tråden Varför föda barn på sommaren?