• Anonym

Skrikande spädbarn

Hej! Jag har en dotter på fem veckor som jag är hemma med på föräldraledighet. För att få vardagen att gå ihop med dusch, mat och toalettbesök för min del så måste jag ibland lämna henne ensam. Försöker göra sånt här när hon sover, men det har hänt att när jag kommer ut ur duschen så ligger hon och gråter. Jag duschar så snabbt jag kan, men det tar ju ändå nån minut. Kan min dotter ha tagit skada av att ha legat och gråtit några minuter innan jag "kommit till undsättning"? I övrigt försöker jag självklart ta upp henne så fort hon gråter.

• Svar på tråden Skrikande spädbarn
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Under förutsättning att du har henne i en säng eller korg som hon inte kan ramla ur, så kan jag garantera att din dotter inte tar någon som helst skada av att ligga själv en liten stund medan du gör andra saker. Att gråta är hennes enda sätt att uttrycka sig och det är det hon använder för allt hon vill, bli upptagen, matad, bytt på eller bara ha lite sällskap. Om hon får vänta en liten stund med detta så tar hon ingen skada av det utan börjar så sakta lära sig att man måste stå ut med att vänta på att få sina behov tillfredsställda, först korta stunder, sen allt längre, ju äldre hon blir .
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Skrikande spädbarn