• Golddigga

Vi med pigmentfläckar/Melasma!

Jag skrev en tråd tidigare om att jag fått pigmentfläckar i ansiktet efter förlossningen och jag känner ett stort behov att få prata med folk i samma sits? det måste ju vara fler som fött barn nyss som går igenom samma sak. Jag mår fruktansvärt dåligt över detta och det går ut över mitt liv. Det känns som jag blivit solallergisk och det begränsar mig i ett normalt liv.

Det började för mig när dotternv var en vecka och jag solade solarium en gång. Direkt efter upptäckte jag svagt grå fläckar på båda kinderna och överläpp. Började direkt skydda mig med solskydd 50 i ansiktet då jag snabbt förstod vad det var men inte att det var så svårt att bli av med det eller att jag alltid kommer dras med "skiten".
    På valborg för en vecka sedan var jag  ute normalt med mina barn och nu är dottern 2 mån, då märkte jag att fläclarna blivit lite mörkare och då var jag ute mellabn 11-15 på en promenad och i lekparken. Då bröt jag ihop! Jag kan inte ens vara ute!! Är oxå väldigt fåfäng som jobbar i butik och gillar smink och kläder och hatar när jag får en finne på "fel" ställe. Men det här känns nästan som ett straff. Jag gråter varje dag, flera gånger och tittar i spegeln om de blivit värre och när jag är ute i solen får jag se till att kika i spegeln att kepsen skuggar rätt i ansiktet. Ibland får jag vrida huvudet lite extra och gå snett om solen skiner på kinderna Det här går ut över min vardag. Sånt här ska jag inte behöva tänka på nu när jag har en liten som behöver all min tid.

Ifredags var jag hos en hudterapuet och köpte de bästa propukterna som ska lugna pigmentet i hyn och även jämna ut dom. Men hjälper det? Det återstår att se och inte heller kan jag börja med några starkare produkter förrän i höst. Det är för jävligt!!! Och varför finns det ingen medicin mot det här????!!! Som det finns för allt annat

Hur kan man leva med detta? Det är svårt att sminka över det oxå...

Mina händer blir snabbt solbrända av att jag varit ute och gått med barnvagnen... Jag ammar och hoppas och ber till gud att det här försvinner av sig självt när jag slutar och hormonerna är normala. För det här mår jag riktigt, riktigt dåligt utav.

Ni som är i samma sits och har samma behov att prata av sig, håll mig sällskap här...

• Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!
  • Golddigga

Jag använder produkter från Md formulations och priori just nu. Sen finns det priori-pensling. Om det inte hjälper ska jag göra en spotpeeling. Börja med med mildaste innan man går på laser. Jag kommer inte göra laser. Har en vän som gjort det och det blev mycket värre efter det

• Knyttet0

Vet du något om Yellow peeling?

• Golddigga

Ingen aning faktiskt. Det finns då många olika behandlingar och det är det som är så jobbigt! Det är inte som när man får högt blidtryck tex. Då får man en medicin och den hjälper. Här är det så stort utbud att man inte vet vad som är bäst. Och. Vissa behandlingar fungerar bättre än på andra..

• ciia

Jag lider oxå av detta sen 4 år tillbaka. Det kom redan innan jag blev gravid med sonen 2010 och under graviditeten blev det 100 gånger värre. Det bleknar på vintern och kommer fram på sommaren, trots spf 50 i ansiktet varje dag. Nu är jag gravid igen och det ser rent ut sagt för j**ligt ut!

Har testat blekande produkter från både md och andra märken - men resultatet blev istället en tunn känslig hud som reagerade med akneutbrott. Fläckarna blev dock bättre. HAr dock ej testat kemisk peeling eller laser.

Men jag, precis som du TS är väligt fåfäng och vill ha en snygg makeup varje dag. Pest eller kolera, men jag valde tillslut fläckarna framför de äckliga finnarna. Jag har hela pannan och kinderna fulla av gråbruna flak. Min förut felfria persikohy är som bortblåst. Dock tycker jag att mineralfoundation (id) täcker bättre än vanlig foundation i cremeform.

• Golddigga

Ciia: ja det är jobbigt med dessa envisa fläckar! och jag såg en kvinna med acne och vitligo i ansiktet. Det var riktigt "synd" om henne. Då tänkte jag, mitt är som sagt inte ens i närheten om man jämför med henne Och min omgivning ser inte ens mina fläckarna. Och om jag klarar mig bra i år så borde de ju inte bli sämre om jag skyddar mig mot solen på samma sätt som jag gör nu. Eller hur?

Jag ska beställa ett täckande smink från dermablend som döljer tatueringar, ärr, acne etc. Då kanske jag kan täcka fläckarna för med vanligt smink lyser det igenom..

• ciia

Ja, man får alltid sätta allt i perspektiv, även om det är svårt.
    Att skydda ansiktet hjälper långt. Hög solfaktor och hatt/keps sommartid. På vintern har vi ju inte mkt sol här, så då går iaf mina fläckar tillbaka och syns minimalt, tack o lov.

Svårt att säga om det kan bli värre framöver för dig... Mitt har iaf inte blivit bättre, utan just snarare tvärtom med åren. Jag har alltid spf 50 men visst är jag ute o går i solen då o då utan keps. Men jag solar aldrig ansiktet med flit.

Det känns som att fläckarna har bytt plats lite oxå. I år har jag fått fläckar på ena kinden, det har jag aldrig haft förut. Däremot är allt från överläppen borta. Mitt svåraste parti sitter helt klart i pannan.

Uppdatera mig gärna hur du upplevde Dermablends smink!

• Knyttet0

Mina fläckar byter oxå plats... Under senaste graviditeten fick jag även vita fläckar, dem e lättare att täcka dock... tjejer vart köpte ni era blekkrämer?

• Golddigga

Idag beställde jag sminket från dermablend. Så säkert nästa vecka kommer den. Fick tipset av en vän som oxå har melasma och hon har även nyss varit utomlands så hennes fläckar syns tydligt nu och hon kunde dölja duna fläckar jättebra. Jag uppdaterar er

Jag har kontakt med em hudterapeut som jag litar på då min kille har gått på massage hos henne i 10 år. Det är viktigt för visst finns det många som bara vill sälja eller faktiskt gör fel, tyvärr.

• Golddigga

Ciia: när fick du fläckar på överläppen? Var det efter förlossningen? När försvann den? Det är ju den som är jobbigast

• trossan

Golddigga- vilka produkter mer exakt använder du från md och priori?

Jag är gravid nu och har hemska fläckar. Skiter ganska mycket i den stora trekantiga i pannan men är helt mörk om överläppen så det ser ut som en hitlermustach!

Använder spf 50 sen i våras då fläckarna började synas lite men det har inte hjälpt de har bara blivit allt mörkare. Kan inte sminka över alls. I vecka 37 nu.

Provat cliniques anti spot crème och dr hauschkas men det verkar ju inte hjälpa.

Ser fram emot hösten och se hur det utvecklar sig, men jag vill ju kunna åka på solsemester även på vintern, samt inte bli hitler varje sommar!! :( :( :(

Ska gå t hudläkare i höst och höra om de där andra krämerna ni nämnt också.

Svar på tråden Vi med pigmentfläckar/Melasma!