Vinteranken - helt fel resonerat menar jag. Om en man är föräldraledig så säger man ju att han lärt sig o utvecklats massor. Så varför har man inte det även som kvinna? Varför talar du ner dig själv (gissar att du är kvinna, en man skulle aldrig tala ner sig så) o kvinnorna runtomkring?
Lagligt sett ska du ju inte diskrimineras av din föräldraledighet. Det brukar innebära att du ska ha samma ökning som du tex fick förra året, i alla fall om företaget inte är påväg ner i svacka eller det är kommande lågkonjunktur. Annars ska du ha snittet av vad som ges på företaget, om inte chefen kan motivera det på ett väldigt bra sätt.
Är själv kvinna inom it-konsultbranchen o vi har sk individuell lönesättning. Om man skulle resonera som du skulle jag med 2 barn o ledighet på lite över 1år/barn halka efter många tusenlappar (kanske 3års ökning) o på vilket sätt gynnar det företaget? Det gör bara att jag byter jobb o plötsligt har de förlorat massor (bra medarbetare, rekryteringskostnader o nya högre löner?!).
Så ts, stå på dig! Kolla statistik på facket o ta gärna med den dit så har du något att peka på om du mot förmodan blir översprungen! Vill du vara riktigt kaxig om chefen ger skambud kan du googla rätt på arbetslagarna som säger detta (minns inte vilken det är tyvärr), skriv ut o ta med o visa för chefen samt fråga hur han/hon resonerar om den o om han tycker att han följer den?! Acceptera inte ev värdelösa bud utan be då att få återkomma efter du talat med facket/fackklubb. Lycka till o berätta gärna hur det går.
Just ja, borde vara dags för mig ned snart att förhandla... Gulp... Själv har jag ny chef som knappt känner mig varför det blir ännu svårare.
/fd ordförande i fackklubb som skött löneprocess för 200 pers och nu är föräldraledig. ;)