• GashH

Föräldraledig och lönesamtal

Hej!
    Har varit mammaledig sedan april 2011, har stämt träff med chefen
    imorgon för att få veta hur mycket jag ska få i lönehöjning.

Jag vet att jag har rätt att få lönehöjning men kommer säkert få väldigt lite.

Har ju inte presterat så mycket eftersom jag varit mammaledig.  
    Och om chefen kommer med just det argumentet, vad ska jag säga då?

Vill gärna ha hjälp med argument!!      

• Svar på tråden Föräldraledig och lönesamtal
  • Kajee

Jag måste säga att jag känner att det är svårt att hjälpa dig med argument. Det enda jag kan tänka mig är inflationen, men det är inget bra argument i en löneförhandling. Den påverkar alla och är inte ett specifikt argument just för dig. Saken är ju ändå den att en löneförhöjning oftast bygger just på personlig prestation och/eller resultat. Sånt är, precis som du påpekar, i det närmaste obefintliga om man har varit mammaledig.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Sorbus

En anställd får inte förfördelas på grund av föräldraledighet. På min arbetsplats gör man därför så att man får ett påslag som motsvarar medelökningen på företaget om man varit föräldraledig så länge att inte finns någon bedömning som kan ligga till grund för lönesättningen.

• Vinterankan

Det beror ju på vilket yrke man har. Precis som Sorbus säger så får man inte förfördelas men om man har en väldigt individuell lönesättning i en kunskapsinriktad bransch så skulle det vara hemskt orättvist om en som är föräldraledig får mer än sådana som är där och arbetar. Jag arbetar tex inom it och på min löneförhandling när jag precis kommit tillbaka till arbetet efter ett års frånvaro så fanns det ju ingenting som motiverade att jag skulle få en speciellt bra löneökning. Utöver att jag inte hade presterat någonting alls sedan förra förhandlingen så hade jag till skillnad från mina kolleger inte heller utvecklats någonting. Däremot så hade jag missat släpper av en ny version av systemet och låg egentligen hopplöst efter samtidigt som en del saker trots mitt extrema minne ändå hade fallit bort. Så totalt sett så var jag faktiskt "sämre medarbetare" på den löneförhandlingen än den som gjordes året innan och då är det ju såklart svårt för både mig och chefen att motivera att jag ska få snittökningen eller högre.

• Lumo

Vinteranken - helt fel resonerat menar jag. Om en man är föräldraledig så säger man ju att han lärt sig o utvecklats massor. Så varför har man inte det även som kvinna? Varför talar du ner dig själv (gissar att du är kvinna, en man skulle aldrig tala ner sig så) o kvinnorna runtomkring?

Lagligt sett ska du ju inte diskrimineras av din föräldraledighet. Det brukar innebära att du ska ha samma ökning som du tex fick förra året, i alla fall om företaget inte är påväg ner i svacka eller det är kommande lågkonjunktur. Annars ska du ha snittet av vad som ges på företaget, om inte chefen kan motivera det på ett väldigt bra sätt.

Är själv kvinna inom it-konsultbranchen o vi har sk individuell lönesättning. Om man skulle resonera som du skulle jag med 2 barn o ledighet på lite över 1år/barn halka efter många tusenlappar (kanske 3års ökning) o på vilket sätt gynnar det företaget? Det gör bara att jag byter jobb o plötsligt har de förlorat massor (bra medarbetare, rekryteringskostnader o nya högre löner?!).

Så ts, stå på dig! Kolla statistik på facket o ta gärna med den dit så har du något att peka på om du mot förmodan blir översprungen! Vill du vara riktigt kaxig om chefen ger skambud kan du googla rätt på arbetslagarna som säger detta (minns inte vilken det är tyvärr), skriv ut o ta med o visa för chefen samt fråga hur han/hon resonerar om den o om han tycker att han följer den?! Acceptera inte ev värdelösa bud utan be då att få återkomma efter du talat med facket/fackklubb. Lycka till o berätta gärna hur det går.

Just ja, borde vara dags för mig ned snart att förhandla... Gulp... Själv har jag ny chef som knappt känner mig varför det blir ännu svårare.

/fd ordförande i fackklubb som skött löneprocess för 200 pers och nu är föräldraledig. ;)

• GashH

Hej!
    Min chef är också ny, hon började 1 månad efter att jag blev mammaledig.
    Så det gjorde det hela ännu svårare.

Men jag fick 350 kr i ökning. Inte så mkt att göra åt tydligen.    

Svar på tråden Föräldraledig och lönesamtal