• Anonym (hur ska vi göra?)

Sova i stor säng och potträning

Hej,

Jag har ett barn som fyller två alldeles snart. vi har ett syskon på väg som kommer om ca 1,5 månader. 

Vi har tidigare gjort försök på att lägga henne i en vanlig säng och det gick bra ett tag men vi var tvugna att ligga där eller sitta bredvid. Men sen när vi försökte flytta ut så springer hon bara upp hela tiden så då gick vi tillbaka till spjälsäng ett tag till och så har hon fått välja var hon vill sova för det mesta o innan valde hon nästan alltid spjälsägnen nu har det varit stora sängen för att hon har blivit svårare att lägga överhuvudtaget. Det är skrik först och sen tar det längre tid innan hon somnar. Har försökt med stora sängen och med att jag då skulle sitta bredvid för att flytta ut sen men jag hinner ju inte ens lägga henne så är hon upp igen så hinner aldrig ens sätta mig ner. O hon vill att jag ska gå ut för att hon ska kunna gå upp och öppna dörren och ropa. Har du några tips på hur vi kan få henne att börja sova i stora sängen? Eller ska vi vänta längre med det med tanke på syskon och sen har vi även bytt dagis till henne nyligen?

Andra problemet vi har är att blöjan åker av varje morgon och oftast på kvällen med i sängen (vilket resulterar i en del morgnar o kvällar med kiss i sängen) och även på dagen tar hon av den ibland och vill ha en ny (den behöver inte alls vara jättekissig). Så detta tänker jag att vi måste pottträna. Vi har en toasits som hon gillar att sitta på och har gjort lite då och då senaste månaderna, men ännu har inget kommit ut när hon sitter där. Jag har ingen aning om när hon ska kissa eller bajsa. När hon bajsar säger hon till när hon gör det men inte innan. Kissa säger hon aldrig. Vad ska vi göra för att få henne att säga till när hon ska kissa och förstå att hon inte får ta av blöjan hela tiden? Funderar på om jag ska köpa en potta också...tror du det kan vara bättre? Tycker det ser ut som hon inte sitter jättebekvämt på sitsen, fast jag hon tycker det är kul att se ner i toan och kasta papper. Sen ska man ju även lära tjejer att torka rätt och det tycker jag är svårt med, hon är ju så liten. 

En tredje fråga. Jag är mest orolig för att inte hon ska få nog mycket av oss föräldrar när syskon kommer. Tycker du att hon ska gå kvar på dagis efter liten har kommit eller vara hemma hos oss hela tiden (så länge pappa är hemma sen får hon börja på dagis deltid)? finns det något man ska tänka på när syskon kommer? vi har försökt prata lite om det men jag tror inte hon förstår det.

Tack!!     

• Svar på tråden Sova i stor säng och potträning
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det är alldeles uppenbart så att ni redan betraktar er snart 2-åriga dotter som större än hon är. Detta kan vara en önskan, eftersom ni snart får ett nytt barn, men det gör inte två-åringen till mer än en tvååring för det.
    En 2-åring bör inte få välja vilken säng hon ska sova i. Eftersom hon springer upp när hon ligger i stor säng tycker jag att ni ska fortsätta att ha henne i spjälsäng tills hon lärt sig somna utan för mycket ståhej på kvällen. Utforma tydliga vanor, men det är ni som bestämmer när och var hon ska ligga.
    När det gäller kiss och bajs är hon uppenbart i den ålder då hon börjar reagera på detta utan att ha kontroll över det. Det är så barn lär sig. Först säger de till när de har kissat eller bajsat. Sen säger de till medan de håller på och till sist säger de till innan. Men där är inte er dotter än. Att hon tar av blöjan är ju ett tecken på att hon känner att hon kissat. Så ni kan bara fortsätta att ihärdigt sätta på den tills hon börjar säga till strax innan. Detta behöver inte vara fråga om så lång tid.
    Frågan om hon ska vara hemma från dagis när syskonet är fött kan ni som ni märkt överhuvudtaget inte diskutera med henne. Förslagsvis är hon hemma den första korta tiden när även pappa är hemma. Sedan mår hon säkert bäst av att vara på dagis några timmar om dagen för att få lite stimulans och slippa konkurrera om mammas tid. Se också till att hon får så mycket uppmärksamhet som det är möjligt den tid hon är med er .
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

• Anonym (hur ska vi göra?)

Tack för ditt svar!

Tja vi har flera kompisar till henne som sovit i stor säng sedan länge och hon fastande ofta med fötterna i spjälorna så tänkte det kunde funka med stor säng (gick bra på madrass över julen på semestern). Sen har vi väl varit bortskämda för nattningarna har varit väldigt lugna och lätta till 90% av gångerna. Innan februari så la vi henne i sängen med välling. Hon drack den och sen somnade hon själv. Så har det varit sen hon var 5 veckor med några få undantagsperioder. Men sen var vi på semester i februari (och då sov i vanlig säng med mig och var svåra nattningar) har läggningarna varit väldigt långa. Hon kan vara jättetrött innan och sitter och tittar lite tecknat men såfort hon kommer i säng så blir hon pigg och härjar runt i sängen. Har testat flytta vällingen till soffan innan läggning för tänkte om det var det som gjorde henne pigg. Vi har även på hennes egen begäran börjat läsa en bok i sängen (vilket hade varit mycket mysigare för mig i en vanlig säng istället för att sitta nerböjd över sängen nu Skrattande). Jag har testat lägga senare och sova mindre på dagen (hon har börjat vara svår där ibland också och inte vilja sova alls) men inget verkar hjälpa. Sover hon inte alls på dagen så slocknar hon oftast vid middagstid och det gör ju inte saken bättre så sova måste hon fortfarande. Hon kan få sova kvar i spjälsängen så länge hon behöver men har du något tips på hur vi kan få lättare läggningar igen? Hon hoppar runt i sängen och tar av blöjan hela tiden, antagligen för hon vet vi kommer in då (efter första gången då det är kiss i den). Jag tänkte att det skulle bli bättre om jag var fast med hur det ska vara för det har alltid funkat förr men det har aldrig hållt på så här länge utan kanske en vecka med tjafs o jag fast i hur det ska vara o sen har det blivit bättre. Hon bara fortsätter att vara svår att lägga, tar minst en timma varje kväll nu mot ca 10 min innan. Jag är inte för att låta henne stå själv och bara skrika utan går in och frågar vad hon vill och lägger ner henne och säger god natt. Tycker det funkar bättre. Inte alltid hon skriker ledsen heller utan bara tar av blöjan och ropar på mamma eller pappa eller ligger och sparkar.

Hur vet vi när hon är redo för att byta till den större sängen?

Ok då väntar vi på att hon säger till innan och då får hon gå på pottan. Hon testar sitta på potta eller toa nästan varje dag för hon vill det själv och tycker det är kul men än så har det inte kommit något när hon suttit där så vi fortsätter som jag tänkt, hon får testa när hon vill o sen kommer det tillslut ingen stress. Hon har blivit bättre redan på att inte ta av den på dagarna nu är det bara kvällen som hon håller på och det är väl uppmärksamhet. Jag själv har ingen stress med att hon ska bli torr eller så utan mer att jag tänkte att det var dags eftersom hon börjar ta av sig själv men har ingen aning om hur man pottränar. Eller måste man det alls eller kan jag köra på bara med att hon får gå när hon vill och sen en dag så kommer hon själv att säga till och gå dit. Måste man hålla på med utan blöja o låta dem kissa i byxan o sådant?

Svar på tråden Sova i stor säng och potträning