Bedragen - hur hanterar jag smärtan och osäkerheten?
Det här blir nog långt. Förstår om ingen orkar läsa, men jag känner för att skrika och måste bara få lite saker ur mig. Jag vet inte riktigt hur jag ska börja så jag kastar det väl ur mig på en gång. Min flickvän har varit otrogen. Vi har varit tillsammans länge. En riktig tonårsförälskelse som sedan aldrig tog slut. En sådana kärlek och ett förhållande som vissa, åtminstone i början, förkastar som ungdomlig naivitet. Men jag har alltid försökt leva i nuet och funnit ett lugn i att leva med någon som gör att jag inte varit rädd för framtiden. Jag har älskat henne sedan dess och älskar henne fortfarande.
Men nu stormar känslorna. Hon var otrogen med en arbetskamrat. De har haft ett förhållande som till slut blev mer eller mindre fysiskt. Hon har berättat om känslan av det förbjudna. Pirret. Allt annat försvann. När hon berättar så blir hennes blick tom. Hon påstår att hon aldrig sett sig som en sådan som är otrogen. Jag tror hon är rädd för sig själv och den smärta hon åsamkat mig. Jag tror det blev verkligt klart för henne först när det uppdagades och det blev nog ett jobbigt uppvaknande. När jag fick veta kändes det ungefär så som jag föreställer mig att få en kniv långsamt inborrad i hjärtat. Det är galet vilka fysiska reaktioner ens kropp kan skapa av rena känslor. När jag minst anar det dyker det upp bilder av henne tillsammans med honom. Det blir ett smärtsamt känslokaos i kroppen som jag aldrig tidigare känt. Mitt ben börjar skaka som i något desperat försök att få ut ångesten. Musklerna i mitt ansikte spänns åt samtidigt som blicken vandrar planlöst.
Jag har alltid försökt förstå varför människor gör som de gör innan jag avvisar dem. Förstå, men inte rättfärdiga. Det senaste året har varit kämpigt. Vi befinner oss båda i en period av livet då mycket är på väg att förändras, så som det blir med jämna mellanrum. Hon har haft mer eller mindre ångest de senaste månaderna vilket vi har pratat en del om. Hon har pratat om att söka hjälp för att kunna kontrollera det, men det är som det är med sådant. Det är lätt att skjuta upp det till morgondagen. Och gör man det inbillar jag mig att det är lätt att det kanaliseras på annat vis. Jag fick också fått en släng av molande ångest. Några händelser förra året ledde till att min tillit till människor i största allmänhet sattes på prov. Vi har försökt hjälpa varandra. Stötta och resa varandra. Men det har inte varit tillräckligt. Det är många små saker som jag ser klart nu som kunde gjorts annorlunda, av båda två. Mer bekräftelse i vardagen, att faktiskt berätta om den kärlek man känner. Det är fan att det ska behövas något sådant här för att skapa den insikten.
Känslorna just nu är minst sagt irrationella. Å ena sidan hatar jag det hon gjort. Jag hatar den fysiska smärta som sveket skapar. Jag hatar min känsla av otillräcklighet och osäkerhet. Men samtidigt vill jag inget hellre än att hon håller om mig när jag känner så. Jag älskar henne och saknar henne något otroligt så fort vi är från varandra. Jag berättar om hur jag känner och jag vill att hon tröstar mig. Det är en märklig känsla att tröstas av och ligga i famnen hos den som svikit en. Att känna ett hat mot det hon gjort men älska henne.
Vi har båda sagt att vi vill försöka. Vi har lovat varandra att, oavsett hur det blir med oss, inte låta den andra falla. Jag tror att det mesta kan förlåtas. Jag inser att vi människor inte är felfria och jag tror att man måste klara av att bli sårad och kunna förlåta för att inte leva ett ensamt liv. Jag vet också att alla inte håller med om detta. Vissa förstår inte min syn på förlåtelse. Ibland inbillar jag mig att folk ser det som svaghet. Som en feghet att inte våga säga ifrån. Och i vissa stunder känner jag så också och då mår jag skit.
Är det någon som varit med om något liknande som kände likadant och lyckades ta sig igenom det? Jag tror jag behöver lite stöttande ord. Har någon tips på hur man kan hantera smärtan och osäkerheten?
Så. Färdig.