• bergan

20 månader säger mkt få ord

Min son är snart 21 månader och säger kanske bara 6ord. Hasn kan inte säga pappa fast vi har tränat typ sen han var mkt liten. När ska man börja bli orolig för talet?

• Svar på tråden 20 månader säger mkt få ord
  • oOMayaOo

Min son på 22 månader säger bara mamma, pappa, titta, blöja, nej och nåt enstaka ord till. Han pratar såklart hela tiden men det mesta är helt enkelt bara "svammel". Jag är inte orolig alls.

• Flickan och kråkan

De kollar talet vid 2,5-årskontrollen. Min äldsta sa "ingenting" förrän han var 2. Han hade 5 ord när han var 23 månader, sedan lossnade det. Vi har logopedkontakt idag (han är 4 år) för att han har svårigheter med uttalet/vissa ljud. Han har däremot ett rikt ordförråd, mycket god kognitiv förståelse och inga andra språksvårigheter. Det viktigaste är om de förstår. Vår stora förstod väldigt bra, han sa bara inget. Hade jag upplevt att han inte förstått hade jag gått vidare med det i den åldern.

• viseversa

Ingen av mina flickor pratade i den åldern. Nu får man inte tyst på dom istället=). Dom är 5 resp 3,5 år gamla!

• Zara10

På 18 mån kontrollen frågade läkaren om vår dotter sa 8-10 ord , vilket hon gör så jag antar att dom bör göra det ?
    Varför kollar dom då inte talet fören 2.5 år ?
    Yrade vår läkare ?

• bergan

Okej, då får vi se då vid 2,5kollen hur det står till med talet med lilleman

• viseversa
    Zara10 skrev 2012-05-09 20:15:20 följande:
    På 18 mån kontrollen frågade läkaren om vår dotter sa 8-10 ord , vilket hon gör så jag antar att dom bör göra det ?
    Yrade vår läkare ?
    Ja dom bör kunna det ja. Men långt ifrån alla barn kan det. Det behöver inte betyda att något är fel.
  • Zara10

Sant , alla är olika så klart men om dom bör göra det kan man ju tycka att det ät långt att vänta 1 år till nästa kontroll om dom inte kan det :)

• Flickan och kråkan
    Zara10 skrev 2012-05-09 20:15:20 följande:
    Yrade vår läkare ?
    De frågar om de säger 8-10 ord men går inte vidare med det om barnet inte gör det. Då måste det vara andra saker som också oroar, som förståelse etc. Vid 2,5 handlar det huvudsakligen om talt och språket och man blir remitterad vidare om det behövs. Vid 1,5 är det för tidigt. Normalspannet är så stort att det är fullt normalt med en 1,5-åring som inte säger 8-10 or. Min äldsta sa vid 1,5-årskontrollen mamma, babba, bä och ma (mjau=katt). Min yngsta pratade vid 1,5-årskontrollen i 4-ordsmeningar. De är idag 3 respektive 4 år och även om lillebror alltid pratat med så har han inte den förståelse och det språk storebror hade i samma ålder.
  • viseversa
    Zara10 skrev 2012-05-09 20:18:37 följande:
    Sant , alla är olika så klart men om dom bör göra det kan man ju tycka att det ät långt att vänta 1 år till nästa kontroll om dom inte kan det :)
    Oftast så kommer det ju förr eller senare ialalfall!
  • Mariohn

Huvudsaken är inte att de kan SÄGA ca 10 ord utan att de visar att de förstår dem. Min son sade mamma och pappa. Det var allt. Han pratade inget annat än bubbel och popp förrän han fyllde två. Då plötsligt bara trillade allt ur honom på löpande band. Idag är han 2,5 och har stavat sina första ord. Det släpper när det släpper ts

• Flickan och kråkan
    Mariohn skrev 2012-05-09 20:21:53 följande:
    Huvudsaken är inte att de kan SÄGA ca 10 ord utan att de visar att de förstår dem. Min son sade mamma och pappa. Det var allt. Han pratade inget annat än bubbel och popp förrän han fyllde två. Då plötsligt bara trillade allt ur honom på löpande band. Idag är han 2,5 och har stavat sina första ord. Det släpper när det släpper ts
    Nej, de ska förstå mycket mer i den ålder. 8-10 ord gäller just talet.
  • Mariohn
    Flickan och kråkan skrev 2012-05-09 20:46:09 följande:
    Nej, de ska förstå mycket mer i den ålder. 8-10 ord gäller just talet.
    Är det så? Min bvc-sköterska kanske bara försökte lugna mig, eller så förvrängde jag vad hon sade så att jag skulle slippa oroa mig
  • Zara10

Ja dom frågade ju om hon hämtade saken vi ber om o om hon kunde peka ut saker o förstod vad vi sa oxå så orden har nog bara med talet att göra

• Flickan och kråkan
    Mariohn skrev 2012-05-09 20:47:14 följande:
    Är det så? Min bvc-sköterska kanske bara försökte lugna mig, eller så förvrängde jag vad hon sade så att jag skulle slippa oroa mig
    Ja, det är faktiskt så . Däremot behöver det inte vara "rena" ord. "Ma" som min stora sa för katt räknas som ett ord exempelvis.
  • Mariohn
    Flickan och kråkan skrev 2012-05-09 20:54:24 följande:
    Ja, det är faktiskt så . Däremot behöver det inte vara "rena" ord. "Ma" som min stora sa för katt räknas som ett ord exempelvis.
    Du har helt rätt nu när jag tänker på det. Det min bvc-syrra sade var nog faktiskt att de ska kunna mellan 8 och 10 ord men det viktigaste är att de förstår än så länge. Och att orden gärna får vara deras egna bara det är ord de konsekvent använder så att de visar att de förstår hur och varför man använder språket. 
  • pao86

Min 19 mån son säger inga ord heller men förstår precis allt. Bvc tror att det kommer ta lite längre för honom eftersom vi pratar spanska och svenska med honom. Barn med fler språk brukar ofta dröja med talet :)

• Mercurialis

Mitt andra barn var drygt två år innan hans tal "lossnade". Han hade ett ordförråd på kanske 5-6 ord men konverserade en massa ändå, totalt obegripligt för omgivningen. Men så plötsligt började han säga flera nya ord per dag och nu, en månad senare, kommer det fler och fler treordsmeningar.

Jag var på utvecklingssamtal på förskolan tidigare i veckan och personalen där är inte orolig för hans tal. De sade att han är mycket tydlig i sin ordlösa konversation, så det råder ingen tvekan om vad han vill (ha), när han "säger" något. Han förstår vad som sägs till honom. På förskolan arbetar de mycket med att få honom att säga vad han vill ha, t ex "mjölk" vid maten, även om de redan har förstått honom utan att han använt ordet "mjölk".

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • bergan

Nu börjar ord komma från min son Glad

Svar på tråden 20 månader säger mkt få ord