• Anonym (Hjälp)

Ska på intervju imorgon!

Och jag är sååå nervös! Finns det något jag absolut inte bör göra och något jag absolut inte får missa att göra? Alla tips är välkomna! Lugna mig...det är inte så läskigt ändå va?

• Svar på tråden Ska på intervju imorgon!
  • Kjell2
    Anonym (Hjälp) skrev 2012-05-10 13:29:29 följande:
    Och jag är sååå nervös! Finns det något jag absolut inte bör göra och något jag absolut inte får missa att göra? Alla tips är välkomna! Lugna mig...det är inte så läskigt ändå va?
    Inte:
    Komma försent
    Glömma saker de vill att du ska ta med

Försök göra:
    Läsa på om jobbet och företaget
    Förbered egna frågor
    Fråga hur processen ser ut och när du kan vänta på besked.
  • Anonym

Nej då du klarar dig fint. Som arbetsgivare tycker jag att det ger ett bra intryck att ha ordning på sina papper om du ska ha med sådant? Dvs att betyg och tidigare arbetsgivar intyg ligger i ordning i en mapp ... Jag tycker också att det är bra om man har läst på om mitt företag och kan ge skäl till varför man vill jobba med oss.. typ bra teamwork, eller intressant arbetsuppgifter, miljöprofil eller vad det kan vara som gör att du vill ha jobbet. Ett tips kan vara att du visar dig nyfiken på hur just det här företaget fungerar, hur ser dom på den arbetsuppgift du söker, utifrån det kan du sen lägga upp pratet om din kompetens och hur det skulle passa jobbet. Men inte ljuga Lycka till!

• Vitamin

Äsch, det är klart att det är pirrigt att gå på intervju, men kul också!
    Och även om man inte får jobbet så är det bra att träna på intervjusituationen.

Som sagt kom inte för sent, och inte för tidigt, kom i tid! Hel och ren och "rätt" klädd. Stäng av mobilen!
    Ta i hand lagom handfast, presentera dig med hela namnet, se på dem du pratar med.
    Tacka ja till kaffe om det erbjuds. (men jag skulle undvika att äta något)

Svara utförligt på frågor, men pladdra inte på för att fylla ut med en massa ord.

De brukar alltid fråga vad din svaga sida är eller om du anser att du har någon negativ egenskap.
    Säg inte typ morgontrött, tänk ut nåt bättre.

Och ta reda på så mycket du kan om arbetsplatsen så du kan ställa någon relevant fråga, när de frågar om du undrar något.

• Anonym

Och ett mini tips .. tacka ja till kaffe om dom frågar, det är en social gest ... Sen behöver du inte dricka så mycket av det om du egentligen inte vill ha. Jag gör alltid det vid möten ger ofta en liten informell stund vid kaffemaskinen, då kan man passa på att göra någon positiv kommentar om hur fint kontoret är, eller något annat man noterat om kontoret/ platsen/ butiken / verkstaden, men inget fjäsk det ska helst komma från hjärtat

• Anonym

Säg bara inte "att din negativa sida är att du är så ambitiös" det är en kliché och jag skulle backa direkt på sådant

• katalysator
    Anonym skrev 2012-05-10 13:49:53 följande:
    Och ett mini tips .. tacka ja till kaffe om dom frågar, det är en social gest ... Sen behöver du inte dricka så mycket av det om du egentligen inte vill ha. Jag gör alltid det vid möten ger ofta en liten informell stund vid kaffemaskinen, då kan man passa på att göra någon positiv kommentar om hur fint kontoret är, eller något annat man noterat om kontoret/ platsen/ butiken / verkstaden, men inget fjäsk det ska helst komma från hjärtat
    Och dricker man absolut inte kaffe så kan man alltid säga "Nej tack, men jag tar gärna ett glas vatten!" och haka på ut i köket ändå. Skrattande 
  • Anonym
    katalysator skrev 2012-05-10 13:53:24 följande:
    Och dricker man absolut inte kaffe så kan man alltid säga "Nej tack, men jag tar gärna ett glas vatten!" och haka på ut i köket ändå.  

Ha, ha låter kanske grinigt men jag tycker "ett glas vatten" inte funkar för mig. Får intryck av att personen är nervös eller inte vill vara till besvär. Ja ja det är detaljer
  • Anonym

Ett sista tips le och säg hej till de andra på arbetsplatsen, det visar att du är socialt kompetent, inte så att du stör dom så klart, mer som om du är öppen och nyfiken på de som kanske blir dina framtida kollegor.

• snedtak
    Anonym skrev 2012-05-10 13:59:02 följande:
    Ha, ha låter kanske grinigt men jag tycker "ett glas vatten" inte funkar för mig. Får intryck av att personen är nervös eller inte vill vara till besvär. Ja ja det är detaljer
    En kopp te då?
    Jag dricker absolut inte kaffe, och mitt tips är faktiskt att vara sig själv och känna sig bekväm. Självklart ska du vara intresserad och artig, men om det är ett jobb du vill ha bör du vara intresserad ändå. Var välklädd, men ta inte på dig nya skor med risk för skoskav. Jag skulle helt enkelt vara ärlig och säga att jag inte vill ha kaffe med ett "Nej, tack det är bra" eller "Nej tack, men gärna te om det finns?" om jag ville ha te.

Andra tips är såklart:
    Kom i tid. Ha telefonnumret till den du ska träffa med dig om det händer något oförutsett eller du går vilse.
    Ha papper i ordning, kalender om det behövs.
    Om du undrar något, fråga. Det är lätt att säga att man inte har några frågor, men exempelvis fråga om hur den fortsatta rekryteringsprocessen ser ut är en bra grej. (Tvinga inte fram krystade frågor bara för att)
  • Anonym (Hjälp)

Tack för bra tips! Då ag får kväljningar av kaffe tor jag att det är bäst att hoppa det. Hellre sitter jag med vatten än kräks under intervjun...

• Hejhoppsan

Det kommer att gå bra! Ägna nu kvällen åt att förbereda ett par, tre bra frågor! Sökanden som inte ställer frågor går bort för min del, det känns som om dom inte är intresserade av jobbet, utan bara av att få ett jobb vilket som helst! Ibland får man frågan vad man förväntar sig av jobbet. Ställ då följdfrågan vad arbetsgivaren förväntar sig av dig. Och fråga om introduktion, handledning m.m. Tänk på att det inte bara är du som ska sälja dig till arbetsgivaren, utan arbetsgivaren ska sälja jobbet till dig också!

Lycka till! Skrattande 

• Anonym (Hjälp)

Nu är jag på väg! Kommer att vara i stan 45 min för tidigt, men hellre det än 1 min sent. Får väl gå runt i stan en stund innan och försöka lugna nerverna... Är det okej att komma tio min för tidigt eller är 5 bättre? Eller prick rent av?

• Anonym
    Anonym (Hjälp) skrev 2012-05-11 12:43:31 följande:
    Nu är jag på väg! Kommer att vara i stan 45 min för tidigt, men hellre det än 1 min sent. Får väl gå runt i stan en stund innan och försöka lugna nerverna... Är det okej att komma tio min för tidigt eller är 5 bättre? Eller prick rent av?
    Det är bättre att komma 10 min tidigt och vänta.
  • katalysator
    Anonym (Hjälp) skrev 2012-05-11 12:43:31 följande:
    Lite tidigt är ok, men inte ohyfsat tidigt. Ta med dig en bok eller tidning så att du glatt kan säga till receptionisten "Hej! Jag ska träffa XXX klockan Y. Jag är lite tidig så jag sätter mig här och läser en stund." så markerar du att du inte förväntar dig att bli omhändertagen på stört.
  • Anonym (Hjälp)

Har tyvärr ingen bok med mig. Jag har ju mobilen, men att sätta sig och surfa känns inte helt rätt... Jag går dit om 20 min. Blir nog bra. Hoppas att det bara är en som ska intervjua...två är ju ännu värre! Är galet nervös nu och känns som att jag inte kommer kunna svara på några frågor alls.

• Anonym (Hjälp)

Fattar inte vad jag var rädd för. Världens lättaste och snabbaste intervju. Tror det tog 25 min! Trevligt var det tom.

• Anonym (Hjälp)

Ja, det var det. Tack!

• snedtak
    Anonym (Hjälp) skrev 2012-05-11 15:01:47 följande:
    Fattar inte vad jag var rädd för. Världens lättaste och snabbaste intervju. Tror det tog 25 min! Trevligt var det tom.
    Vad bra! Att du hade trevligt är ett gott tecken. En bra rekryterare vet hur man ska folk att slappna av, eftersom det ligger i deras intresse att inte missa den perfekta kandidaten pga lite nervositet. Lycka till!
Svar på tråden Ska på intervju imorgon!