• Lunaluna

Historik på VP-konto?

Hej,
    Jag skulle behöva hjälp från någon som har koll på bankernas (framförallt sparbankerna och swedbanks) arkivsystem. Jag behöver få fram kontohistorik från ett avslutat VP-konto som min avlidne svärfar haft. Banken är mycket motsträvig och sammarbetar knappt. Han menar att det syns bara att kontot är tomt, sen inget mer. Jag tycker ju att man borde kunna få fram kontohistorik även på ett avslutat konto. Är det någon som har koll? tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Historik på VP-konto?
  • Zara10

Om banken säger att det inte går så är det nog så , däremot kan ni ju se på vanliga kontots kontoutdrag om överföringar/ försäljningar gått in på det kontot !

Är kontot avslutat o tomt så har det ju ingen betydelse hur det sett ut innan på det !

• Lunaluna

Saken är att det kanske finns värdepapper som inte tagits upp i arvet. vi behöver se om det är sålt i förskott eller överfört till annan bank.

• Zara10

Om kontot är tomt så är det ju tomt o då kan inget finnas att ärva ? O har han sålt så fanns ju dom pengarna på annat konto o har ändå tagits upp i arvet !

• Lunaluna

Fast det finns en misstanke om att det kan vara överfört till en annan bank. O då kan de finnas kvar, de ska inte falla ut förrän i höst enligt riksgälden.

• Zara10

Sånt kommer alltid juristen på vid ett dödsbo om inte så är det inget som ska räknas med. !

• Lunaluna

Fast bouppteckningen är redan gjord. ej av jurist utan av anhörig. så saker kan ha missat.

• Zara10

Förstår faktiskt inte varför man vill gräva i en sån sak efter om jag ska vara ärlig ! Sen får man väl inte göra det själv heller ?

• Lunaluna

Jodå, bouppteckningar är ganska vanligt att det görs av familjemedlemmar. med skatteverkets goda minne! Men om det finns pengar på "oupptäckta" konton så är det ju kul att de hittas?

• Zara10

Ja men pengar på ett konto ser alltid Skatteverket när bouppteckningen är inskickad o då tas det i alla fall upp !

• Lunaluna

Fast det stämmer ju inte. Skatteverket kontrollerar de uppgifter som finns upptagna i bouppteckningen, de går inte på en egen skattjakt.Men det känns som vi kommer ganska långt ifrån vad jag bad om hjälp om i trådstarten.

Är det någon som vet hur bankerna hanterar sina arkivuppgifter? Som privatperson är man ju skyldig att ha papper på sina affärer långt tillbaka i tiden, detsamma borde väl gälla banken?

Tacksam för hjälp!

• Zara10

Kolla deklarationer då ? Vp konto är ju aktier o säljs dom ska dom tas upp i deklaration ?

• Ckillen

Banken har mycket säkert arkiv. Men det är en process att få gräva i arkivet och hitta uppgifter. Gissar att inte vem som helst bara får knalla in och begära ut sådana uppgifter.

• Ckillen

Synd jag inte kunde vara till mer hjälp, men fråga någon kunnig på bouppteckningar om hur man ska göra.

• Kjell2
    Lunaluna skrev 2012-05-09 20:36:54 följande:
    Fast det stämmer ju inte. Skatteverket kontrollerar de uppgifter som finns upptagna i bouppteckningen, de går inte på en egen skattjakt.Men det känns som vi kommer ganska långt ifrån vad jag bad om hjälp om i trådstarten.

Är det någon som vet hur bankerna hanterar sina arkivuppgifter? Som privatperson är man ju skyldig att ha papper på sina affärer långt tillbaka i tiden, detsamma borde väl gälla banken?

Tacksam för hjälp!
    Banken har säkert uppgiftererna. Frågan är om du med tanke på banksekretessen får ut dem.

En väg du kan gå är att överklaga bouppteckningen och kräva en utomstånden boupptecknare för att göra om.
Svar på tråden Historik på VP-konto?