Sova i stor säng och potträning
Hej,
Jag har ett barn som fyller två alldeles snart. vi har ett syskon på väg som kommer om ca 1,5 månader.
Vi har tidigare gjort försök på att lägga henne i en vanlig säng och det gick bra ett tag men vi var tvugna att ligga där eller sitta bredvid. Men sen när vi försökte flytta ut så springer hon bara upp hela tiden så då gick vi tillbaka till spjälsäng ett tag till och så har hon fått välja var hon vill sova för det mesta o innan valde hon nästan alltid spjälsägnen nu har det varit stora sängen för att hon har blivit svårare att lägga överhuvudtaget. Det är skrik först och sen tar det längre tid innan hon somnar. Har försökt med stora sängen och med att jag då skulle sitta bredvid för att flytta ut sen men jag hinner ju inte ens lägga henne så är hon upp igen så hinner aldrig ens sätta mig ner. O hon vill att jag ska gå ut för att hon ska kunna gå upp och öppna dörren och ropa. Har du några tips på hur vi kan få henne att börja sova i stora sängen? Eller ska vi vänta längre med det med tanke på syskon och sen har vi även bytt dagis till henne nyligen?
Andra problemet vi har är att blöjan åker av varje morgon och oftast på kvällen med i sängen (vilket resulterar i en del morgnar o kvällar med kiss i sängen) och även på dagen tar hon av den ibland och vill ha en ny (den behöver inte alls vara jättekissig). Så detta tänker jag att vi måste pottträna. Vi har en toasits som hon gillar att sitta på och har gjort lite då och då senaste månaderna, men ännu har inget kommit ut när hon sitter där. Jag har ingen aning om när hon ska kissa eller bajsa. När hon bajsar säger hon till när hon gör det men inte innan. Kissa säger hon aldrig. Vad ska vi göra för att få henne att säga till när hon ska kissa och förstå att hon inte får ta av blöjan hela tiden? Funderar på om jag ska köpa en potta också...tror du det kan vara bättre? Tycker det ser ut som hon inte sitter jättebekvämt på sitsen, fast jag hon tycker det är kul att se ner i toan och kasta papper. Sen ska man ju även lära tjejer att torka rätt och det tycker jag är svårt med, hon är ju så liten.
En tredje fråga. Jag är mest orolig för att inte hon ska få nog mycket av oss föräldrar när syskon kommer. Tycker du att hon ska gå kvar på dagis efter liten har kommit eller vara hemma hos oss hela tiden (så länge pappa är hemma sen får hon börja på dagis deltid)? finns det något man ska tänka på när syskon kommer? vi har försökt prata lite om det men jag tror inte hon förstår det.
Tack!!