• Anonym (mamma)

Har pappan någon rättighet att vara med på förlossningen?

Som rubriken lyder, Har pappan någon rättighet att vara med på förlossningen?

Vi  är inte tillsammans, bor inte ihop, men försöker vara vänner! 

Har han någon rättighet att vara med på förlossningen? om inte när är rimligt  att han hälsar på sin ny födda?

Är jag en hemsk människa om jag hellre ser att mina äldre barn kommer och hälsar på sitt nya syskon före pappan gör de?

• Svar på tråden Har pappan någon rättighet att vara med på förlossningen?
  • Anonym (................)

Alla gör som de vill, men hur kan du neka pappan att vara med om ni nu försöker vara vänner?

• Anonym

Nej, han har inte rätt att vara med på förlossningen om du inte vill.

• Anonym (nepp)

pappan har ingen som helst rätt att vara med på förlossningen. Du väljer själv vem du vill ha med dig. Men förslagsvis så kan du ju bestämma m pappan att du hör av dig när barnet är fött, så kan han komma och hälsa på direkt efter :)

• Anonym (mamma)

Vi försöker som sagt vara vänner..

Jo de skulle han säker kunna vara utanför men skulle känna mig så stressad utav de tror jag.
    Vill kunna ta de i lugn och ro.. 

• Anonym (mamma)

Okej då har jag koll på de!

Hur fungerar de här med 10 "pappa dagarna"  de dagarna kan väl min mamma också ta ut? Vem bestämmer vem som ska få ta ut de? Och hur tar man ut dom?

Faderskaps test hur lång tid tar de?  Och innan de är klart hur ska pappan träffa barnet då? 

• Anonym

Absolut inte! Det är du som ska föda och du väljer vilka som får vara med. Det logiska är ju att du väljer att ha med dig någon som du är trygg med och som kan fungera som ett stöd. Han har ingen rätt att komma till bb heller om du inte känner dig bekväm med det. Den tiden är till för att du ska ta igen dig. Men du väljer ju själv beroende på vilken sorts relation ni har och hur pass stark du känner dig. Men om ni ska ha en fungerande föräldrarelation 18 år framåt kan du ju vara schysst och låta honom träffa barnet relativt omgående, men bara om du själv orkar med det. Det är omtumlande att vara med om en förlossning och bli mamma och du behöver definitivt inga konfliktfyllda möten just då.

• Anonym (................)
    Anonym (mamma) skrev 2012-05-09 20:40:52 följande:
    Okej då har jag koll på de!

Hur fungerar de här med 10 "pappa dagarna"  de dagarna kan väl min mamma också ta ut? Vem bestämmer vem som ska få ta ut de? Och hur tar man ut dom?

Faderskaps test hur lång tid tar de?  Och innan de är klart hur ska pappan träffa barnet då? 

De 10 pappadagarna är endast för pappan, de kan inte du ta ut. Tar inte pappan ut de så brinner de inne.

Varför måste ni göra faderskapstest? Är du inte säker på vem som är pappan? Ni kan skriva gemensam vårdnad redan innan barnet föds.  
  • Azi
    Anonym (................) skrev 2012-05-09 20:49:00 följande:
    De 10 pappadagarna är endast för pappan, de kan inte du ta ut. Tar inte pappan ut de så brinner de inne.

Varför måste ni göra faderskapstest? Är du inte säker på vem som är pappan? Ni kan skriva gemensam vårdnad redan innan barnet föds.  
    Nej du har fel. De tio dagarna kan användas av andra. Exakt hur man går tillväga vet jag inte dock.

Kan någon annan än den andre föräldern ta ut tillfällig föräldrapenning vid barns födelse?
    Ja, i följande situationer:

- om det inte finns en annan förälder som har rätt till tillfällig föräldrapenning
    - om den gravida kvinnan är avliden
    - om den andre föräldern avstår från sin rätt till tillfällig föräldrapenning och det skulle vara oskäligt att inte låta honom eller henne avstå
    - om den andre föräldern inte kan använda sin rätt till tillfällig föräldrapenning eller
    - om den andre föräldern sannolikt inte kommer att använda sin rätt till tillfällig föräldrapenning på grund av besöksförbud eller liknande, eller på grund av andra särskilda omständigheter.

Svar på tråden Har pappan någon rättighet att vara med på förlossningen?