• Golddigga

    Vi med pigmentfläckar/Melasma!

    Jag skrev en tråd tidigare om att jag fått pigmentfläckar i ansiktet efter förlossningen och jag känner ett stort behov att få prata med folk i samma sits? det måste ju vara fler som fött barn nyss som går igenom samma sak. Jag mår fruktansvärt dåligt över detta och det går ut över mitt liv. Det känns som jag blivit solallergisk och det begränsar mig i ett normalt liv.

     Det började för mig när dotternv var en vecka och jag solade solarium en gång. Direkt efter upptäckte jag svagt grå fläckar på båda kinderna och överläpp. Började direkt skydda mig med solskydd 50 i ansiktet då jag snabbt förstod vad det var men inte att det var så svårt att bli av med det eller att jag alltid kommer dras med "skiten".
    På valborg för en vecka sedan var jag  ute normalt med mina barn och nu är dottern 2 mån, då märkte jag att fläclarna blivit lite mörkare och då var jag ute mellabn 11-15 på en promenad och i lekparken. Då bröt jag ihop! Jag kan inte ens vara ute!! Är oxå väldigt fåfäng som jobbar i butik och gillar smink och kläder och hatar när jag får en finne på "fel" ställe. Men det här känns nästan som ett straff. Jag gråter varje dag, flera gånger och tittar i spegeln om de blivit värre och när jag är ute i solen får jag se till att kika i spegeln att kepsen skuggar rätt i ansiktet. Ibland får jag vrida huvudet lite extra och gå snett om solen skiner på kinderna Det här går ut över min vardag. Sånt här ska jag inte behöva tänka på nu när jag har en liten som behöver all min tid.

    Ifredags var jag hos en hudterapuet och köpte de bästa propukterna som ska lugna pigmentet i hyn och även jämna ut dom. Men hjälper det? Det återstår att se och inte heller kan jag börja med några starkare produkter förrän i höst. Det är för jävligt!!! Och varför finns det ingen medicin mot det här????!!! Som det finns för allt annat

    Hur kan man leva med detta? Det är svårt att sminka över det oxå...

    Mina händer blir snabbt solbrända av att jag varit ute och gått med barnvagnen... Jag ammar och hoppas och ber till gud att det här försvinner av sig självt när jag slutar och hormonerna är normala. För det här mår jag riktigt, riktigt dåligt utav.

    Ni som är i samma sits och har samma behov att prata av sig, håll mig sällskap här...


     

  • Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!
  • Flickan och kråkan

    Jag fick också rejält med pigmentfläckar - på pannan, överläppen och kinder. Mina barn är numera 3 respektive 4 år och de har nästan helt försvunnit. Njut av ditt barn och njut av att vara mamma. Något vackrare finns inte.....med eller utan pigmentfläckar . Sedan är man lite känslig för mycket när man är nybliven mamma. Sänk kraven och skit i att hänga framför spegeln. Det finns viktigare saker i livet. OCH de försvinner med största sannolikhet, eller blir åtminstone mycket mycket mindre.

  • LadyLi

    Har samma skit som du. Hatar det och förstår din känsla. Dock har jag köpt en kräm nu som innehåller snigelslem från nätet...Ska se om det funkar..Det ska tydligen göra under..? Vi får väl se..
    Hade jag vetat om det här hade jag ALDRIG varit ute i solen när jag var gravid! Jag pressade inte ens..utan var mest i skuggan och fick skiten ändå..

  • Bullis01

    Hej!

    Fick också pigmentfläckar under tiden jag ammade under sommaren,på vissa försvinner dom efter ett tag men på vissa så sitter dom för alltid.Oftast bleks dom under höst o vinter halvåret om man då inte solar solarium så att säga,men på sommartid o om man solar så blir dom synliga igen.Det gäller verkligen och smörja in sig med solskydds kräm på sommaren för att inte förvärra dom fläckar man har och att inte få fler,eller hålla sig borta från solen. Jag tänker i alla fall aldrig mer sola solarium under tiden jag e gravid eller ammar,och lär ta det lugnt med sommaren o solen under grav o ammning.

    Vill också säga att jag har fått vita fläckar på min vänstra kind det började med bara typ en till två fläckar o sen kommit mer,jag ska till läkaren imorgon o få kollat detta o jag ber till gud om att det e hudsvamp o inte typ vittiligo eller andra hudförändringar. 

  • Golddigga

    Flickan och kråkan:

    du har så rätt men det är så svårt att bara släppa det. Jag har ingen kontroll över det och det är så jobbigt. Det känns som jag redan nu vill börja jobba då vet jag att solen inte kommer åt mig och är det som värst när man har semester under en månad på sommaren. Nu är man utsatt under en längre tid när jag är mammaledig. Sjukt att jag tänker så, vill bara njuta av sommaren om min dotter men hållet på och bli deppig.

    Värst är skuggan på överläppen! Och man ser verkligen smutsig ut gjorde du något speciellt åt det? Undvek du sol? Hade du keps? Solskydd? Krämer?

  • ElectroDiva

    jag har inte fått pigmentfläckar i samband med graviditet/förlossning.

    Men under tonåren fick jag en pigmentfläck på halsen, typ halva halsen, väldigt mörk, gick inte att missa.

    skämdes som en tok när folk påpekade att jag var smutsig på halsen...

    Jag skrubbade den ganska ofta och med tiden så blev den mer diskret, nu syns den knappt 

  • Golddigga

    Lady Li: var det länge sen du fick dina fläckar? Vart har du dom? Usch vilket elände det är!! Själv var jag nojjig över att få bristningar, degmage eller svårt att gå ner gravkilona. Nu hade jag tagit alla dom 3 sakerna för de jan man dölja eller göra nåt åt det berätta om krämen funkar.

    Jag kommer gå på syror så snart jag kan i höst.

  • Golddigga

    Bullis: vart gick du dina pigmentfläckar? Har du kvar dom?
    För mig gör det inget om jag aldrig får sola ansiktet. Men jag vill kunna vara ute normalt i solen med solskydd och att fläckarna inte blir värre. Nu verkar de vars hyper ettriga.. De kanske lugnar ner sig lie när jag slutar amma...tur jag inte är någon lång-ammare..

  • Flickan och kråkan
    Golddigga skrev 2012-05-09 21:05:16 följande:
    Flickan och kråkan:

    du har så rätt men det är så svårt att bara släppa det. Jag har ingen kontroll över det och det är så jobbigt. Det känns som jag redan nu vill börja jobba då vet jag att solen inte kommer åt mig och är det som värst när man har semester under en månad på sommaren. Nu är man utsatt under en längre tid när jag är mammaledig. Sjukt att jag tänker så, vill bara njuta av sommaren om min dotter men hållet på och bli deppig.

    Värst är skuggan på överläppen! Och man ser verkligen smutsig ut gjorde du något speciellt åt det? Undvek du sol? Hade du keps? Solskydd? Krämer?
    Nej, jag gjorde inget speciellt. Försökte undvika mitt-på-dagen-sol (spädbarn ska ju helst inte vara i solen ändå), men när lillebror föddes så hade jag en 1,5-åring också så vi var ute massor....och året efter var jag hemma med 1-åring + 2,5-åring. Vi var ute jämnt. ingen jättehöjdare för huden antar jag, men prioriterar annorlunda numera helt enkelt. Har en 3- och 4-åring här hemma nu. Vill vara ute mycket med dem.
  • Golddigga

    Flickan och kråkan:

    Jag har ju en 5 åring oxå som jag är ute mycket med..och jag känner mig nästan rädd för solen. Kör keps varje dag om det är soligt.

    Skönt att prata med fler i samma sits.. Och jag måste sänka kraven men jag är jobbigt fåfäng.

    Egentligen skiter jag i att jag har fläckar bara jag kan dölja dom och det är ju det dom är så svårt.. Ibland framhäver man nästan dom ännu mer..:/(

  • Golddigga

    Flickan och kråkan: var det aldrig någon som kommenterade fläckarna? Jag menar man ser ju smutsig ut och det är inte kul när det ser ut som en mustasch heller. Jag skäms

Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!